۱۰ تکنیک و ۱۰۰ بازی نمایشی خلاق در کتابی از فائزه فیض | شیوه‌های قصه‌گویی خلاق در دست تدوین

فائزه فیض‌ هدف از نگارش کتاب «نمایش خلاق راهی به سمت تفکر و تجسم خلاق» را آشنایی مخاطب با مواد و شیوه آشپزی و تهیه یک خوراک نمایش خلاق دانست.

به گزارش هنردستان و به نقل از هنرآنلاین:

فائزه فیض‌ نویسنده، پژوهشگر و مدرس، درباره کتاب «نمایش خلاق راهی به سمت تفکر و تجسم خلاق» که به‌تازگی از سوی جهاددانشگاهی نشر یافته گفت: این کتاب در قالب یک مجموعه ۶ جلدی منتشر شده و هر نویسنده به تجربه و درس‌گفتار‌های خود در زمینه‌ نمایش خلاق پرداخته است. این مجموعه می‌تواند برای مربیان، آموزگاران و علاقه‌مندان این حوزه یک مجموعه‌ کامل از تجربیات نمایش خلاق باشد. زبان ساده‌ای دارد و برای همه علاقه‌مندان کاربردی است.

او این کتاب را حاصل سیستم کارگاه‌های نمایش خلاقی دانست که در طی سال‌ها آموزش داده و افزود: اگر آموزش برای کودکان و نوجوانان را به یک خوراک تشبیه کنیم به‌نوعی در این کتاب مخاطب قرار است، آشپزی یک خوراک نمایش خلاقی را یاد بگیرد. خوراکی سالم با تفکر و تجسمی خلاق، به‌همراه چاشنی شادی، هیجان و جادو که می‌تواند آموزش‌ها را ماندگار سازد. در واقع مخاطب در کتاب «نمایش خلاق، راهی به سمت تفکر و تجسم خلاق» با متریال آشپزی‌اش آشنا می‌شود. ۱۰ تکنیک اصلی و نزدیک به صد بازی نمایشی به عنوان زیر مجموعه این تکنیک‌ها و در نهایت ارائه چهار دستور آشپزی کامل (طراحی چهار کارگاه نمایش خلاق با تفکری خلاق) در فصل آخر ارائه شده است. هدف این کتاب آشنایی مخاطب با مواد و شیوه آشپزی و تهیه یک خوراک نمایش خلاق است ولی در نهایت این خلاقیت اوست که او را آشپز منحصربه‌فردی می‌کند و قرار نیست که در نهایت مخاطب تقلیدی از شیوه ارائه شده در کتاب را کپی‌برداری کند. در کتاب سعی شده راهکار‌های نگاه خلاقانه به طراحی یک کارگاه نمایش خلاقی با (تفکر خلاق) ارائه شود.

فیض در رابطه با کتاب دیگرش «صد بازی نمایشی برای دبستانی‌ها» اظهارداشت: این کتاب در حال حاضر در انتشارات مدرسه پذیرفته شده و در مرحله‌ پیش تولید خود قرار دارد. در کتاب به‌نوعی ابزار نمایشی به‌عنوان یک ابزار خلاق در دست معلمان می‌تواند آموزش را دلپذیر، با نشاط و ماندگار سازد. کتاب محصول تجربیات خودم از تحصیل فرزندم در ۶ سال دوره‌ ابتدایی است و دروس و مفاهیم  کتب دبستانی در قالب بازی‌های نمایشی ارائه شده. اکثر بازی‌ها توسط آموزگارانی در کلاس به اجرا در‌آمده‌اند و بازخورد آموزشی خود را ثابت کرده‌اند. معتقدم این کتاب درآموزش خلاق دروس دبستانی به‌ویژه در این روز‌های آموزش آنلاین، می‌تواند برای آموزگاران دبستانی بسیار کمک‌کننده باشد. امیدوارم برای سال تحصیلی پیش رو در اختیار آموزگاران قرار بگیرد.  

او که پروژه کارت نمایش «آش ترب» را نیز از مجموعه فرایند‌های نمایش خلاق بر اساس داستان و کارت‌های قصه‌گویی در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دست نشر دارد، تصریح‌کرد: سیستم کارت نمایش «آش ترب» را در سال ۹۲ در بازار تئاتر کانون ارائه دادم. سیستمی که داستان به‌صورت کارت‌های نمایشی، شامل بخش قصه‌گویی، فعالیت نمایشی، فعالیت تجسمی و واژه‌آموزی برای گروه سنی پیش‌دبستانی است و به‌نوعی مربی با این نوع از کارت نمایش می‌تواند تمامی فعالیت‌های ذکر شده را با کودکان داشته باشد و در نهایت با بازی‌های نمایشی آن را به تصویر بکشد. فعالیت تجسمی هر کارت متناسب با ساخت ابزار نمایشی چون صورتک، عروسک نمایشی، لباس و وسایل صحنه و فضاسازی به شیوه‌های ساده‌سازی است که خارج از فعالیتی خلاق در زمینه‌ کاردستی وسایل و ابزار نمایش با کمک و همکاری مستقیم کودکان ساخته می‌شود. در عین حال در هر مرحله از قصه‌گویی هر کارت، واژه‌ها و مفاهیم زبانی در حد سه کلمه به کودکان آموزش داده می‌شود و کودکان با شکل تصویری کلمه‌ مورد‌نظر به‌صورت کارت آشنا می‌شود. خوش‌بختانه کتاب در مرحله صفحه‌بندی و اجرا نهایی برای نشر است. امیدوارم بتوانم به‌زودی مجموعه چند جلدی داستان‌های فولکوریک ایرانی را با سیستم کارت نمایش برای مخاطبان خردسال و پیش‌دبستانی به دست چاپ بسپارم.   

فیض این روزها مشغول تنظیم و ویراستاری کتابی با محوریت «شیوه‌های قصه‌گویی خلاق» است و گفت: یکی از کارهایی که در همه‌گیری کرونا به‌صورت آنلاین در حال پی‌گیری آن هستم پرداختن به تکنیک قصه‌گویی خلاق است. این کتاب نیز مانند کتاب نمایش خلاق بر‌اساس درس‌گفتار‌های کارگاه‌های «شیوه‌های قصه‌گویی خلاق» جهت استفاده مربیان، آموزگاران و والدین علاقه‌مند تنظیم می‌شود تا به‌شکلی عملی و کاربردی در اختیار مخاطبان این حوزه قرار بگیرد.

او اضافه‌کرد: کتاب «خلاقیت و هنر» که با همکاری بهرام جلالی‌پور نوشته شده از سوی مرکز نشر دانشگاهی به چاپ چهارم رسیده و به‌نوعی به‌عنوان کتاب درسی این واحد انتخاب شده است. این اثر در زمینه مبانی خلاقیت، اصول آن و تمرین‌های عملی مختص دانشجویان هنر است و می‌تواند بستر مناسبی جهت پرورش خلاقیت با تمرینات کاربردی برای علاقمندان این حوزه به‌شمار آید.

امتیاز دهید