دبیرخانه دائمی راه اندازی می شود/ بازبینی ۲۸ اثر در هر روز

هنردستان: نشست بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران با حضور مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دبیر این دوره از جشنواره، امروز ۲۳ اسفندماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش هنردستان، نشست رسانه ای بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران با حضور فضل الله ایرجی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، مهدی گمار دبیر این دوره از جشنواره و حسین عبدالهی معاون اجرایی و مسعود حکیمی معاون هنری جشنواره بیستم، برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست مهدی گمار با اشاره به صدور حکم دبیری خود در ۱۱ دی ماه ۹۵، گفت: از اعلام فراخوان تا افتتاحیه جشنواره بیستم، ۱۰۰ روز کاری را شامل می شود و به دلیل تأخیری که در آغاز به کار دبیرخانه جشنواره وجود داشت با ترس عظیمی مواجه شدم. خوشبختانه بخش اعظمی از راه را تا به امروز رفته ایم.

سپس فضل الله ایرجی با بیان اینکه شاید تأخیرها در جاهایی به ما کمک کند تا تصمیمات را سریعتر بگیریم، یادآور شد: همدلی در فضای دانشگاهی می تواند همه تأخیرهایی را که بر سر رویدادهای فرهنگی و هنری رخ می دهد، جبران کند. ضمن اینکه اگر بخواهیم انتخاب دبیر از وضعیت انتصابی به شکل انتخابی انجام شود، تغییر این روند زمان بر است.

وی با اشاره به اینکه ۷۳۹ نفر متقاضی حضور در جشنواره بیستم تئاتر دانشگاهی ایران بوده اند، اظهار کرد: در این بین ۱۹۳ دانشجوی خانم و ۵۴۷ دانشجوی آقا وجود داشتند که حدود ۳ درصد در مقطع کاردانی، ۶۷ درصد در مقطع کارشناسی، ۲۸ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و ۲ درصد در مقطع دکترا تحصیل می کنند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه مخاطب جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران دانشجویان همه دانشگاه ها است، افزود: باید چتر حمایت فرهنگی گسترش داشته باشد تا همه دانشجویان را شامل شود. جشنواره تئاتر دانشگاهی این درس را به ما آموخته که در جشنواره های دیگر دانشگاهی هم، همه دانشجویان دانشگاه های مختلف حضور داشته باشند. همچنین مشارکت تمامی نهادهای دانشجویی در جشنواره تئاتر دانشگاهی، درس دیگری بود که از این جشنواره آموختیم.

ایرجی اعلام کرد که دانشجویان دانشگاه هنر ۱۴ درصد، دانشگاه تهران ۱۴ درصد، دانشگاه سوره ۱۰ درصد، دانشگاه آزاد ۳۱ درصد، پیام نور ۳ درصد و مؤسسات غیر انتفاعی مانند مؤسسه نبی اکرم تبریز ۲ درصد شرکت کنندگان در جشنواره را تشکیل داده اند.

جشنواره تئاتر دانشگاهی علیرغم تأخیر در معرفی دبیر، به سمتی می رود که نهادهای دانشگاهی و دانشجویی را در انتخاب دبیر و مشارکت در برگزاری جشنواره جذب می کند. دبیرخانه جشنواره بیست و یکم تئاتر دانشگاهی باید بعد از پایان جشنواره بیستم کار خود را آغاز کندوی اظهار کرد: جشنواره تئاتر دانشگاهی علیرغم تأخیر در معرفی دبیر، به سمتی می رود که نهادهای دانشگاهی و دانشجویی را در انتخاب دبیر و مشارکت در برگزاری جشنواره جذب می کند. دبیرخانه جشنواره بیست و یکم تئاتر دانشگاهی باید بعد از پایان جشنواره بیستم کار خود را آغاز کند.

در این بخش از نشست نیز مسعود حکیمی گزارشی درباره روند بازبینی های بخش صحنه ای جشنواره ارائه داد و گفت: آثار بخش صحنه ای که ۱۴۹ اثر به صورت حضوری و ۱۶۷ اثر از طریق فیلم متقاضی بازبینی شده اند، طی ۱۲ روز مورد ارزیابی قرار می گیرند.

سپس مهدی گمار درباره این موضوع که چه شرایطی برای اجرای عمومی آثار جشنواره بیستم با در نظر گرفتن اینکه تعهدات جشنواره نوزدهم در این زمینه به درستی اجرا نشد وجود دارد، یادآور شد: سال گذشته اتفاقاتی افتاد که در حق برخی آثار اجحاف شد. امسال سعی می کنیم محوریت اجراها را از تالار مولوی برداریم و با تهیه کننده ها و مدیران تولید تئاتر صحبت می کنیم که در ایام جشنواره کارها را انتخاب کنند و در تولید آن ها مشارکت داشته باشند. همچنین تلاش می کنیم که این اتفاق بیفتد که کارها به درستی در تالار مولوی اجرا شوند.

فضل الله ایرجی نیز در این خصوص، اظهار کرد: دوره گذشته اختلالاتی در طول برگزاری جشنواره با برخی تالارها به وجود آمده بود. امسال برخی از مشکلات و عدم تطبیق تالار مولوی با جشنواره تئاتر دانشگاهی را حل می کنیم. باید با تدبیر این مشکلات را حل کرد. ما نمی توانیم تضمینی برای اجرای عمومی آثار برگزیده جشنواره در تالار مولوی را بدهیم و دانشگاه تهران که تالار مولوی زیر مجموعه اش است باید این تضمین را بدهد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا مدیر تالار مولوی سند چشم انداز تئاتر دانشگاهی را نوشته و تدوین می کند، یادآور شد: اطلاعی از این کار ندارم و چنین مأموریتی را ما به مدیر تالار مولوی نداده ایم.

حسین عبدالهی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه تالار مولوی باید در اختیار تئاتر دانشجویی باشد، اظهار کرد: تالار مولوی خوشبختانه تمام امکانات خود را در اختیار جشنواره تئاتر تجربه قرار داد و ما امیدواریم از جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران هم به همین شکل حمایت کند.

وی ادامه داد: این دوره از جشنواره برای اینکه مشکلی پیش نیاید، هیچ تفاهم شفاهی انجام ندادیم و تمام تفاهم ها مکتوب است. قرار است در این دوره از جشنواره تئاتر دانشگاهی کارگاه های آموزشی در دانشگاه ها برگزار شود. سالن های دانشگاه ها باید در جشنواره مشارکت داشته باشند و رفتن به سالن های خصوصی شکل خوبی برای برگزاری جشنواره نیست. باید سالن های دانشگاه ها مأمن اجراهای جشنواره و تئاتر دانشگاهی باشد.

معاون اجرایی جشنواره بیستم تئاتر دانشگاهی ایران تأکید کرد: اگر سالنی اجرای اثری دانشجویی را قبول می کند باید پای آن کار حتی اگر متضرر هم شود، بایستد نه اینکه از گروه دانشجویی چک ضمانت بگیرد و قانون کف فروش و سود خود را مطرح کند.

مهدی گمار دبیر جشنواره بیستم در ادامه نشست با اشاره به اینکه در اختتامیه این دوره از جشنواره یک برگزیده در هر بخش معرفی خواهد شد، گفت: تلاش می کنیم که کارهای برگزیده جشنواره را در قالب یک کارناوال در شهرهای مختلف اجرا کنیم که تا به حال به توافقاتی برای انجام این کار در شهر رشت، رسیده ایم.

وی اظهار کرد: در این دوره از جشنواره تلاش می شود تا دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران شکل بگیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز درباره شکل گیری دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر دانشگاهی، توضیح داد: مکانی را برای استقرار و فعالیت دائم دبیرخانه جشنواره در نظر داریم که اقدامات لازم در این خصوص در دست انجام است.

حکیمی معاون هنری جشنواره نیز درباره این موضوع که بازبینی روزانه ۲۸ اثر طی ۱۲ روز روندی فرسایشی برای هیأت بازبینی است و معرفی با تأخیر دبیر جشنواره باعث فشردگی فعالیت ها و کم شدن کیفیت آثار می شود، اظهار کرد: کاملا این روند فرسایشی است و روی کیفیت آثار تأثیر می گذارد. امیدواریم در پایان جشنواره بیستم دبیر جشنواره بیست و یکم معرفی شود تا شاهد چنین روند فشرده ای نباشیم.

در این نشست اعلام شد که نتایج بازبینی بخش صحنه ای بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران در ۲۵ اسفندماه اعلام می شود.

