جلد سیزدهم “کتاب کوچه” منتشر شد

هنردستان: مدخل حرف ح از “کتاب کوچه” تالیف احمد شاملو به بازار آمد.

 

به گزارش هنردستان، جلد سیزدهم “کتاب کوچه” (مدخل حرف ح) تالیف احمد شاملو با همکاری آیدا سرکیسیان، از سوی انتشارات مازیار منتشر و روانه کتابفروشی‌ها شد.

 

“کتاب کوچه” عنوان فرهنگ‌نامه‌ای است به کوشش احمد شاملو شاعر و نویسنده معاصر ایرانی و آیدا سرکیسیان، همسرش، که در چندین جلد به عنوان دائرةالمعارف فرهنگ عامیانه مردم ایران تدوین شده‌است. این کتاب هنوز کامل نشده و چاپ مجلدات آن به پایان نرسیده است.

 

چند دهه از عمر احمد شاملو صرف گردآوری و تدوین این کتاب شد و چهارده جلد از آن در زمان حیات او به چاپ رسید. بعد از شاملو، سرپرستی این مجموعه بر عهده همسرش آیدا سرکیسیان قرار گرفت و سیاوش شاملو فرزند احمد شاملو در یک مصاحبه در سال ۱۳۸۵ گفته بود که شاهد ادامه چاپ کتاب کوچه خواهیم بود.

 

احمد شاملو متخلص به الف. بامداد یا الف. صبح، شاعر، نویسنده، روزنامه‌نگار، پژوهشگر، مترجم، فرهنگ‌نویس ایرانی است. شاملو تحصیلات کلاسیک نامرتبی داشت؛ زیرا پدرش افسر ارتش بود و پیوسته از این شهر به آن شهر اعزام می‌شد و از همین روی، خانواده اش هرگز نتوانستند برای مدتی طولانی جایی ماندگار شوند. زندانی شدنش در سال ۱۳۲۲ به سبب فعالیت‌های سیاسی، پایانِ همان تحصیلات نامرتب را رقم می‌زند. شهرت اصلی شاملو به خاطر نوآوری در شعر معاصر فارسی و سرودن گونه‌ای شعر است که با نام شعر سپید یا شعر شاملویی که هم اکنون یکی از مهم‌ترین قالب‌های شعری مورد استفاده ایران به شمار می‌رود و تقلیدی است از شعر سپید فرانسوی یا شعر منثور شناخته می‌شود.

 

آثار شاملو به زبان‌های: سوئدی، انگلیسی، ژاپنی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، روسی، ارمنی، هلندی، رومانیایی، فنلاندی، کردی و ترکی ترجمه شده‌اند.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید