معرفی 50 کتاب پرفروش 5 ناشر در سال 98 / از نامه‌های عاشقانه احمد شاملو تا “بیرون در” محمود دولت‌آبادی

سرویس فرهنگ و ادبیات هنردستان: در سال‌های اخیر بنا به مشکلات متعدد که از مهم‌ترین آن می‌توان به گران شدن قیمت کاغذ اشاره کرد، همواره بازار نشر ایران دچار مشکلات فراوانی بوده است. هر چند ناشران با تمام دشواری‌ها سعی کردند چراغ نشر را روشن نگه دارند. برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نمایشگاه‌های استانی و طرح‌هایی هم‌چون عیدانه، تابستانه و پاییزه تلاش‌های مهمی است که کتاب هم‌چنان در چرخه زندگی روزمره افراد جامعه جا داشته باشد و بتواند ناشران را نیز راضی نگه دارد. اما شمارگان پایین کتاب موضوعی تلخ و نگران‌کننده است.

شمارگان کتاب یکی از عوامل تعیین‌کننده و از شاخصه‌های ارزیابی رشد و توسعه فرهنگی در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود. از سوی دیگر بالا رفتن قیمت کتاب (به دلیل گرانی کاغذ و زینک) دلیل اصلی خرید کم این محصول فرهنگی است. به هر روی حوزه فرهنگ و ادبیات نیز یک سال را پشت سر گذاشت و در چند خط نمی‌توان به ابعاد مختلف آن پرداخت. امیدواریم در سال جدید این عرصه برای ناشران، کتاب‌فروشان و مردم اتفاقات نیک و خوشایندی به همراه داشته باشد. در روزهای باقی مانده سال، سراغ پنج ناشر، “نشر چشمه”، “نشر نیماژ”، “انتشارات ققنوس”، “انتشارات افراز” و “نشر روزبهان” رفتیم و طی گزارشی به کتاب‌های پرفروش سال 1398 در حوزه ادبیات داستانی (تالیف و ترجمه) و هنر این ناشران پرداختیم. اما به دلیل این که تعداد پرفروش‌های برخی ناشران در حوزه ادبیات داستانی حتی به 100 عدد هم می‌رسید و در این مجال فرصت پرداختن به تمامی آن‌ها نبود؛ کتاب‌های پرفروش طبق ترتیب اعلام شده در حوزه ادبیات داستانی (تالیف و ترجمه) و هنر در نظر گرفته شد و در مجموع از هر ناشر به 10 اثر پرداختیم.

انتشارات نیماژکتاب‌های پرفروش‌ ادبیات و هنر نشر نیماژ

1-“قهوه سرد آقای نویسنده” نوشته روزبه معین

این رمان که موضوعی عاشقانه با تم معمایی هیجانی دارد؛ داستان یک نویسنده به نام آرمان روزبه و یک دختر روزنامه‌نگار را روایت می‌کند. کتاب با یک خاطره از دوران کودکی آرمان شروع می‌شود. خاطره‌ای که در ادامه اساس اتفاقات بعدی است.

2-“راز رخشید برملا شد” نوشته علی سلطانی

رمانی با گره‌افکنی‌ها و گره‌گشایی‌های پی‌در‌پی که مضمونی اجتماعی و بن‌مایه‌هایی عاشقانه دارد و براساس تداعی‌های پی‌در‌پی راوی، روایت خود را پیش می‌برد. مخاطب در جریان داستان، مدام با شخصیت اصلی و دیگر کاراکتر‌ها مواجه می‌شود و داستان را قضاوت می‌کند.

3-“خاموش‌ خانه” اثر ساناز زمانی

ماجراهای رمان در سال 1375 می‌گذرد. زمستان همین سال مهندس جوانی به نام کوروش سحرخیز در ماموریت کاری به آلمان دستگاه شنودی را از یک مهندس آلمانی خریداری می‌کند و با خود به ایران می‌آورد. وسوسه‌ خبر داشتن از رازهای پنهان آدم‌های دور برش موجب می‌شود که او دستگاه را در جاهای مختلف کار بگذارد و وارد لایه‌های پنهان زندگی آدم‌های اطرافش ‌شود.

4-“اسفار کاتبان” ابوتراب خسروی

کتاب ترکیبی از خرده‌روایت‌هایی است که بدون در نظر گرفتن تقدم و تاخر زمانی و تاریخی در هم تنیده شده‌اند. رمان، روایت اقلیما و سعید را پی می‌گیرد که برای یک تحقیق مشترک با هم همکاری می‌کنند؛ تحقیقی در مورد نقش قدیسان در ساخت جوامع. سپس مخاطب وارد لایه‌های گوناگون روایت می‌شود.

5-“زخم شیر” نوشته صمد طاهری

این مجموعه شامل 11 داستان کوتاه با عناوین “مردی که کبوترهای باغی را با سنگ می‌کشت”، “موش خرما”، “خروس”، “میهمانی”، “در دام مانده مرغی”، “سفر سوم”، “زخم شیر”، “نی زن”، “نام آن پرنده چه بود”، “چیزو فلان و بهامان و اینا” و “سگ ولگرد” است. این داستان‌های کوتاه در فاصله سال‌های 1385 تا 1395 نوشته شده‌اند و برخی از آن‌ها نیز در حال و هوای روزهای جنگ تحمیلی است.

6- “سایه باد” نوشته کارلوس روئیث ثافون ترجمه علی صنعوی

در این کتاب مردی به‌طور مخفیانه پسر خود را به گورستان اسرارآمیز و قدیمی کتاب‌های فراموش شده واقع در شهر بارسلونا می‌برد و از او می‌خواهد یک کتاب را برگزیده و حفاظت از آن را به عهده بگیرد. دانیل کتاب “سایه باد” اثر خولین کاراکس را انتخاب می‌کند. بعد از تولد شانزده سالگی او فردی مرموز برای به دست آوردن کتاب کاراکس تهدیدش می‌کند و به این ترتیب ماجرایی لایه لایه و پر رمز و راز و آمیخته با عشق، انتقام و وحشت شکل می‌گیرد. در این داستان گابریل گارسیا مارکز، امبرتو اکو و خورخه لوئیس بورخس با یکدیگر برخورد می‌کنند.

7-“پنهان” نوشته الیف شافاک با ترجمه صابر حسینی

این کتاب زمینه پررنگ عرفانی دارد. شخصیت اصلی داستان، پسری با شخصیت تراجنسی است که در ابتدای کودکی راهش به یک خانقاه می‌افتد و در آن جا با افراد مختلفی آشنا می‌شود. یکی از ساکنان خانقاه، شخصیتی مرشدگونه به نام دری بابا است که به ‌نوعی پیر طریقت این پسر می‌شود. “پنهان” نامی است که دری بابا روی این پسر گذاشته است. در این خانقاه شخصیت‌های متعددی با پیش‌زمینه و سرگذشت و احوال متنوعی معرفی می‌شوند که هرکدام به‌گونه‌ای با شرح حال و رفتار خود شکلی بر شخصیت پنهان تاثیر می‌گذارند و شاهد روایت چندین داستان به‌موازات داستان اصلی هستیم که به سیر داستان اصلی کمک می‌کند.

8-“سه دختر حوا”‌ نوشته‌ الیف شافاک با ترجمه‌ صابر حسینی

داستان زندگی پری، شخصیت اصلی داستان است که در ترکیه، در خانواده‌ای متناقض زندگی می‌کند. پدر و مادر او در هر فرصتی بر سر مسایل دینی و اجتماعی با هم مشاجره می‌کنند. پری تصمیم می‌گیرد برای یافتن حقیقت در دانشگاه آکسفورد تحصیل کند. او در این دانشگاه با شیرین و مونا آشنا می‌شود. این سه دختر با افکار و نگرش‌های متفاوتی که در زمینه‌ مسایل دینی و اجتماعی دارند، همدیگر را به چالش می‌کشند. در این میان پروفسور آزور، استاد فلسفه‌ پری، نقش راهنما را برای او بازی می‌کند.

9-“بیضایی و کروکودیل” نوشته سیدمحمد مساوات

کتاب شامل دو نمایشنامه است.

10-“سوراخ” نوشته جابر رمضانی “صدای آهسته برف” نوشته مشترک جابر رمضانی و پیام سعیدی

این کتاب شامل دو نمایشنامه است.

انتشارات روزبهانپرفروش‌های ادبیات و هنر نشر روزبهان

1-“آتش بدون دود” (سه جلدی) نوشته نادر ابراهیمی

نثر این رمان پر از جملات کوتاه است و می‌تواند به راحتی به خاطر سپرده شود. کتاب با ویژگی‌های قبیله‌ای شرقی‌اش، قطعه‌ای بی‌همتا از ادبیات مدرن ایرانی است. نویسنده به شیوه داستان‌های تاریخی به بیان مبارزات انقلابی معاصر پرداخته است. قهرمان رمان در جلد نخست گالان اوجا نام دارد که یک قهرمان اسطوره‌ای ترکمن به شمار می‌رود. در جلد دوم نویسنده با گذری کوتاه بر اتفاقات صحرا شرایط را برای معرفی یگانه قهرمانان داستان دکتر آلنی آق اویلر و همسرش دکتر مارال آق اویلر فراهم می‌کند. آلنی نوه گالان اوجاست و یک شخصیت واقعی به شمار می‌رود. او یک انقلابی تحصیل کرده است که برای اعتلای نام وطن و رهایی آن از ظلم از هیچ کوششی فرو گذار نمی‌کند. موضوع اصلی بقیه رمان زندگی و فعالیت‌های سیاسی این زوج است. ابراهیمی برای ساخته و پرداخته کردن “آتش بدون دود” بیش از 30 سال وقت صرف کرده است. سریالی نیز با همین نام و توسط خود او ساخته شده است.

2-“برجاده‌های آبی سرخ” نوشته نادر ابراهیمی

کتاب حکایت جوانمردی و رشادت دلاور مرد جنوبی و گمنام به نام میرمهنای دوغابی است که خواب و آرامش را قریب یک دهه از استعمارگران هلندی، انگلیسی، پرتغالی و عثمانی گرفت، تا خلیج فارس از دستبرد اشغال‌گران در امان بماند. نویسنده با پانزده سال مطالعه پیرامون زندگی این مبارز جنوبی وطن‌خواه به خوبی از عهده، شناسایی و معرفی نهضت مقاومت وطن‌پرستانه میرمهنای دوغابی برآمده است.

3-“او” نوشته زاهد بارخدا

در این کتاب زن و مردی همدیگر را ملاقات می‌کنند و مکالمه‌ای شکل می‌گیرد. هر دو سعی می‌کنند چیزی را پنهان کنند. زن در تردید برای بیان گذشته و مرد در تلاش برای انکار آن. حین صحبت متوجه می‌شوند پیش‌تر همدیگر را می‌شناخته‌اند. حوادث دانشگاه و یادآوری اتفاقی که ناخواسته مسیر زندگی آن دو را برای همیشه تغییر داده است.

4-“مردی در تبعید ابدی” نوشته نادر ابراهیمی

شانزده فصل این رمان، روایتی از زندگی ملاصدرا از بزرگ‌ترین متفکران مسلمان است. داستان گاهی از زبان صدرای شیرازی نقل می‌شود و گاهی از زبان سوم شخص. شکست‌های زمانی و پس و پیش رفتن در تاریخ هم در این رمان دیده می‌شود. نکته دیگر درباره کتاب اشاره به برخی دیگر از شخصیت‌های اثرگذار در طول تاریخ است.

5-“قصه‌ها” نوشته غسان کنفانی با ترجمه غلامرضا امامی

کتاب شامل 40 داستان کوتاه از این نویسنده فلسطینی است که به ترتیب زمانی تنظیم شده‌اند و خوانندگان می‌توانند ضمن آشنایی با زندگی و زمانه این نویسنده بزرگ، به سیر داستان‌نویسی او پی ببرند.

6-“آتش‌سوزی‌ها” نوشته وجدی معود با ترجمه محمدرضا خاکی

این نمایشنامه، قسمت دوم از چهارگانه‌ای تحت عنوان “خون وعده‌ها”، پس از اجرای یک طرح اولیه، در فستیوال تئاتر آوینیون فرانسه، موضوعیت یافت. نام دیگر این چهارگانه، “قول و قرارهای خونی” بود که به مبارزات مسلمانان و یهودی‌ها می‌پردازد. این نمایش بیش از آن که پاسخی به اسطوره و تاریخ باشد، پاسخی به وقایع معاصر است. در جهان امروز ما چه می‌گذرد؟ در لبنان و فلسطین و سوریه و به‌طور کلی در این منطقه بلازده اطراف ما چه می‌گذرد؟ نمایشنامه از یکی از اساطیر بسیار قدیمی سخن می‌گوید اسطوره‌ای که تصور می‌کنیم به پایان رسیده اما چنین نیست.

7-“خروج ممنوع” نوشته ژان پل سارتر ترجمه بهرنگ اسماعیلیون

اساس نمایشنامه در یک موقعیت فرضی و قراردادی شکل گرفته است. یک مرد و دو زن بعد از مرگ با وضعیتی جبرآمیز در اتاق یک هتل تمثیلی محبوس می‌شوند و مدیر تمثیلی هتل همه اختیارات را از آن‌ها سلب می‌کند.

8- “پرورش صدا و بیان هنرپیشه” نوشته سیسیلی بری ترجمه محسن یلفانی

کتاب شامل عناوین “پرورش صدا”، “تنفس و شل کردن عضلات”، “عضلانی کردن اندام‌های گفتار و کلمه”، “صدای کامل”، “شعر خوانی” و “به‌کار گرفتن صدا” است.

9-“بازیگری حرفه‌ای” نوشته ملیسا برودر، لی‌مایکل کان، مدالین اولنک، ناتانیل پولاک، رابرت پروتیو و اسکات زیگلر ترجمه احمد دامود

مجموعه ‌مقالاتی درباره بازیگری است و با مقدمه‌ای در باب کار بازیگر آغاز می‌شود و در دو بخش ادامه می‌یابد. بخش اول با عنوان “تکنیک”، در هفت زیر بخش با عنوان‌های “رویداد جسمانی”، “تحلیل صحنه”، “حقیقت لحظه”، “عوامل بیرونی”، “آماده شدن برای اجرای یک صحنه”، ‌”یافتن مشکلات و رفع آن‌ها” و “ابزار حرفه” عوامل موثر در بازیگری را به‌ نحوی عملی توضیح می‌دهد. بخش دوم به “تله‌ها” و مشکلات پیش روی یک بازیگر در جهان واقعی و در روند کار عملی می‌پردازد.

10- “درباره کارگردانی فیلم” نوشته دیوید ممت ترجمه احمد دامود

کتاب نکاتی کلیدی در امر کارگردانی فیلم را به مخاطب منتقل می‌کند و بر پایه سلسله سخنرانی‌هایی نوشته شده که در پاییز 1987 از سوی ممت در کلاس‌های دانشکده سینمایی دانشگاه کلمبیا ایراد شده است.

انتشارات ققنوسکتاب‌های پرفروش‌ ادبیات و هنر گروه انتشاراتی ققنوس

1-کتاب “ملت عشق” نویسنده الیف شافاک ترجمه ارسلان فصیحی

کتاب اثری برگرفته از ارتباط عرفانی بین شمس تبریزی و مولانا است که به صورت دو داستان موازی و در هم تنیده روایت می‌شود.

2-“سمفونی مردگان” نویسنده عباس معروفی

شخصیت اصلی داستان آیدین است. یک پسر روشنفکر، شاعر، بسیار فعال و رادیکال که در یک خانواده به شدت سنتی و پدرسالار زندگی می‌کند. در این میان، جابر، پدر آیدین از شعر گفتن و کتاب خواندن او هراس دارد و او را از همه این کارها و شعر گفتن منع می‌کند و حتی کتاب‌ها و اتاقش را می‌سوزاند و عقیده دارد این‌ها فتنه و اسباب شیطان هستند. در نهایت فشار روانی روی آیدین زیاد می‌شود.

3-“سال بلوا” نویسنده عباس معروفی

این کتاب حاوی خاطراتی است که در ذهن یک دختر مرور می‌شود. او دختر سرهنگ نیلوفری است. سرهنگی که برای پیمودن پله‌های ترقی به سنگسر (مکانی که داستان کتاب در آن اتفاق می‌افتد) آمده است و تصمیم دارد آینده‌ای باشکوه برای دخترش رقم بزند اما دختر عاشق کوزه‌گری غریب می‌شود و تمام وجودش را تقدیم او می‌کند، با این حال تقدیر، تصمیم دیگری برای او گرفته است.

4-“عشق در زمان وبا” نویسنده گابریل گارسیا مارکز ترجمه بهمن فرزانه

این کتاب یکی از عاشقانه‌های معروف جهان رمان است. فلورنتینو، جوانی لاغر اندام و نحیف از خانواده‌ای متوسط فرزند نامشروع مردی است که صاحب یک شرکت کشتیرانی است. در کودکی پدرش را از دست داده و با مادرش که مغازه‌ خرازی دارد زندگی می‌کند. در جوانی در تلگراف‌خانه مشغول کار می‌شود و وقتی برای رساندن یک تلگراف به خانه‌ای وارد می‌شود، با دیدن دختر خانواده (فرمینا) عاشق او می‌شود. فرمینا که مادرش را در کودکی از دست داده است با پدرش زندگی می‌کند.

5-“روح گریان من” نویسنده کیم هیون هی ترجمه فرشاد رضایی

این کتاب خود زندگی‌نامه‌ای‌ است که سال 1993 در کره‌جنوبی منتشر شد. روح گریان نویسنده حقایق دردناکی را درباره‌ رژیم کمونیستی کره‌شمالی آشکار می‌کند.

6-“سرگذشت ندیمه” نویسنده مارگارت اتوود ترجمه سهیل سمی

داستان سرگذشت ندیمه پس از ترور رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به ضرب گلوله و به قتل رساندن همه اعضای کنگره انقلابی در کشور رخ می‌دهد. قانون اساسی رسمی کشور لغو می‌شود و حکومتی تمامیت‌خواه و مسیحی به نام گیلاد شکل می‌گیرد. مرزهای کشور بسته می‌شود. راه فراری وجود ندارد. زنان هدف اصلی ظلم حکومت محسوب می‌شوند و حقوق و آزادی‌های فردی آنان به شدت نقض می‌شود. آن‌ها اجازه کار در خارج از خانه، مالکیت دارایی‌های خود و ارتباط با دیگران را طبق قانون جدید از دست می‌دهند و بر اساس وضعیت تاهل و باروری خود مورد سنجش قرار می‌گیرند. در این وضعیت دیکتاتوری است که خواننده ناگهان با شخصیتی جدید آشنا می‌شود. این شخصیت اصلی یک ندیمه است و طبق روال معمول یکی از دارایی‌های ارباب خانه محسوب می‌شود. آفرد، شخصیت اصلی داستان چیز زیادی درباره زندگی خود به دیگران نمی‌گوید. تنها چیزی که از او می‌دانیم این است که قبلا با یک مرد مطلقه ازدواج کرده اما ازدواجش توسط حکومت لغو شده است. به همین دلیل کودک‌اش از او گرفته و به یک خانواده دیگر بخشیده شده و خود او نیز دستگیر می‌شود. با مطالعه این کتاب با زندگی روزانه این شخصیت آشنا خواهیم شد و او دریچه‌ای برای ورود به زندگی در گیلاد است.

7-“رهبر عزیز” نویسنده جنگ جین سونگ ترجمه مسعود یوسف حصیرچین

نویسنده کتاب در کره‌شمالی زندگی می‌کرده، زندگی آرام و شادی داشته، حتی هنگامی که کشور دچار قحطی می‌شود جیره غذایی او قطع نمی‌شود. زندگی‌اش امن و امان بود تا زمانی که مجله ممنوعه‌ای را که به دوستش داده بود، گم می‌شود و امتیازات و زندگی او را تا آستانه نابودی می‌کشاند. جنگ جین‌ سونگ برای نجات جان خودش و خانواده‌اش چاره‌ای جز فرار نداشته است. در داستان نفس‌گیر فرار او به کره‌‌جنوبی افشاگری حیرت‌انگیزی بیان می‌شود. او شاعری است که در بالاترین سطوح قدرت فعالیت کرده، در ساخته شدن کیش شخصیتی کیم جونگ‌ایل، نقش داشته و حتی به جمع پذیرفته‌شدگان راه یافته که اعضای آن بسیار کم هستند. همچنین او چندین سال در سازمان جاسوسی کره شمالی فعالیت داشته و به همین دلیل با رازهای پشت پرده سیاست کره شمالی آشناست.

8-“باب اسرار” نویسنده احمد امید ترجمه ارسلان فصیحی

باب اسرار یکی دیگر از رمان‌هایی است که داستان آن با زندگی مولانا و شمس گره خورده است. داستان کتاب درباره زنی به نام کارن کیمیا است که درگیر گذشته‌ای می‌شود که به خیال خودش از آن عبور کرده است. کارن به همراه مادرش در لندن زندگی می‌کند و پدرش، که خانقاه رفته و از عاشقان مولانا بود، بعد از یک مدتی زندگی در لندن همراه یکی از دوستانش آن‌ها را ترک می‌کند. دختر به دلیل شغلی که دارد و مشکلی که برای یک پرونده در ترکیه پیش می‌آید به این کشور سفر می‌کند و داستان حل پرونده و کشف معماهای جدید مرتبط با پدرش و ارتباط او با مولانا و شمس همراه با هم پیش می‌روند.

9-“دلتنگی‌های نقاش خیابان چهل و هشتم” نوشته جی.دی.سلینجر ترجمه احمد گلشیری

مجموعه‌ای از 9 داستان کوتاه است که به جنگ و تبعات آن اشاره دارد.

10-“انگار خودم نیستم” نویسنده یاسمن خلیلی‌فرد

کتاب داستان آدم‌هایی است که خودشان را گم کرده‌اند و آنقدر از خود فاصله گرفته‌اند که دیگر خودشان را نمی‌شناسند. داستان از زبان چند راوی روایت می‌شود و رویدادهایی از گذشته و حال را به هم پیوند می‌دهد تا پازل شخصیتی آدم‌هایش تکمیل شود.

انتشارات چشمهکتاب‌های پرفروش‌ ادبیات و هنر نشر چشمه

1-“جزء از کل” اثر استیو تولتز ترجمه پیمان خاکسار

کتاب در مورد مارتین و جسپر دین، پدر و پسر است. هر کدام از یک زاویه خاص و متفاوت با عامه مردم به زندگی و اتفاقات آن نگاه می‌کنند. مارتین با باورهای خاص و گاه عجیب خودش سعی می‌کند پسرش، جسپر را به بهترین شکل ممکن تربیت کند و به همین خاطر داستان زندگی خودش را از همان دوران کودکی برای او تعریف می‌کند. داستانی که نشان می‌دهد زندگی او همیشه تحت تاثیر مارتین، برادر ناتنی‌اش قرار داشته است.

2-“مثل خون در رگ‌های من” (نامه‌های احمد شاملو به آیدا) نوشته احمد شاملو

کتاب شامل نامه‌‌های عاشقانه‌ احمد شاملو به آیدا سرکیسیان است. این کتاب شامل بیست نامه‌ احمد شاملو به همسرش آیداست که در سال‌های چهل و پنجاه خطاب به او نوشته است.

3-“مغازه خودکشی” نوشته ژان تولی ترجمه احسان کرم‌ویسی

این رمان درباره خانواده تواچ و کسب‌وکار منحصربه‌فرد آن‌هاست. خانواده تواچ مغازه‌ای با این شعار دارند: “آیا در زندگی شکست خورده‌اید؟ لااقل در مرگ‌تان موفق باشید”. مغازه آن‌ها که مغازه خودکشی نام دارد، به افرادی که قصد خودکشی دارند خدمات ارائه می‌دهد. خانواده تواچ حتی به مشتریان خود مشاوره خودکشی هم می‌دهند و انواع و اقسام روش‌های مختلف برای پایان دادن به زندگی فلاکت‌بارشان را به آن‌ها پیشنهاد می‌کنند.

5-“هیچ دوستی به جز کوهستان” نوشته بهروز‌ بوچانی

این کتاب زندگی‌نامه یک پناه‌جوی ایرانی است که مدت 6 سال در جزیره‌ مانوس زندانی بود. کتاب شرح روزهایی است که او در این پناهگاه سپری کرده، بنابراین این یک شرح‌حال خودنوشت یا اتوبیوگرافی است و نه رمان.

6-“بیرون در” اثر محمود دولت‌آبادی

داستان بلندی درباره‌ زنی به نام آفاق است. این اثر برشی کوتاه از زندگی زنی سی‌وپنج ساله را در کشاکش روزهای پیش از انقلاب به تصویر می‌کشد، روزهایی که تهران شلوغ، تاریک و مخوف است. خواننده در این داستان، سایه‌به‌سایه همراه زنی می‌شود برای جست‌وجوی مردی که آفاق تنها یک بار به مدتی کوتاه او را دیده و در تمام مدت این جست‌وجو دنبال چرایی این ملاقات است.

7-“پاییز فصل آخر سال است” نوشته نسیم مرعشی

روایت‌هایی از زندگی سه دختر با نام‌های لیلا، روجا و شبانه در آستانه‌ سی‌ سالگی ا‌ست. کتاب شامل دو بخش با عنوان‌های “تابستان” و “پاییز” است که هر کدام از این دو بخش نیز دارای سه فصل است و هر فصل از نگاه یکی از این سه شخصیت اصلی کتاب روایت می‌شود.

8-“راهنمای مردن با گیاهان دارویی” نوشته عطیه عطارزاده

رمان روایتی است از یک دختر جوان که چشمانش نمی‌بینند و در خانه‌ای همراه مادرش در کار خشک کردن، ترکیب کردن و آماده‌سازی گیاهان داروی برای فروش در بازار است. او در تاریکی چشمانش توانسته با استفاده از قوای دیگر به درک جذاب اشیا و ابزاری برسد که با آن‌ها کار می‌کند. همه چیز برایش در ساختار و وجوه گوناگون این گیاهان و البته رابطه با مادرش خلاصه شده تا این‌که روزی برای یک مراسم خانوادگی از خانه پا بیرون می‌گذارد و باز که می‌گردد خیلی چیزها درونش عوض شده است.

9-“تئوری موسیقی” با زیر عنوان مبانی موسیقی نظری نوشته مصطفی کمال پورتراب

کتاب از دو قسمت عملی و نظری تشکیل شده است. قسمت عملی شامل خواندن و تلفظ نت‌ها به شکل آوازی و به شکل وزن‌خوانی و قسمت نظری شامل شناخت کلیه‌ علامت‌ها و قواعدی است که در طی قرون متمادی به منظور اجرای هر چه دقیق‌تر موسیقی به تدریج ابداع شده و تکامل یافته‌اند تا بتوان شناخت هنری را که واقعیتی درونی است و بیشتر جنبه‌ عاطفی دارد با این علامت‌ها و قواعد، به شناخت علمی تبدیل کرد.

10-“هنر همچون درمان” نوشته آلن دوباتن و جان آرمسترانگ ترجمه مهرناز مصباح

پیشنهاد کتاب حاضر این است که هنر (مقوله‌ای که آثار طراحی، معماری و پیشه‌وری را در برمی‌گیرد) رسانه‌ای درمانی است که می‌تواند به هدایت، ترغیب و تسلی بینندگانش کمک کند و آن‌ها را قادر سازد نسخه‌های بهتری از خودشان باشند.

انتشارات افرازکتاب‌های پرفروش‌ ادبیات و هنر انتشارات افراز

1-“ط” زاهد بارخدا

در این رمان مردی سی‌ساله، حاصل ازدواج زن و مردی است که در بمباران شیمیایی با گاز خردل دچار مسمومیت شده‌اند. بر اثر همین مسمومیت به صورت طبیعی به دنیا نمی‌آید. او در طول سی‌سال زندگی‌ به تدریج ظاهر انسانی‌اش را از دست می‌دهد و بدل به موجودی می‌شود مابین انسان و حیوان. رمان صداهای درونی ذهن اوتیسمی کاراکتر آن است. ذهنی که مدام درگیر بازی با حروف الفبا و اعداد است.

2-“در عمق یک‌ونیم متری” نوشته هانیه سلطان‌پور

این کتاب داستان مردی است که برای ادامه زندگی می‌خواهد همسری انتخاب کند. این اثر ضمن اشاره به زندگی این جوان، داستان دلباختگی او را مطرح می‌کند. به جنبه‌های مردسالاری اجتماع می‌پردازد و این‌که چقدر این مرد تحت‌تاثیر مادرش است. همچنین به سختی‌هایی که این مادر در زندگی‌اش کشیده و به نقش پدر در زندگی این مرد، اشاره می‌شود.

3-“سال دو فصل دارد” نوشته سعید جوزانی

کتاب از چهار داستان کوتاه‌ و بلند با عناوین “سوز زمستان تالش”، “داغ تابستان بندر پهلوی”، “داغ تابستان رشت” و “سوز زمستان سیاهکل” تشکیل شده است. داستان‌ها به لحاظ درون‌مایه و جغرافیا، اشتراک مضمون دارند. هر داستان در مکانی مشخص از جغرافیای خطه‌ گیلان روی می‌دهد؛ به این ترتیب که یک بزنگاه مهم تاریخی محور قرار می‌گیرد و سایر حوادث و شخصیت‌ها حول این محور در حرکت هستند.

4-“اپرای خاموشی صدا در تالار رودکی” نوشته جمشید ملک‌پور

داستانی که دنیای هنر و زندگی خالقان آثار هنری را دست‌مایه‌ خود قرار داده است.

5-“موزه اشیای آشغالی” نوشته تکتم توسلی

رمان رئال و اجتماعی است و حالات روان‌شناختی دارد. فردی که خاطرات عذاب‌آور را حمل می‌کند طی اتفاقی آشغال‌های که دور خود جمع کرده بیرون می‌ریزد. این رمان درباره خانمی است که پدرش تا سنی او را بزرگ کرده و به دلیل این که پسرانه بزرگ شده در سن بزرگ‌سالی و بعد از فوت پدر، مشکلات او بیشتر می‌شود و درگذشته می‌ماند.

6- “جیرجیرک‌های باغ قوام السلطنه” نوشته لیلا بابایی‌فلاح

در این مجموعه با داستان‌هایی در ژانر معمایی و جنایی- پلیسی روبه‌رو هستیم که البته هر یک از این داستان‌ها تم عاشقانه دارد. داستان مهری و مهرک قصه‌ عاشقانه‌ای است که عشق در آن بهانه‌ای می‌شود برای گفتن از جغرافیای بخشی از تهران با بافت و بناهای قدیمی‌اش و جغرافیا دست‌آویزی می‌شود برای گفتن اصل قصه.

7-“دیالوگ” نوشته رابرت مک‌کی مترجم مهتاب صفدری

کتاب توضیح می‌دهد چگونه شخصیت‌ها باید روی پرده، در صحنه و در صفحه‌ها به‌شکلی باورکردنی و جذاب صحبت کنند. از مکبث تا برکینگ‌بد. مک‌کی صحنه‌های کلیدی را برای نشان دادن استراتژی‌ها و تکنیک‌های دیالوگ موشکافی می‌کند. دیالوگ یک چارچوب تفکر انتقادی را به‌منظور ساختن یک نویسنده‌ی آینده‌دار در مورد چگونگی بیان هنرمندانه و تاثیرگذار به‌کار می‌گیرد.

8-“فیلم” تکامل و جوهر یک هنر نو اثر بلا بالاژ ترجمه مرتضی لطیفی‌نظامی

این کتاب علاوه بر بررسی پیدایش سینما با کمک گرفتن از صحنه‌هایی از شاهکار‌های سینما، دلایل عرضه شده به شکل تئوری را به خواننده نشان می‌دهد.

9-“زمانی که یک اثر هنری بودم” نوشته اریک امانوئل اشمیت ترجمه فرامرز ویسی و آسیه حیدری

این رمان فلسفی، نقدی به جامعه معاصر دارد. درباره جوانی است که از وجود خودش ناراضی است و می‌خواهد خودکشی کند. او دو بردار بسیار زیبا و معروف دارد. زمانی که در حال انجام خودکشی است یک نفر از او می‌خواهد 48 ساعت به او فرصت دهد تا زندگی‌اش را تغییر دهد.

10-“تلفن همراه” نوشته استیون کینگ ترجمه ماندانا قهرمانلو

رمان آخرالزمانی در ژانر وحشت است. پالس، سیگنالی ناشناس به شبکه‌ جهانی تلفن همراه ارسال می‌شود، که هر دارنده‌ تلفن همراه را ناگهان تبدیل به قاتلی روانی می‌‌کند. با حمله‌ وحشیانه‌ انسان‌ها به یکدیگر، تمدن رو به نابودی می‌رود.

امتیاز دهید