فرهادی، مشایخی، ارجمند و مهرجویی از معلم گفتند

هنردستان: مراسم یادبود علی معلم عصر روز گذشته، جمعه بیست و هفتم اسفند همزمان با سومین روز درگذشت علی معلم برگزار شد.

به گزارش هنردستان، اصغر فرهادی در مراسم یادبود علی معلم که عصر روز گذشته، جمعه بیست و هفتم اسفند همزمان با سومین روز درگذشت علی معلم برگزار شد؛ گفت: من هیچ جایی احساس نکردم که علی، مرگ‌آگاه است. چیزهایی که دوستان می‌گویند راجع به اینکه علی وصیت کرده در مراسمش چه اتفاقی بیفتد را باور نمی‌کنم چون چیزی جز میل به زندگی در این آدم ندیدم.

 

اصغر فرهادی ادامه داد: چیزهایی که دوستان می‌گویند راجع به اینکه علی وصیت کرده در مراسمش چه اتفاقی بیفتد را باور نمی‌کنم. چون چیزی جز میل به زندگی در این آدم ندیدم؛ نه از لباس پوشیدن و آراسته بودنش و حرف زدن تا با شور و اشتیاقش، نه از میلی که به یاد دادن به جوان‌ها داشت.

فرهادی ادامه داد: من به عنوان کسی که گاهی با خانواده‌اش و خودش در ارتباط و رفت و آمد بودم هیچ جایی احساس نکردم که علی، مرگ‌آگاه است. چه بسا دوستانی به او نزدیک‌تر بودند و این را کشف کرده بودند. اما من همه چیز را در این می‌دیدم که او مایل است زنده باشد و زندگی کند و چقدر کارها بکند و این است که خیلی دارد ما را اذیت می‌کند چون او واقعا نمی‌خواست بمیرد.

کارگردان فیلم «فروشنده» خاطرنشان کرد: من نمی‌خواهم باور کنم که او این تقدیر را از قبل پذیرفته بوده و به نظر من همه ما به همین دلیل شوکه هستیم. امیدوارم که همه‌ی جمع سینما در سال آینده تندرست باشند و قدر همدیگر را بدانند و همدیگر را دوست داشته باشند که بعدا تاسف نخوریم که ای کاش این دوست داشتن را ابراز کرده بودیم.

فرهادی با بیان اینکه «همانطور که او خودش همیشه لابه‌لای حرف‌هایش از سعدی و حافظ حرف می‌زد اما به گونه‌ای که حرف‌هایش متکلف نشود، دلم می‌خواهد من هم به خاطر همین روحیه‌ای که ایشان داشت شعری بخوانم» بیتی از یک شعر به این مضمون خواند: «عن‌قریب است که از ما اثری باقی نیست/ شیشه بشکسته و مِی ریخته و ساقی نیست»

مهرجویی: معلم از هنر و هنرمندان و سینمای ایران دفاع می‌کرد

در این مراسم همچنین کوروش تهامی پیام داریوش مهرجویی را خواند که متن این پیام به این شرح بود:

«چند سال پیش وقتی دخترم مونا کوچک تر بود یک روز که به خانه آمدم گفت; بابا یه آقای معلمی فکر کنم از مدرسه  تلفن زد گفت باهاش تماس بگیر.

پرسیدم کدوم مدرسه !؟ کدوم معلم !؟ اسمش رو نگفت!؟

گفت: نه فقط گفت من معلم هستم.. خیلی هم مهربون بود.

گفتم  عزیزم اون آقا، علی معلم دوست منه.. همونی که تندیس‌های حافظ رو بهمون داده…

و حالا دوست بابا رفت…

علی معلم شخصیتی آراسته با ایده‌های همیشه سازنده و بدیع، دوست و رفیق و همدل همه‌ی اهالی سینما بود. او بانی جشن مستقل و باشکوه حافظ بود… مردی که با شجاعت هر کجا می‌شد از هنر و هنرمندان و سینمای ایران دفاع می‌کرد و حرفش را صریح می‌زد… چه خاطرات خوشی دارم با او در فستیوال کن… چه همسفر خوب و همراهی بود… باورپذیر نیست که در آخرین روزهای سال او نیز به عباس کیارستمی و داود رشیدی و چند تن دیگر از هنرمندان عزیز ما پیوست و رفت..

در فاصله‌ای نزدیک شنیدم بازیگر فیلم گاو، خسرو شجاع‌زاده هم از میان ما رفت… روحش شاد…

افسوس و دریغ از این همه اخبار دردناک سال نود و پنج که گریبان همه را گرفت و داغ‌های فراوانی که بر دل‌ها نشست.

