شهرهای خلاق فرهنگ و هنر؛ تلاش برای بازآفرینی یک میراث کهن و محفلی برای گردهمایی نخبگان هنری از مد و لباس تا تئاتر و موسیقی


آیین معرفی نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در هفت حوزه مد و لباس، ادبیات، موسیقی، صنایع‌ ستی و سنتی، سینما، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی امروز یکشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۴:۳۰ برگزار ‌می‌شود.

شهرهای خلاق فرهنگ و هنر؛ محفلی برای گردهمایی نخبگان هنری از مد و لباس تا تئاتر و موسیقی | تلاش برای بازآفرینی یک میراث کهن

ایجاد و توسعه شهرهای خلاق در زمینه‌های گوناگون به ویژه فرهنگ و هنر، سال‌ها است که در حوزه مطالعات شهری مورد توجه طیف وسیعی از جامعه‌شناسان، مردم‌شناسان و اقتصاددانان آن هم با محوریت ایجاد فرصت‌های ارزشمند در راستای توجه هر چه بیشتر به امر خلاقیت و رونق صنایع خلاق قرار گرفته است.

از سوی دیگر، سرمایه‌های انسانی هر منطقه در چنین مجامعی شناسایی شده و از همین رو بسیاری بر این باور هستند که حرکت به سوی تحقق و ایجاد شهرهای خلاق، راهکار اساسی برای حل بسیاری از بحران‌ها به شمار می‌رود.

تیرماه سال 98 بود که طی نشستی، فراخوان طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام و معرفی شد.

سیدمحمدجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن نشست به صراحت اذعان داشت که هر کدام از شهرهای ما ظرفیت‌هایی داشته که می‌توانسته هم آن شهر را نامدار کند و هم موجب جلب سیاحان و گردشگران شود که گاهی این امکان و ظرفیت تا امروز نیز جایگاه خود را حفظ کرده است. به همین خاطر امروز ما سفر می‌کنیم تا بازمانده این آثار را مشاهده کنیم. بنابراین اگر چه این اسم بر دهان‌ها به گونه‌های مختلفی عنوان شده است اما ما فکر می‌کنیم که طرح شبکه شهرهای خلاق، اقدامی ملی برآمده از فرهنگ و هنر ماست که با شناسایی ابعاد، زوایا و اجزای مختلف این ظرفیت هم امتیاز گسترده‌تری برای هنرمندان به دنبال دارد و هم سعی داریم، توان مدیریتی را در هر نقطه از ایران چه مدیران ارشاد و چه شهرداری‌ها و استانداری‌ها را گرد هم بیاوریم و آنچه که به نام هم‌افزایی می‌دانیم با موضوع و محور هنر به عنوان یکی از مهم‌ترین میراث‌های ما در خدمت قرار گیرد و بتواند در توسعه شهرها بیشتر از پیش مؤثر واقع شود.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تصریح کرد امروز خانواده هنرمندان ایران بسیار گسترده هستند و شمار هنرمندان در رشته‌های مختلف طی 40 سال گذشته رشد کمی و کیفی بی‌نظیری را تجربه کرده است کما اینکه پراکندگی هنرمندان نیز افتخار آمیز است و مانند گذشته هنرمندان برای جلب نظر دیگران جلای وطن نمی‌کنند و به تهران نمی‌آیند. در حوزه کودک و نوجوان نیز شاهد استعدادهای شگفت‌انگیز درخشان در سراسر کشور هستیم بنابراین شبکه شهرهای خلاق طرح نو و بدیعی نیست بلکه میراثی است که پیش از این داشته‌ایم اما نیاز به بازپروری، بازآفرینی و معرفی بهتر و دگرگونه دارد.

به هر روی بسیاری بر این باورند که طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر می‌تواند به منزله دروازه‌ای بزرگ برای شکوفایی اقتصاد فرهنگ و هنر کشورمان در تمامی عرصه‌های فرهنگی و هنری همچون موسیقی، هنرهای نمایشی، ادبیات، مد و لباس، هنرهای تجسمی و امثالهم باشد چرا که در گام نخست این مسیر، شناسایی داشته‌ها، ظرفیت‌های کالبدی و انسانی، فرهنگی، هنری و طبیعی در مناطق مختلف کشور میسر شده و در ادامه تقویت ظرفیت مردمی فرهنگ و هنر در سطح ملی با استفاده از ظرفیت‌های بومی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را شاهد خواهیم بود.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی تأکید داشته است که تجربه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر تمام عرصه‌های مدیریتی و اجرایی شهر را با مفاهیم، روش‌ها و ابزارها همراه کرده و با این کار چشم‌اندازهای تازه‌ای را برای کار و زندگی در فضاهای جمعی ایجاد کرده است. دیگر شهر یک فضای کالبدی و یک سکونتگاه فیزیکی نیست، بلکه محل پالایش و اعتلای روح انسانی جامعه است. شهر خلاق یک ایده جهانی است که در همه جای جهان نمونه‌های مختلفی از آن طراحی و اجرا شده است. با معرفی این ایده از طریق ادبیات ترجمه‌ای، اقدامات پراکنده و زیادی برای اجرای نمونه‌هایی از آن در شهرهای ایران انجام شده بود اما با اجرای این برنامه با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعامل و همکاری صمیمانه واحدهای مدیریت شهری همچون استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها و مشارکت گرم تشکل‌های فرهنگی و هنری، در تمامی استان‌های کشور، خطوط روشنی از یک روش و نظریه برآمده از بسترهای بومی آشکار شد. گرچه کاوش در این عرصه برای تبیین کامل این نظریه کاری درازمدت است اما در دو سال فعالیت، افق‌ها و چشم‌اندازهای نوین و امیدآفرینی را در برابر عموم جامعه و به خصوص جامعه هنرمندان و مدیریت شهری گشوده است.

آیین معرفی نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در هفت حوزه مد و لباس، ادبیات، موسیقی، صنایع‌دستی و سنتی، سینما، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی به صورت مجازی، امروز یکشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۴:۳۰ برگزار ‌می‌شود.

بنا بر اعلام دبیرخانه این طرح، در این دوره، شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در دو حوزه چاپ و بسته‌بندی و رسانه و مطبوعات به دلیل به حد نصاب نرسیدن تشکیل نمی‎‌شود.

 

منبع:هنرآنلاین

امتیاز دهید