گفتگو با محمدرضا لطفی، کارگردان فیلم «روایت ناپدید شدن مریم» | ژانر در سینمای ایران وجود ندارد!

محمدرضا لطفی، کارگردان فیلم «روایت ناپدید شدن مریم» درباره این اثر و پرداختن به ژانر وحشت در سینمای ایران توضیح داد.

 به گزارش هنردستان و به نقل از هنرآنلاین:

فیلم «روایت ناپدید شدن مریم» که اواخر آبان سال ۹۳ روی پرده سینماهای هنر و تجربه رفت، از روز چهارشنبه ۲۴ شهریور اکران آنلاین خود را در پلتفرم هاشور آغاز کرده است. در خلاصه داستان این اثر که به گفته سازندگان در ژانر وحشت تولید شده، آمده است: مرتضی حسینی مستندساز در سال ۸۷ در پی حادثه‌ای در جاده‌ای دورافتاده به کما رفت و همسرش مریم شریفی ناپدید شد. او همراه دوستش مجید شکری و یاسر جعفری در حال ساخت فیلمی مستند درباره نیروهای ماورایی بودند و کما رفتن مرتضی سر آغازی شد بر…

با توجه به طرفداران ژانر وحشت در سینمای جهان، آثار باکیفیتی در این ژانر در سینمای ایران تولید نشده است. محمدرضا لطفی کارگردان فیلم «روایت ناپدید شدن مریم» در گفتگو با هنرآنلاین، درباره خطر پرداختن به ژانر وحشت در سینمای ایران گفت: در این موضوع دو نگاه وجود دارد. اول نگاه ژورنالیستی است که باید پرسید مگر ما در سینمای ایران ژانر داریم که بگوییم چرا ژانر وحشت نداریم؟ به طور کل در این سینما دو مدل فیلم ساخته می‌شود که می‌توان آنها را تحت عنوان فیلم‌های اجتماعی معرفی کرد که در واقع شبحی از فیلم‌های اجتماعی هستند و بیشتر سعی می‌کنند مصلح اجتماعی باشند. مدل دوم نیز فیلم‌های کمدی هستند.

وی با تاکید بر اینکه ژانر پلیسی و بسیاری از ژانرهای دیگر در سینمای ما وجود ندارد، گفت: ما اصلا در سینمای ایران ژانر نداریم. ژانر وحشت هم یکی از این گونه‌هایی است که در ایران وجود ندارد. این موضوعی ریشه‌ای و عمیق است که می‌توان ساعت‌ها درباره آن صحبت کرد که چرا فیلم‌های ژانر در کشور ما تولید نمی‌شود که خب مسائل و علت‌های مختلفی در آن دخیل است.

این کارگردان در ادامه بیان کرد: البته به صورت دیگری نیز می‌توان در این باره صحبت کرد که شخصا این‌گونه به ماجرا نگاه می‌کنم. در واقع من یک مازوخیسمی دارم که هم در این فیلم هم در فیلم «تعارض» که در جشنواره فجر دو سال قبل اکران شد این موضوع را داشتم. به عنوان مثال در آن فیلم تمام داستان از دریچه دوربین‌های مداربسته روایت می‌شد. در واقع ما شاهد چند روایت موازی بودیم و با یک فیلم ذهنی طرفیم. در واقع ساختن آن فیلم هم خیلی ریسک بزرگی بود.

وی افزود: این موضوع ربطی به ایران ندارد و در همه جای دنیا صادق است؛ وقتی شما فیلمی را خارج از چارچوب می‌سازید، معمولا حد وسط ندارد؛ یا همه خیلی خوششان می‌آید یا اصلا خوششان نمی‌آید. این یک موضوع طبیعی در همه جای دنیاست. حتی فیلم‌هایی هم که خیلی موفق شدند باز هم موافق و مخالف خود را دارند که نمونه‌های بسیاری از آن را می‌توان در سینمای جهان نام برد. این خاصیت این مدل فیلم‌هاست و نمی‌توانیم منکر آن شویم.

لطفی در ادامه درباره اکران آنلاین این اثر که با گذشت چند سال از اکران در سینماها رخ داده است، توضیح داد: فیلم در جشنواره سی‌ودوم فجر حضور داشت و سال ۹۳ و ۹۴ در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شد. اما بعد از آن ما برای آمدن در شبکه نمایش خانگی دچار مشکل شدیم. آن زمان هنوز وی‌اودی‌ها نیامده بودند و فیلم‌ها به صورت دی‌وی‌دی در نمایش خانگی عرضه می‌شدند. در واقع بعد از اینکه ما مجوز پخش در شبکه نمایش خانگی فیلم را گرفتیم، باتوجه به راه افتادن پلتفرم‌ها و اکران آنلاین، تهیه‌کننده با پلتفرم هاشور برای اکران آنلاین فیلم به توافق رسید.

وی با اشاره به پدیده سانسور که در این سال‌ها مشکلات بسیاری را برای این فیلم و دیگر آثار سینمای ایران ایجاد کرده است، بیان کرد: اخذ پروانه ساخت برای این فیلم نزدیک به یک سال به طول انجامید و پروانه نمایش آن نیز نزدیک به شش ماه زمان برد. از قوانین حال حاضر اطلاعی ندارم ولی در زمان اکران فیلم ما در ژانر وحشت قوانین نانوشته‌ای وجود داشت.

این سینماگر افزود: به عنوان مثال می‌گفتند در این ژانر باید در انتهای فیلم هر اتفاق عجیبی را که در فیلم رخ داده به یک عامل زمینی ارتباط دهید. در واقع تصویر کردن عامل ماورایی امکان‌پذیر نبود و این تنها فیلمی بود که در انتها دلیل ماجراها را عامل ماورایی اعلام می‌کرد. به همین دلیل ما در زمان اکران به ویژه برای گرفتن پروانه ساخت با مشکل مواجه بودیم. در انتها با تعهد تهیه‌کننده پروانه ساخت به ما داده شد.

کارگردان فیلم «تعارض» در ادامه گفت: این جزو اولین آثاری بود که در گروه سینمایی هنر و تجربه و همزمان با اکران فیلم‌هایی چون «ماهی و گربه»‌ و «پرویز» روی پرده رفت و در زمان خود بعد از این آثار به عنوان سومین فیلم پرمخاطب گروه سینمایی هنر و تجربه معرفی شد. در حقیقت اکران آنلاین در زمان کنونی به این دلیل بوده که هنر و تجربه تصمیم داشت برخی فیلم‌های پرمخاطب گذشته خود را که تاکنون در شبکه نمایش خانگی عرضه نشده‌اند در هاشور اکران آنلاین کند. بر همین اساس فیلم ما نیز برای اکران آنلاین معرفی شد.

لطفی همچنین درباره اینکه تا چه اندازه خلاصه داستان منتشرشده از این اثر جنبه مستندگونه دارد و از اتفاقی واقعی وام گرفته شده گفت: درباره این موضوع در زمان اکران نیز زیاد سوال می‌شد ولی به آن جواب نمی‌دهم. چرا که فیلم بر مبنای این است که مخاطب در ذهن خود کنکاش کند که این تصاویر واقعی است یا خیر. این چالش تا انتهای فیلم با شما همراه و مدل فیلم نیز به گونه‌ای است که اصلا ترس بر مبنای چالش ذهنی شکل می‌گیرد. اگر به این سوال جواب بدهم در واقع این چالش ذهنی دیگر وجود ندارد.

رضا بهبودی، زنده‌یاد افشین یداللهی، مجید شکری، یاسر جعفری، صدف بهشتی، افسانه ناصری، ملیسا ذاکری، آمنه سرابیان، مهدی حسینی‌نیا، میثم شاهدی و فوژان قبادیان بازیگران فیلم سینمایی «روایت ناپدید شدن مریم» هستند.

امتیاز دهید