سینمای ایران در سال 1395

هنردستان: در آخرین روزهای سال 95 مروری داریم بر اتفاقات ریز و درشتی که در عرصه سینمای ایران رخ داد.

 

به گزار هنردستان،  سال 95 همراه با اتفاقات تلخ و شیرینی بود که در پایان آن با از دست رفتن چهره‌های سرشناس این غم بیشتر نمود پیدا کرد.

 

در واپسین روزهای فروردین ماه امسال ثریا حکمت بازیگر سینما و تلویزیون که مدتی در کما بسر می‌برد، درست چند روز بعد از تعطیلات نوروز در بیمارستان درگذشت.

 

اولین جشنواره سینمایی در اردیبهشت ماه برگزار شد. سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور مهمانان خارجی و خبرنگاران و منتقدان سینمایی از منطقه آسیا وخاورمیانه و حتی امریکای جنوبی همراه بود.

 

اما نیمه این ماه همراه شد با درگذشت فرید کشن‌فلاح گریمور پیشکسوت تئاتر و سینما که  صبح سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه دار فانی را وداع گفت.

 

اوایل خردادماه مصادف شد با یک اتفاق شیرین برای سینماگران: شهاب حسینی برای فیلم ˝فروشنده˝ به کارگردانی اصغر فرهادی جایزه بهترین بازیگر مرد شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد و خود فرهادی جایزه بهترین فیلمنامه را برد. البته  خرداد ماه ۹۵ همراه بود با اکران چند فیلم پرسروصدا مثل “50 کیلو آلبالو” ساخته مانی حقیقی که واکنش‌های بسیاری  به همراه داشت و از سوی دیگر این حواشی موجب شد برخی از فیلم‌ها برای مدتی از دور رقابت خارج شوند و قوه قضاییه به موضوع تبلیغ فیلم‌ها از شبکه‌های فارسی زبان خارجی ورود کند و همین باعث شد تا چند فیلم مانند “آااادت نمی‌کنیم” قربانی این موضوع شوند و برای چند روز از پرده پایین کشیده شوند.

 

انتهای خرداد اما با درگذشت اصغر بیچاره کارگردان و تهیه کننده سینما کام شیرین هنرمندان و هنردوستان را تلخ کرد.

 

هنوز از تلخی انتهای خرداد چیزی نگذشته بود که عباس کیارستمی کارگردان جهانی سینمای ایران پس از تحمل یک دوره بیماری در اولین روزهای اولین ماه فصل تابستان یعنی  ۱۴ تیر ماه در پاریس درگذشت و جامعه سینمایی را در بهت و حیرت فرو برد. با درگذشت کیارستمی جنجال‌هایی بر سر علل فوت او بوجود آمد و تا نظام پزشکی و کمیسیون پزشکی هم این ماجرا ادامه یافت، اما با پیگیری‌های خانواده وی و همچنین جامعه هنری هنوز پاسخی مبنی بر این که چه قصوری در حین عملیات پزشکی صورت گرفته و چه حکمی برای مقصر اصلی در نظر گرفته شده است، اعلام نشد.

 

در همین ماه جشن حافظ که هر سال توسط علی معلم مدیرعامل دنیای تصویر برگزار می‌شود، پس از برگزاری آن حاشیه‌هایی را به همراه داشت، که موجب شد هنرمندان نسبت به آنچه در  نشریه “یالثارات” نوشته شده بود واکنش نشان دهند.

 

شهریور ماه و در جشن‌های سینمای ایران، در دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران “ابد ویک روز”، فیلم تحسین شده سال توانست بار دیگر جوایز را از آن خود کند، اما شهریور ماه نیز همراه با یک شوک بزرگ برای هنرمندان بود، داوود رشیدی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که مدت‌ها بود از بیماری رنج می‌برد و در منزل تحت مراقبت بود سرانجام به دلیل ایست قلبی درگذشت و سینما بار دیگر یکی از بزرگان خود را از دست داد و در غم فراغ او گریست.

