رد زنانگی زن، برایش دستاوری جز اضطراب ندارد

هنردستان: در جلسه رونمایی از کتاب «جسم زن ، خرد زن» نوشته کریستین نورتراپ مترجم این اثر بر لزوم بازگشت زنان به زنانگی و بدن خود به منظور رفع بسیاری از مشکلات و بیماری‌های روحی و روانی و حتی جسمی آنان تاکید کرد.

به گزارش هنردستان، سرمه رسولی در مراسم رونمایی از کتاب «جسم زن، خرد زن» تاکید کرد: در دنیای امروز، ارزشگذاری‌ها بر پایه دستاوردها است. یعنی مدرک ، شغل، همسر، فرزند و … هیچ سوال نمی‌کند چقدر حال شما خوب است و عشق دارید. این یعنی حاکمیت نگاه مردانه.

 

این مترجم در آیین رونمایی این کتاب که پنجشنبه ۲۶ اسفند بعدازظهر در خانه کتاب شفق برگزار شد، افزود:خیلی از بچه‌ها این مسئله را درک می‌کنند و تاثیر می‌گیرند و از همان ابتدا می‌خواهند مرد باشند و جنسیت خود را رد می‌کنند بدین ترتیب ارتباطت‌شان در جریان رشد با بدن شان قطع می‌کنند و وارد دنیای مردانه می‌شوند و اتفاقا دستاوردهای خوبی را هم به دست می آورند اما چون زنانگی خود را دفع کرده‌اند خلاقیت، شوخ طبعی، شیطنتی، حس شهودی و … که از ویژگی‌های زنانگی به شمار می‌آید در آنان دیده نمی‌شود.  

بنا به گفته این مترجم در چنین حالتی موضوع پرورش به عنوان مقوله‌ای که در اختیار زنان است، اهمیت خود را از دست میدهد.

رسولی تاکید کرد: با ورود به دنیای مردانه و تاکید بر ویژگی‌های آن ما بسیاری از مودهای خود را از نمیپذیریم و فکر میکنیم باید هر روز حالمان خوب باشد تا بتوانیم پیوسته ترقی  کنیم، کار کنیم و به پیشرفت برسیم. در چنین وضعیتی همه سیکل‌های بدن ما بهم میخورد و سیستم ایمنی بر علیه بدن آنتی بادی تولید می‌کند و مود که عامل ظهورشهود است از بین میرود. در نتیجه در سن سی ، 40 سالگی علی رغم اینکه همه چیز را در اختیار داریم حس خوبی نداریم.

مترجم کتاب «‌جسم زن، خرد زن» تاکید کرد:‌ این حُسن خلاء و اضطراب که در وجود زنان دیده می‌شود ناشی از رد کردن بعد زنانگی و بدن آن‌ها است. باید برگردیم و با زنانگی و بدن خود آشتی کنیم و قدرتهای ضعف‌های خود را بپذیریم و آن‌ها را در آغوش بگیریم به همین سبب این کتاب را به همه زنان جامعه خود تقدیم می‌کنیم.

مترجم این کتاب پیش‌تر به  ایسنا گفته بود: متاسفانه خانم‌ها راجع به جسم خود اطلاع چندانی ندارند چه رسد به روح و روان خود. اگرچه همه انسان‌ها دارای نقاط ضعف و قدرت به صورت توامان هستند اما اغلب زنان در کشورهایی با الگوی مردسالانه موضوع قدرت را در حیطه مردان خلاصه و فهم می‌کنند و نمی‌دانند قدرتشان چیست و چگونه می‌توانند از آن استفاده کنند.

زهرا برقانی مدیر انتشارات چرخ فلک هم که کتاب «جسم زن، خرد زن» را راهی بازار کرده درباره این کتاب گفته بود: انتشار این کتاب با فراز و فرودهای زیادی روبه‌رو بود. ارشاد با انتشار آن موافق نمی‌کرد  و من در  پی چهار بار اعتراض نسبت به این موضع‌ توانستم آن را به صورت مشروط راهی بازار کنم.  برخی ایرادهای واردشده به کتاب منطقی نبود و ما به شدت در مقابل آن‌ها ایستادیم اما برخی از موارد مطروحه قابل اصلاح بود از جمله استفاده از برخی از کلیدواژه‌های نامرسوم  با  شرایط فرهنگی جامعه ما که نسبت به تغییر آن‌ها اقدام شد. تا این‌که توانستیم مجوز این کتاب را پس از یک سال کشمکش دریافت و آن را راهی بازار کنیم.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

امتیاز دهید