تسلیت به خانواده محترم على معلم، همسرش آذر معماریان عزیز و همه دوستدارانش…»

جمشید مشایخی در وصف علی معلم گفت: آدم‌های بزرگ نمی‌میرند همیشه زنده هستند و می‌مانند.

او با اشاره به یک روایت گفت: بزرگ‌مرد هنر، ادب و شعر، استاد شفیعی کدکنی مطلبی نوشته بود راجع به یکی از ابیات حضرت حافظ و می‌گفت که زمان حضرت حافظ به فضیلت می‌گفتند هنر؛ هرکسی که فضیلت داشت هنرمند بود؛ مثل علی.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون صحبت‌های خود را با یک بیت شعر پایان داد: گر در سرت هوای وصال است حافظا/ باید که خاک درگه اهل هنر شوی.

داریوش ارجمند نیز در مراسم یادبود علی معلم سخنان خود را با آیات (کل نفس ذائقه الموت. کل شیء هالک الا وجهه) از قرآن آغاز کرد و گفت: علی معلم، دوست من این را خیلی خوب می‌دانست. چون دوست خوبی بود. دوستی که جز نیکی چیزی از او به آدم نمی‌رسید. در این زمان که دوستی‌های ما بازارگاهی شده است او گونه دیگری بود.

این بازیگر سینما وتلویزیون ادامه داد: فکر نمی‌کنم کسی در این کشور و جامعه‌ی سینما رنجشی از علی داشته باشد. با اینکه منتقد بود، مجله داشت، حرف می‌زد، شجاع بود و بی‌پرده گفتگو می‌کرد. در پایان همه مطالبش، می‌نوشت «در پناه حق» و حق برای او پناهگاهی است و تردیدی ندارم که هم اکنون در پناه حق است.

ارجمند با بیان اینکه «علی معلم قدرت بسیاری داشت و خیلی کارها توانست بکند؛ با جشنواره‌اش و با مجله‌اش» گفت: اینها را ما دیده‌ایم. وقتی در یک تشکیلاتی آدم‌های بی‌ظرفیت دربان می‌شوند ببینید چه می‌کنند. علی معلم مرد اول سینمای بخش خصوصی ایران بود. با اینکه می‌توانست تن به کار دولتی بدهد قبول نکرد حتی آن داوری‌ها را هم به اکراه در دولت و سینمای دولتی انجام می‌داد.

او خاطرنشان کرد: تمام دغدغه‌اش همین سینمای دولتی بود. سینمایی که فرمایش در ان وارد می‌شد. وقتی خودش تهیه‌کننده فیلمی شد دیدیم که چگونه از زیر بار هم این فرمایش‌ها شانه خالی کرد و «ازدواج به سبک ایرانی» را ساخت و من افتخار داشتم که آنجا با این مرد بزرگ کار کنم.

برادر علی معلم، دیگر سخنران این مراسم یادبود بود که پایان حرف‌هایش با بغض همره بود؛ او با بیان اینکه «یاد و خاطره علی همواره در قلب ما زنده است» گفت: داغ و دلتنگی‌مان و دریغای از دست دادنش با گذر ایام کهنه نخواهد شد. من از طرف خودم، برادرم احمد، خواهرانم مهرانه، مهناز و مینو معلم و البته یادگاران او، فرزندانش امید و ایمان و همسرش آذر از همه شما کسانی که از نخستین روزهای این ماتم تا این روز در کنار بازماندگان حضورتان تسلی بخش بود از صمیم قلب تشکر می‌کنم.  

مراسم یادبود علی معلم (منتقد و تهیه کننده سینما) با حضور هنرمندانی همچون اصغر فرهادی، مسعود کیمیایی، علی جنتی، داریوش ارجمند، جمشید مشایخی، منوچهر شاهسواری، فرشته طائرپور، محمدمهدی عسگرپور، سهیل محمودی، رضا یزدانی، علی زندوکیلی، عادل فردوسی‌پور، حجت‌الاسلام ابطحی، منتجب‌نیا، امین حیایی، کیومرث پوراحمد، جهانگیر الماسی، بهزاد فراهانی، علیرضا قربانی، جمشید هاشم پور، احمدرضا درویش، علیرضا رییسیان، رضا داودنژاد، مسعود جعفری‌جوزانی، امین تارخ، حمیدرضا آصفی، مسعود ده‌نمکی، محمدرضا شریفی‌نیا، لاله اسکندری، سیروس الوند، نیوشا ضیغمی عصر امروز (جمعه 27 اسفند) در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد.

در این مراسم رضا یزدانی، علی زندوکیلی و رسول نجفیان به یاد این هنرمند خواندند.

 

منبع: خبرگزاری ایلنا

امتیاز دهید