در مراسم تودیع حجت‌اله ایوبی چه گذشت؟

هنردستان: سینماگران و مدیران سینمایی دور هم جمع شدند تا از خدمات و تلاش‌های رئیس پیشین سازمان سینمایی تقدیر کنند.

 

به گزارش هنردستان، تعدادی از سینماگران عصر روز دوشنبه 23 اسفندماه در سالن سینماتوگراف موزه سینما جمع شدند، تا از تلاش‌های حجت اله ایوبی تقدیر کنند، اما در این میان جای یک نفر خالی بود: علی معلم که خبر درگذشت او تا پایان مراسم اعلام نشد.

 

مراسم تودیع ایوبی با اجرای جلیل اکبری صحت اجرای آغاز شد و در همان ابتدا کلیپی تحت عنوان “داستان سینما” پخش شد، که دران به عملکرد ایوبی در سه سال و نیم گذشته می‌پرداخت.

 

 پس از آن منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما با بیان اینکه از سوی رضا میرکریمی که در سفر است و نیز دیگر هنرمندان از حجت‌اله ایوبی تشکر می‌کند و در ادامه به محمد مهدی حیدریان هم خوش آمد می‌گوید، بیان کرد: در این 3 سال گذشته قدم‌های بزرگی برای سینما برداشته شد و حجت‌اله ایوبی در این باره بسیار مؤثر بود. با این حال می‌دانیم او هیچ گاه از سینما نمی‌رود، همانطور که محمد حیدریان هیچ گاه از سینما نرفت.

 

فاطمه معتمدآریا دیگر سخنرانی بود که در این مراسم صحبت کرد. او با اشاره به اینکه سالهاست در سینما آهسته قدم بر می‌دارد و فقط در زمان لزوم محکم کارش را دنبال می‌کند، گفت: من چیزهای زیادی در فرانسه از حجت‌اله ایوبی یاد گرفتم و خوشحالم به دورانی بر می‌گردم که عشق، شعور و دوستی وجود دارد.

 

محمد مهدی حیدریان رئیس جدید سازمان سینمایی هم درسخنانی با اشاره به اینکه از سال 60 در کنار سینماگران بوده و سختی‌های آن را می‌داند، گفت: امروز آمده‌ام تا از همسر آقای ایوبی تشکر کنم. چون او سختی‌های زیادی کشیده و شرایطی را فراهم کرد تا حجت ‌الله ایوبی بتواند مسئولیت خود را به درستی انجام دهد.

 

وی خاطر نشان کرد: حجت‌اله ایوبی در سینما خواهد ماند چرا که هر کس وارد سینما شد از آن خارج نمی‌شود.

 

یونس شکرخواه روزنامه‌نگار از دیگران حاضران در این مراسم با اشاره به اینکه رابطه رشته روزنامه نگاری با سینما چیست و جای سینمای ملی کجاست، گفت: من واقعاً متوجه نشدم چرا حیدریان به سینما آمد، چرا رفت و چرا دوباره آمد. حجت‌اله ایوبی از دوستان من است و از او می‌خواستم که سینما را به اهلش برساند. البته یک سیاست بزرگ می‌خواهد تا با سینماگران جدید ارتباط برقرار کنم.

 

در ادامه این مراسم حجت اله ایوبی طی سخنانی با اشاره به اینکه امروز در ظاهر صندلی ریاست بر سازمان سینمایی بین دو نفر جابجا می‌شود گفت: خوشحالیم که افتخار کنیم که یک تفکر و اندیشه واحد بر سینما حاکم است.

 

وی افزود: روزهای اول حضورم در سینما مصادف شد با چاپ کتابم که این مساله کاملاً تصادفی بود. در مراسمی خانم بنی اعتماد از من صحبت کرد و من دلم لرزید و دعا کردم که آبروی آنها را در این سمت جدید حفظ کنم. هفته گذشته مجمع عمومی خانه سینما برگزار شد و ما با دوستان دیگر در همان خانه سینما جلسه‌ای دیگر داشتیم. همه می‌دانند که خانه سینما ضروری است و چقدر همه به آن احتیاج دارند. امروز فقط یک صندلی جابه جا می‌شود و هیج فرقی میان من و حیدریان وجود ندارد.

