ببینید شکوه معماری قاجار را در قلعه والی

در این گزارش به معرفی یکی از جاذبه‌های گردشگری استان ایلام پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار هنردستان و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، قلعه والی در تپه چگا میرک استان ایلام قرار دارد. این قلعه در سال ۱۳۲۶ هجری قمری به دستور غلامرضا خان والی در محله‌ای به نام حسین‌آباد فیلی مشهور به ده بالا، احداث شد.

مساحت قلعه والی حدود ۲۵۰۰ مترمربع و یکی از مهم‌ترین بنا‌های متعلق به دوره‌ قاجار است. این بنا در سال‌های گذشته به موزه مردم شناسی تبدیل شد و امروز مکانی مناسب و کامل برای آشنا شدن با آداب و رسوم و فرهنگ مردم ایلام به شمار می‌رود.

قلعه والی ایلام

قلعه والی ایلام با مساحتی حدود ۴۶۸۷ مترمربع و زیربنای ساختمانی ۱۴۶۴ مترمربع بوده است. این بنا دارای قسمت‌های متعدد از جمله حرم‌سرا، شاه‌نشین، اتاق آیینه و زندان در زیر زمین است.

آب مصرفی ساکنان این قلعه توسط چشمه بی بی تأمین شده و به محدوده حیاط مرکزی قلعه منتقل می‌شد. مصالحی که در ساخت قلعه والی ایلام به کار رفته شامل سنگ، آجر، گچ، کاشی و چوب است.

قلعه ای تاریخی در ایلام

این قلعه سه در ورودی در قسمت شرق، غرب و جنوب دارد که در اصلی در قسمت جنوبی قرار دارد و دیگر در‌ها خصوصی هستند.

ورودی اصلی قلعه والی معماری مشابه بنا‌های یونانی دارد و از این لحاظ بسیار حائز اهمیت است. فاز اول موزه مردم شناسی قلعه والی در سال ۸۵ راه اندازی شد.

معماری قاجار در قلعه والی

این موزه مردم شناسی بخش‌های گوناگونی دارد که در آن به معرفی آداب و رسوم، سنت‌ها، فرهنگ و ایل‌های مختلف ایلام و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی پرداخته شده است. این بنا از آثار تاریخی مهم ایلام بوده و بهترین زمان بازدید آن فصل بهار و تعطیلات نوروز است.

قلعه والی ایلام

امتیاز دهید