به گزارش هنردستان شرکت کفش ملی ایران یکی از شرکتهای تولیدکننده کفش در ایران است که در سال ۱۳۳۶ توسط محمدرحیم متقی ایروانی تأسیس شد. شرکت کفش ملی پس از انقلاب مصادره و به سازمان صنایع ملی منتقل و چندی بعد بابت رفع بدهی دولت به سازمان بازنشستگی کشوری واگذار شد.
تا به امروز ماشینآلات این کارخانه تماماً فروختهشده است و محل کارخانهها (پارک صنعتی کفش ملی) به انبار تبدیلشده که بخشی از آن در اختیار شرکت خودروسازی سایپا است و بخش دیگر آن تبدیل به انبار کفش شده است.
هماکنون برخی تولیدکنندگان کفش در کشور محصولات خود را با نشان کفش ملی از طریق فروشگاههای کفش ملی به فروش میرسانند. این شرکت زمانی بیش از ۵۲ کارخانه در صنعت کفش و چرم و بیش از ۴۰۰ فروشگاه زنجیرهای کفش ملی در سطح ایران و بین ۹ تا ۱۱هزار کارگر داشت و تولیدات این شرکت به اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی، مجارستان، لهستان، رومانی و حتی اروپای غربی صادر میشدند.
امیررضا شریعتی مدیر فروش کفش ملی درباره شرایط حاکم بر این برند مطرح کفش در ایران به خبرنگار هنرآنلاین گفت: کفش ملی برندی قدیمی است و خارج از ایران و کشورهای حوزه سی آی اس این برند را بهخوبی میشناسند هرچند که کفش ملی هم مانند بسیاری دیگر از تولیدکنندهها و عرضهکنندههای کالا در صنایع مختلف طی این 40 سال فراز و نشیبهای بسیاری داشته است.
شریعتی در ادامه گفت: کفش ملی یکی از قدرتمندترین تولیدکنندههای کفش در خاورمیانه بوده است؛ زمانی 10هزار نیروی کار داشتهایم و تولید انواع و اقسام کفشهای زنانه، مردانه، کفش کار، پوتین سربازی و کفش کودک را در دستور کار داشته و صادرات را هم دنبال کرده است.
مدیر فروش برند کفش ملی با اشاره به اینکه به دلیل سیاستهای دولت در بحث خصوصیسازی یا تغییر در تکنیکهای مدیریتی، فعالیت داخلی در مجموعه کفش ملی کاهشیافته بهطوریکه امروز سفارشهای کفش ملی برونسپاری میشود، اذعان داشت: در حال حاضر قالب و تجهیزاتی که در مقطعی به شرکتهای دیگر فروخته شد، همانها امروز برای ما تولید میکنند بااینوجود تلاش کردهایم این نام حفظ شود و اگر در تولید به مشکل خوردهایم از شرکتهای فعال خصوصی کمک گرفته و از تولید داخلی با عرضه محصول در تمام کشور دفاع کردهایم.
او در خاتمه به این نکته اشاره کرد که کفش ملی علیرغم شهرت بسیار بالا در ایران و برخی دیگر از کشورها تاکنون هیچ شعبهای در کشورهای خارجی جهت عرضه محصولات خود نداشته است.