 

ایوبی بیان کرد: در برخی از دوران مدیریت و به خصوص ۶ ماه اول مدیریتم، من و خانواده‌ام تهدید شدیم و تلفن‌های تهدیدآمیز داشتیم.

 

 وی در تشریح عملکرد خود گفت: در ابتدای کار برای تشکیل مجمع خانه سینما فشارهای زیادی را تحمل کردیم اما امروز با همه حمایت‌هایی که از این تشکل کرده‌ایم شاهدیم که مجمع عمومی آن در کمال آرامش برگزار می‌گردد.

 

رئیس سابق سازمان سینمایی در ادامه با اشاره به اینکه در روزهای آغازین باید سینما را از زیر آوار در می‌آوردیم بیان کرد: بروز بسیاری از عملکردها باعث خشک شدن جوانه‌های امید در دل سینماگران شده بود.

 

ایوبی ادامه داد: من به دنبال این نبودم که برای سینما شعر بخوانم بلکه پای افرادی چون استاد موحد را به سینما باز کردم.

 

وی با اشاره به اینکه وظیفه هر مسئول فرهنگی این است که مناسبات دولت با حوزه‌های مختلف هنری را تبیین کند افزود: با این جمع بندی پا به سینما گذاشتم که مهمترین کاری که باید انجام دهم این است که سینمای ایران را از حالت گلخانه‌ای به سینمای مردمی تبدیل نمایم.

 

ایوبی با اشاره به وضعیت امروز ساخت فیلم در سینمای ایران عنوان کرد: خوشبختانه سهم دولت در این حوزه تنها ۱۰ درصد است که از سوی بنیاد سینمایی فارابی و بصورت عادلانه صورت می‌پذیرد.

 

وی با یادآوری اینکه هدف بنده آشتی دادن مردم با سینما بوده است گفت: امروز سینما بجای آنکه دستش در جیب دولت باشد به سوی مردم دراز است.

 

 

وی از دست رفتن سینمای فرهنگی و هنری را از جمله آفت های سینمای مردمی دانست و افزود: خوشبختانه با راه اندازی سینمای هنر و تجربه توانستیم از سینمای فرهنگی و هنری در این مدت حفاظت کنیم.

 

رئیس سازمان سینمایی در پایان خاطرنشان کرد: در این مدت در همه جلسات و در نزد همه مسولین بصورت تمام قد از سینما و اهالی آن دفاع کردم و ارزش سینما را برای مسئولان تشریح کردم چون به تمام اهالی سینما اعتماد داشتم.

 

مهدی کرم پور، ‌رسول صدر عاملی و سید مصطفی ابطحی مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری از دیگر هنرمندان و مدیرانی بودند که در این مراسم درباره ایوبی صحبت کردند.

 

در این مراسم مسعود کیمیایی، ناصر ملک مطیعی، داریوش اسدزاده، رخشان بنی‌اعتماد، فاطمه معتمدآریا، علیرضا رضاداد، محمدعلی موحد، حبیب ایل بیگی، احمد امینی، فرشته طائرپور، رضا داودنژاد، سیدجمال ساداتیان، سیامک اطلسی و بسیاری دیگر از هنرمندان حضور داشتند.

 

در پایان این بخش هدایایی از سوی خانه سینما، موزه سینما، بنیاد سینمای فارابی،‌ همکاران دانشگاهی ایوبی، موسسه رسانه‌های تصویری، مدرسه ملی سینما و نیز معاونان مختلف سازمان سینمایی به همراه انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به حجت‌اله ایوبی و همسرش اهدا شد.

 

خبر درگذشت علی معلم تا انتهای مراسم اعلام نشد اما در بخش آخر پس از تقدیر از حجت‌اله ایوبی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در سخنانی گفت: متاسفم که در میانه مراسم خبر درگذشت همکار و دوست عزیزمان علی معلم را شنیدیم اما من به احترام جمعی که در این جا حاضر بود و با مسئولیت خودم، خواهش کردم از اعلام عمومی‌اش تا پایان مراسم خودداری شود.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید