پیام نیکزبان طراح رایحه و مدیر مدرسه عطر نیک درباره کارکردهای رایحه و عطر در زمینه برندسازی و مارکتینگ برندهای حوزه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: قطعاً زمانی که بهعنوان یک کاربر به سراغ کالا یا نشانی تجاری میرویم، توقع داریم که در آینده و به روشهای مختلف، این نام و نشانها برایمان تداعی شوند و در این روند، تمرکز روی شناساندن اثر از طریق رایحه، یکی از بهترین و اثرگذارترین راهکارهای تبلیغاتی به شمار میرود.
نیکزبان با اشاره به اینکه رایحه و عطر در عرصه مارکتینگ و برندسازی بهشدت حائز اهمیت است اظهار داشت: ارتباط میان رایحه و عطر در تجاریسازی یک محصول غیرقابلانکار است و در تمامی صنایع اگر بهضرورت کاربرد بویایی و رایحه توجه نکنیم، کاری از پیش نخواهیم برد.
این فعال و مدرس حوزه عطرسازی و طراحی رایحه ادامه داد: بسیاری از برندها و فعالان حوزه مد برای تبلیغات خود به سراغ بیلبوردها و ویترینها میروند، اما واقعیت این است که آنها باید پیش از همه به انتخاب رایحه خود توجه کنند که اتفاقاً هزینه ریالی و تجاری کمتری هم نسبت به دیگر روشهای تبلیغاتی و شناساندن برند به دنبال خواهد داشت.
نیکزبان افزود: طی سالهای اخیر در ایران، بسیاری از سازمانها، شرکتها و ادارات به رایحهسازی برای نام نشان خود توجه کردهاند، اما مشکل اینجاست که دانش لازم برای این کار وجود ندارد و چهبسا به انتخابی دستزده باشند که نتیجه عکس به دنبال داشته است.
او با تأکید بر لزوم مجهز شدن برندها به دانش آروماکولوژی (Aromacologie) بیان کرد: در این حوزه، تأثیر حس بویایی و رایحه بر مکانیسم تأثیر مولکولهای بو بر سلسله جزئیات درونی انسان، هیجانات، عواطف و احساسات میپردازد و با تکیهبر این دانش است که فروشگاهداران متوجه میشوند برای فضای عرضه محصولاتشان، از چه رایحهای میتوانند بهره گیرند که تأثیر بهتری بر مخاطبان داشته باشد.
مدیر مدرسه عطر نیک با اشاره به اینکه بالغبر 70 درصد احساسات و هیجانات ما، برگرفته از حس بویایی ماست، اما متأسفانه برندهای ایرانی بهویژه در زمینه مد و لباس از این مهم غفلت کردهاند، اظهار داشت: تأثیر رایحه بر احساسات و هیجانات افراد خرافه و باور اشتباه نیست، درنتیجه لازم است کارکرد رایحه را در برندسازی جدی بگیریم که البته خوشبختانه در سالهای اخیر افرادی هستند که روی این موضوع کار میکنند و از این مسیر پیشرفتهایی حاصلشده است.
نیکزبان در خاتمه گفت: یکی از کارکردهای برند، ایجاد علاقه و حس تعلقخاطر در افراد است و فعالان عرصه مد و لباس تردید نداشته باشند که یک رایحه و عطر متناسب با هویت برندشان، در بلندمدت دستاوردهای بسیاری برای توسعه و پیشرفت کار آنها به همراه خواهد داشت.