 

منبع: خبرگزاری مهر

امتیاز دهید
تئاتر

نقد و نظری بر نمایش «نازگل» به کارگردانی «میثم یوسفی»/ در نکوهش ظلمِ تاریخی بر زنان ایرانی

احمدرضا حجارزاده: نمایش‌های سنتی ایرانی گرچه تنوع گسترده‌ای ندارند و به چند مورد محدود می‌شوند، ولی میان علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی محبوبند، به‌ویژه نمایش‌های تخته‌حوضی یا سیاه‌بازی از دیرباز تا امروز محبوبیت فراوان داشته و خوش‌بختانه توانسته این محبوبیت را

ادامه مطلب »
سینما

«جنگل سوگوار» در خانه هنرمندان نمایش نقد و بررسی می‌شود

هفتمین برنامه مرور فیلم‌های تاریخ معاصر سینمای ژاپن با نمایش «جنگل سوگوار» ساخته نائومی کاواسه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. به گزارش روابط‌عمومی خانه هنرمندان ایران، پانصدوسومین برنامه و هفتمین جلسه از نمایش فیلم‌های تاریخ سینمای معاصر ژاپن با

ادامه مطلب »
رادیو و تلویزیون

قصه آدم‌های خاص روی موج رادیوسلامت

برنامه «با نخبگان» روزهای یکشنبه ساعت 20 به تهیه‌کنندگی مرتضی میلانی و مجری کارشناسی زهرا حاجی‌زاده از رادیوسلامت پخش می‌شد. به گزارش روابط‌عمومی رادیوسلامت، زهرا حاجی‌زاده، مجری این برنامه توضیح داد: برنامه «با نخبگان» یکشنبه ساعت 20 تا 20:30 از

ادامه مطلب »
رادیو و تلویزیون

روایت زندگی شهید مدافع سلامت در رادیو

برنامه «سپیدجامگان آسمانی»،که به تهیه‌کنندگی مرجان قندی از رادیوسلامت پخش می‌شود، روایتی از مجاهدت‌ها و ایثار کادر درمان است که جمعه 6 خردادماه به زندگی شهید خدمت دکتر عقیلی اختصاص دارد. به گزارش روابط‌عمومی رادیوسلامت، مرجان قندی، تهیه‌کننده در این‌باره

ادامه مطلب »
ادبیات

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» در سلیمانیه برگزار می‌شود

بیست‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» با دبیری «ملا بختیار» و با حضور ادیبان، شاعران، مترجمان و منتقدان کشورهای مختلف جهان در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق برگزار می‌شود. یوبیل برنزی جشنواره بین‌المللی ادبی «گلاویژ» با دبیری «ملا بختیار» نویسنده

ادامه مطلب »
تئاتر

اجرای «شب بخیر، مادر» به تهیه‌کنندگی سعید روستایی آغاز شد

نمایش «شب بخیر، مادر» به تهیه‌کنندگی سعید روستایی اجراهای خود را از شب سه‌شنبه 3 خردادماه در تماشاخانه سپند آغاز کرد. به گزارش روابط‌عمومی گروه، نمایش‌نامه‌ی «شب بخیر، مادر» نوشته‌ی «مارشا نورمن» با کارگردانی احسان حسینخانی، نخستین شب اجرای خود

ادامه مطلب »
تئاتر

نقدی بر نمایش «سیمای شنبه‌ها» به کارگردانی «علی نجفی»/ شنبه روزِ بدی بود

احمدرضا حجارزاده: نمایش «سیمای شنبه‌ها» به کارگردانی علی نجفی برداشتی آزاد است از نمایش‌نامه‌ی «یرما» نوشته‌ی فدریکو گارسیا لورکا (شاعر و نمایش‌نامه‌نویس اسپانیایی) اما کارگردان در متنی که همراه با «احسان فکا» نوشته، در این برداشت آزاد، دنیای شخصی و

ادامه مطلب »
سینمای جهان

نگاهی به پوشیدنی‌ها در جشنواره‌ی کن 2022/ وقتی طراحان لباس به نشانی جشنواره‌ها مُد سازند

عطیه پژم: یکی از نکات مهم در جشنواره کن 2022، کم‌توجه‌ای اغلب بازیگران به خرده‌فرهنگ‌های پوششی بومی مختص کشورهای‌شان بود و از این‌رو، چنین رویدادی را نمی‌توان فرصتی به منظور تلاقی فرهنگ‌ها از مسیر پوشیدنی‌ها به شمار آورد. به گزارش

ادامه مطلب »