مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی تهران 4 اقدام به برپایی مسابقه زنده طراحی با محوریت تیمسازی و ایده پردازی در زمینه بازیابی طرحها و نقشهای سنتی و محلی ایران با عنوان فرتاک کرده است.
قرار بود این مسابقه و رویداد کارآفرینانه در روزهای 24 و 25 آذرماه برگزار شود که پس از برپایی روز نخست، دومین روز این رویداد به دلیل آلودگی هوای تهران و تعطیلی دانشگاهها به تاریخ دوم دیماه موکول شد.
این رویداد در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی تهران 4 به نشانی خیابان انقلاب، حدفاصل ولیعصر و حافظ، خیابان خارک، کوچه شهرود، نبش هنری کربن، مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی تهران ۴ برگزار میشود.
ایدهپردازی و بازسازی لباسهای سنتی و محلی بهطور کامل، طراحی لباس محلی پستمدرن مناسب با شئون و قوانین جامعه ایران، طراحی لباس اجتماع، لباس مهمانی با الهام از لباسهای محلی و سنتی ایرانی مناسب با شئون و قوانین جامعه ایران و طراحی لباس با الهام از نقوش دست و بافتههای ایرانی، طراحی نقش و یا تزئینات لباس با الهام از نقوش و یا لباس سنتی ایرانی، طراحی یراق و اکسسوری و ملحقات لباس با الهام از نقوش سنتی و دست بافتهای محلی ایران ازجمله رویکردهای فرتاک است.
مخاطبین این مسابقه دو روزه، کلیه افراد علاقهمند به کارآفرینی و راهاندازی کسبوکارهای نوپا، ایدهپردازان و دانشجویان و فارغالتحصیلان رشتههای طراحی پارچه و لباس، گرافیک هستند.
این رویداد در قالب یک دوره پیش شتابدهی طراحی شده است.
اهمیت و ضرورت برگزاری رویداد به شرح زیر توضیح داده شده است:
به علت عدم توجه به لباسهای محلی هر قوم وعدم بهروزرسانی آنها این منابع فرهنگی بزرگ در حال انقراض است.
به دلیل عدم تلاش برای شناساندن لباسهای محلی، جوانان امروز شناخت لازم در حوزه لباسهای سنتی ایرانی را ندارند.
لباسهای سنتی عموماً به دلیل حجم بالا و زیادی که دارند در جامعه امروزی و مکانهای عمومی قابلاستفاده نیستند.
با بهروز کردن یا کمحجم کردن لباسهای اصیل اقوام و استفاده از پارچههای ایرانی شرایط ترغیب مردم هر منطقه به استفاده از پوشاک پستمدرن قومشان ایجاد میشود و این شروع حرکتی بزرگ در شناساندن فرهنگ پوشش هر منطقه است.
با ایدهپردازی و خلاقیت در این البسه، حرکتی نو در حیطه مد و شرایط صادرات آنها فراهم میآید.
با ساماندهی لباسهای اقوام ایرانی و پستمدرن کردن آنها و با بالا بردن تمایل جامعه به استفاده از این البسه راه جدیدی برای مبارزه با تهاجم فرهنگی پوشاک ایجاد میشود.
با مدرن کردن لباس اقوام و استفاده نمادها و المانهای سنتی موجبات شناخت بیشتر این تصاویر برای طراحان، پژوهشگران و جامعه فراهم میآید.
جایگزین کردن المانها و نمادهای ایرانی بجای نمادها و المانهای بیگانه به رشد و ترویج فرهنگ ایرانی کمک میکند.
از دیگر اهداف برگزاری رویداد کارآفرینانه فرتاک میتوان به ایدهپردازی، نوآفرینی و بازیابی نقوش، لباس و المانهای ایرانی و کمک به حفظ فرهنگ ایرانی، ایدهپردازی، نوآفرینی و بازیابی لباسهای باستانی، سنتی و محلی اقوام و سلسلههای مختلف، استعدادیابی، شناسایی و معرفی دانشجویان و طراحان مستعد در حوزه مد و لباس ایرانی و آشنایی شرکتکنندگان (طراحان برگزیده) با فرایند طراحی تولید و تجاریسازی محصولات اشاره کرد.