 

اما مهر ماه مصادف بود با برگزاری جشنواره فیلم مقاومت  که نکته بارز آن در این جشنواره صحبت درباره اکران یا عدم اکران فیلم” رستاخیز” به کارگردانی احمدرضا درویش بود.

 

سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران در آبان ماه برگزار شد و برگزیدگان آن معرفی شدند.

 

آذرماه نیز مصادف شد با برگزاری دهمین دوره جشنواره سینماحقیقت که امسال نیز در پردیس چارسو برگزار شد.

 

اما در دی ماه ۹۵ با اعلام فیلم‌های راه یافته به سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حاشیه‌های این رویداد سینمایی قوت گرفت. یکی از این حاشیه‌ها راه نیافتن فیلم سینمایی “کاناپه” به کارگردانی کیانوش عیاری به این رویداد بود که دلیل آن استفاده بازیگران زن از کلاه گیس اعلام شد و دبیر این جشنواره بیان کرد که درباره این فیلم باید مراجع قانونی بالاتر تصمیم گیری کنند. آنچه دی ماه ۹۵ را برای سینماگران تلخ کرد فوت دنیا فنی زاده عروسک گردان کلاه قرمزی بود. او که سال‌ها به عنوان عروسک گردان در پروژه‌های تلویزیونی و سینمایی حضور داشت، بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

 

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه در حالی برگزار شد که  مصادف شد با حادثه فرو ریختن پلاسکو و اولین روزهای جشنواره متاثر از فضای تلخی که بر شهر تهران و جامعه حاکم بود برگزار شد و پس از آن نیز  با حواشی بسیاری همراه بود؛ از لو رفتن هیئت انتخاب که پیش از این حاشیه ساز شده بود، تا فیلم‌هایی که برای حضور در جشنواره انتخاب شدند و پس از آن نیز خود جشنواره بسیار بحث برانگیز بود.

در حالی که سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر همراه بود با آخرین دور برگزاری آن در دولت یازدهم، انتخاب فیلم‌های برگزیده، انصراف از دریافت جوایز و صحبت‌هایی که در برنامه “هفت” مبنی بر ناکامی فیلم‌ها می‌شد، همگی سبب شدند بهمن ماه یکی از پرسروصدا ترین ماه‌های سال جاری باشد. روزهای پایانی بهمن ماه و آخرین روزهای جشنواره نیز همراه شد با درگذشت حسن جوهرچی بازیگر سینما و تلویزیون که بر اثر نارسایی کبد و عفونت ریوی درگذشت. هنوز چند روز بیشتر از فوت جوهرچی نگذشته بود، که کاظم افرندنیا دیگر بازیگر سینما و تلویزیون نیز دار فانی را وداع گفت.

 

آخرین ماه سال در حالی شروع شد که پس از فرمان اجرایی دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا مبنی بر منع ورود مردم شش کشور از جمله ایران به آمریکا، ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی مراسم اسکار را تحریم کردند. فرهادی که “فروشنده” ساخته او جزو نامزدهای بخش فیلم خارجی زبان بود،  انوشه انصاری و فیروز نادری را به عنوان نمایندگان خود به این مراسم معرفی کرد و در نهایت اسکار این بخش را دریافت کرد تا او بار دیگر برای سینمای ایران افتخارآفرینی کند.

 

در اواسط اسفند ماه، ایوبی رئیس سازمان سینمایی جای خود را به محمد مهدی حیدریان داد و این تغییر مدیریت فضای دیگری را بر سینما حاکم کرد.

 

در آخرین روزهای سال 95 در حالی‌که یک هفته از حضور حیدریان بر مسند ریاست سازمان سینمایی می‌گذشت، مراسم تودیع ایوبی برگزار شد، اما در اواسط برنامه و درست در لحظاتی که سینماگران به دور هم جمع شده بودند تا از خدمات ایوبی قدردانی کنند، خبری منتشر شد که همه را در شوک آخر سال قرار داد. علی معلم مدیر مسئول و سردبیر مجله دنیای تصویر بر اثر سکته قلبی در 23 اسفند ماه در گذشت و همه را در  غمی بزرگ فرو برد.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید