تقدیر از بانوان، نشانه فرهیختگی جامعه است

هنردستان: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری، استاد دانشگاه در آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها درباره تقدیر از زن گفت: اگر فردی از بانویی تقدیر و احترام کرد و دست همسر یا دخترش را بوسید، در واقع قدرشناسی، آگاهی و فرهیختگی خود را نشان داده است.

به گزارش هنردستان، به نقل از روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک، آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت فاطمه‌ زهرا سلام‌الله علیها با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری و سیدمجتبی حسینی – مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملک – برگزار شد.

 

​حجت‌الاسلام والمسلمین زائری در این آیین، به بیان ویژگی‌های شخصیت حضرت زهرا (س) و جایگاه والای مادر در فرهنگ ایرانی – اسلامی پرداخت. حسینی نیز با تبریک میلاد باسعادت حضرت زهرا (س) فهرستی از کارهای انجام‌شده در موزه ملک را ارائه کرد.

زائری با بیان اهمیت قدرشناسی از زن در فرهنگ ایرانی – اسلامی، گفت: اگر ما از مقام زن تقدیر می‌کنیم، چیزی به جایگاه او نمی‌افزاییم، در واقع چشم زیبابین خود را تحسین می‌کنیم. آن کسی که به زنان بی‌احترامی می‌کند، جز یک انسان فرومایه و نادرست نیست. پس اگر فردی از بانویی تقدیر و احترام کرد و دست همسر یا دخترش را بوسید، در واقع قدرشناسی، آگاهی و فرهیختگی خود را نشان داده است.

او تاکید کرد: وقتی انسان‌ها در یک جامعه جمع می‌شوند، آن جامعه می‌تواند مانند یک فرد دارای پدر و مادر باشد تا شخصیت پیدا کند. چرا گاهی می‌گوییم فلانی پدر علم، صنعت یا هنر بوده، یا بیان می‌کنیم فلانی مادر ادبیات و دیگر زمینه‌ها است؟ زیرا آن روح جمعی و جامعه می‌تواند دارای پدر یا مادر باشد؛ همچنان که وقتی امتی با فرهنگ و تمدن اسلامی تشکیل شد، پدری با نام حضرت محمد (ص) یافت و مادر آن امت حضرت فاطمه زهرا (س) شد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: وقتی به مادر می‌اندیشیم، نخستین تصویری که از شخصیت مادر در ذهن‌مان نقش می‌بندد، بی‌تردید ویژگی «مهربانی» است. به عبارتی، اگر از ما بپرسند، پنج ویژگی نخستی که با مفهوم مادر در تصور ما می‌نشیند، چیست، نخستین پاسخ یقینا مهر و محبت مادر است. خداوند وجود مادر را به‌گونه‌ای آفریده است که سراسر وجودش جز محبت و مهر نباشد. مادر اساسا بدون محبت قابل تصور نیست.

زائری اظهار کرد: حضرت زهرا (س) مادری است که برای امت و فرزندان‌اش از همه چیز می‌گذرد، شب عروسی، لباس عروسی‌اش را به نیازمندان می‌بخشد، همچنین وقتی با حضرت علی (ع) سه روز، روزه می‌گیرد، همه غذای‌شان را که چند تکه نان و اندکی آب است، شب نخست به مسکین، شب دوم به یتیم و شب سوم به اسیر می‌دهد و البته منتی نیز بر کسی ندارد. همین بانو در سخت‌ترین و تلخ‌ترین شرایط زندگی‌اش، دعایی عجیب می‌کند، دعایی که هر بار به آن می‌اندیشم، جز شخصیت مادر در ذهن‌ام نمی‌آید و این دعا جز از مادر از هر کسی برنمی‌آید.

وی گفت: شیوه دعا کردن حضرت زهرا (س) به‌گونه‌ای است که امام حسن (ع) می‌گوید وقتی به دعای مادرم دقت کردم، هرچه گوش دادم، متوجه شدم فقط برای همسایه‌ها دعا می‌کند. وقتی می‌گوییم همسایه‌ها، منظور همسایه‌های سربه‌راه و مهربان نیست، آن همسایگانی است که در را روی آن بانوی بزرگوار نگشوده بودند.

سیدمجتبی حسینی – مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک – نیز در این آیین با اشاره به سیاهه برنامه‌ها و کارهایی که در سال ۱۳۹۵ در این کتابخانه انجام شده است، گفت: کوشیدیم مخازن کتابخانه را برای نگهداری اموال به امکاناتی پیشرفته‌تر تجهیز کنیم، از جمله تجهیزاتی در آنجا تعبیه شده است که رطوبت موجود در مخازن را لحظه به لحظه گزارش می‌دهد. ما با توجه به اهمیت گنجینه وقفی حاج حسین آقا ملک و نگاه نوگرایانه آستان قدس رضوی در زمینه گسترش و رشد موقوفات، از این راه می‌توانیم در حفظ و نگهداری دستاوردهای نیاکان فرزانه‌مان کارکردی بهتر داشته باشیم.

وی ادامه داد: کتابخانه و موزه ملی ملک ۴۷ نمایشگاه، برگرفته از آثار گنجینه خود را در سال ۱۳۹۵ برگزار کرد که ۳۶ نمایشگاه در بیرون از ساختمان این گنجینه، در مراکز فرهنگی و هنری شهرهای گوناگون، بویژه استان‌های محروم و با رویکرد توجه به کودکان محروم برگزار شد. چهار نمایشگاه پژوهشی، دو نمایشگاه تک اثر و یک نمایشگاه ادواری نیز در این میانه در خود ساختمان موقوفه به میزبانی دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی – اسلامی نشستند.

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک اظهار کرد: بیش از چهارهزار و ۵۰۰ جلد کتاب فهرست‌نویسی و بیش از ۵۰۰ ‌هزار صفحه از منابع کتابخانه‌ای نیز دیجیتال شدند، همچنین سه‌هزار و ۶۰۰ فریم عکس صنعتی از آثار موزه‌ای برداشته و چهارهزار قطعه از آثار موزه‌ای بازکارشناسی شده‌اند. همچنین ورود اطلاعات و کیفیت‌بخشی به برنامه‌های حفاظتی، از فعالیت‌های جاری این مجموعه در سال ۱۳۹۵ به‌شمار می‌آید. یک‌هزار و ۲۷۷ اثر از آثاری که در این گنجینه نگهداری می‌شود نیز به کوشش کارشناسان این مجموعه با روش‌های علمی مرمت شده‌اند. حجم گنجینه مجازی کتابخانه نیز ۱۲۰ ترابایت افزایش یافته است.

حسینی یادآوری کرد: سه‌هزار و ۲۴۲ قطعه اثر تازه نیز در فرآیند توسعه گنجینه آثاری موزه به این مجموعه افزوده شده و پنج‌هزار و ۴۰۷ عنوان کتاب نیز از راه اهدا، وقف و خرید، مجموعه کتابخانه را پربارتر کرده است. یکی از کارهای بزرگ کتابخانه و موزه ملی ملک، ارایه خدمات پژوهشی به پژوهشگران بوده است؛ بر این اساس‌ نزدیک به ۷۰‌ هزار تصویر دیجیتال به پژوهشگران و محققان واگذار و ۱۱ طرح پژوهشی نیز در این مسیر انجام شده است. در زمینه برگزاری دوره‌ها و نشست‌های آموزشی نیز در سال ۱۳۹۵ خورشیدی ۳۹ دوره تخصصی آموزشی و ۶۰ ویژه‌برنامه برای کودکان در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شده است.

وی در ادامه تشریح سیاهه کارهای انجام‌شده در کتابخانه و موزه ملی ملک در سال ۱۳۹۵ خورشیدی به ویژه در حوزه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، افزود: یک‌هزار و ۷۲۰ خبر در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های نوشتاری برای بهره‌گیری علاقه‌مندان تولید و منتشر شده است. همچنین ۹۲ عنوان برنامه و گزارش رادیویی و تلویزیونی در بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ دقیقه با موضوع کتابخانه و موزه ملی ملک و آثار و فعالیت‌های آن از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده است.

براساس این گزارش، تقدیر از ۱۰ بانوی واقف و اهداکننده آثار تاریخی – فرهنگی و نسخه‌های خطی، سه بانوی استاد دوره‌های آموزشی در این گنجینه و چهار فعال داوطلب برنامه‌های فرهنگی کتابخانه و موزه ملی ملک در مناطق محروم و همچنین اهدای جایزه‌های برندگان ششمین دوره مسابقه راهنمایان موزه، از دیگر بخش‌های آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در کتابخانه و موزه ملی ملک به‌شمار می‌آمد. در این بخش، نخست، از پروین‌دخت فتوحی، حبیبه کلانکی، دکتر امیربانوی امیری فیروزکوهی، زهرا صنایع، زهرا محمدی، شهیندخت ناصری، لادن جهانسوز، مولود حیدری، مهشید صائبی و هایده غفاری به‌عنوان بانوان واقف و اهداکننده آثار تاریخی – فرهنگی به کتابخانه و موزه ملی ملک تقدیر شد. سپس از خانم‌ها شکوفه جعفری در زمینه تدریس نقاشی ایرانی، شهین پزشکی در زمینه تدریس گلابتون‌دوزی و مهرنوش بشارت در زمینه تدریس نقاشی پشت شیشه و آینه به‌عنوان بانوان استاد دوره‌های آموزشی تقدیر انجام شد.

کتابخانه و موزه ملی ملک در بخش دوم سپاسگزاری‌ها و قدردانی‌ها، از آرمان کاظم‌پور، سعید سروی‌پور، فارس فهد و یاسین زارع تقدیر کرد. این فعالان داوطلب برنامه‌های فرهنگی به‌تازگی با همکاری این گنجینه، برنامه‌هایی آموزشی در زمینه فرهنگ و هنر ایرانی – اسلامی در مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان برگزار کرده‌اند. در پایان نیز از برگزیدگان ششمین دوره مسابقه راهنمایان موزه به ترتیب زیر قدردانی شد، با این یادآوری که این دوره مسابقه، برگزیده نخست نداشت:

گروه ۵- برندگان جایزه دوم / سمانه لشگری، لیدا علی‌نژاد و هاجر محمدی چمنی

گروه ۷- برندگان جایزه دوم / زهرا پاپی، زهرا جلالی و فاطمه جهادی

گروه ۴- برندگان جایزه سوم / زهرا رمضان‌زاده، مهدیه‌سادات هاشمیان و نیلوفر باورصاد

گروه ۸- برندگان جایزه سوم / پریسا به‌آبادی، سمیرا میهن‌خواه و محمد نوروزی

گروه ۲- شایسته تقدیر / مجتبی هداوند، محمدتقی محمدی و مهناز صلاحی

مهمانان آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) پس از پایان برنامه، از نمایشگاه‌های «قرآن بایسنقری» در نگارخانه و «امیر قبیله شعر؛ دیوان دست‌نویس سیدالشعرا (سیدکریم امیری فیروزکوهی)» در تالار تک اثر دیدن کردند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

امتیاز دهید