سیامک زندیه چهره پیشکسوت بخش تولید در عرصه پوشاک جشنواره بستری مناسب برای به اشتراک گذاشتن آراء، سلیقهها، دانشها و تجربیات متعدد است و بدون شک فراخوانی که با تکیه بر این موارد تنظیم شود، میتواند در ادامه خروجی قابل قبولی داشته باشد.
سیامک زندیه فعال بخش تولید عرصه پوشاک در کشور از دهه 40 تاکنون درباره لزوم توجه به برخی بایدها و نبایدها پیش از انتشار نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: تجربه برگزاری این رویداد طی سالهای اخیر نشان داده است که بازار همچنان با آن بیگانه است و نهتنها تبلیغات مؤثری برای جلب نظر بازار به سمت این جریان فرهنگی و هنری وجود نداشته که چهبسا بازار هم دلیلی برای همراهی با این جریان احساس نکرده است.
زندیه با اشاره به اینکه جشنواره مد و لباس فجر باید در مقام یک پیونددهنده میان چندین بخش ظاهر شود، اذعان داشت: این وظیفه مدیران و متولیان برگزاری جشنواره است که پای بازار را هم به این جریان باز کند چرا که معتقدم جشنواره باید محل تلاقی دانشگاه، صنعت، بازار و مخاطب باشد.
این پیشکسوت عرصه تولید پوشاک در ادامه تصریح کرد: بارها شنیدهام که حتی طراحان به دلیل کپی شدن آثارشان در جشنواره از حضور امتناع میکنند اما برگزارکنندگان باید بدانند با ایجاد ارتباط مؤثر میان طراح و بخش تولید خواهند توانست این دلهره را از طراح دور کرده و او را با علم به برقراری این پیوند ارزشمند فرابخوانند.
زندیه در ادامه به موضوع نگاه فصلی به عرصه مد و لباس کشور در جریان برگزاری جشنواره اشاره کرد و گفت: مد و لباس مقولهای فصلی بوده که در گروههای سنی مختلف، همزمان با تغییر فصلها، نیاز به تهیه پوشاک جدید احساس شده اما نکته قابلتوجه در خلال برگزاری جشنواره مد و لباس فجر این است که این رویداد هرگز با این نگاه اقدام به جلب مشارکت فعالان نکرده و بیشتر بهمثابه نمایشگاهی بهاره و تابستانه در ژانر لباس اجتماع به نمایش آثار دستزده است.
او افزود: نگاه تکسویه به بزرگترین رویداد کشور در حوزه مد و لباس خودبهخود طیف وسیعی از مخاطبان را از گردونه حذف کرده است و اینگونه میشود که با گذشت هشت دوره از جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر، همچنان از این رویداد غافل بوده و بههیچعنوان متوجه مدسازی یا ترندسازی این جریان نیستند.
زندیه در ادامه به موضوع جوانگرایی در بستر جشنواره فجر اشاره و تصریح کرد: سالها است که در امر برگزاری این رویداد با چهرههایی مواجه هستیم که هر آنچه تجربه داشتهاند در اختیار این رویداد قرار دادهاند و این امر نشان از آن دارد که در تمام این سالها از مسئله کشف استعدادهای جوان و نو در این عرصه بهمنظور مدیریت، سیاستگذاری و داوری آثار غافل بودهایم، اما همانطور که ما در بازار و بخش تولید از جایی به بعد، کار را به جوانترها واگذار میکنیم، این اتفاق باید در سطوح مدیریتی و برگزاری رویدادهای دولتی نیز رقم خورد.
او در خاتمه اذعان داشت: جشنواره بستری مناسب برای به اشتراک گذاشتن آراء، سلیقهها، دانشها و تجربیات متعدد است و بدون شک فراخوانی که با تکیه بر این موارد تنظیم شود، میتواند در ادامه خروجی قابل قبولی داشته باشد.