قالیباف و طلایی در رهگذر پوشاک ایرانی

هنردستان: امید است تا شهرداری و شورای شهر تهران بیش از گذشته با دیگر نهادها و متولیان حوزه فرهنگی، هنری و صنعتی پوشاک همراه شوند و در سال جدید، شاهد دستاوردهای بیشتری از مسیر این هم‌افزایی باشیم.

 

به گزارش هنردستان،  یکی از رویدادهای قابل توجه در روزهای پایانی سال گذشته، برپایی نمایشگاه زنان و تولید ملی بود و بوستان گفتگو به استقبال برندهای پوشاک ایرانی رفت.

 

در این نمایشگاه در مجموع ۲۴ غرفه پوشاک زنانه، ۱۳ غرفه پوشاک مردانه، ۷ غرفه پوشاک مردانه و زنانه، ۱۳ غرفه پوشاک کودک، ۳ غرفه حجاب و ۴ غرفه زیورآلات در حوزه مد و لباس در کنار دیگر غرفه‌ها به نمایش درآمدند.

 

اما نکته قابل تأمل در ایام برگزاری این نمایشگاه، بازدید محمدباقر قالیباف و مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران بود که با تکیه بر صحبت‌های مطرح از سوی آن دو، می‌توان بیش از گذشته به همراهی شهرداری و شورای شهر با دیگر متولیان امر به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جدید امیدوار شد.

 

هر دو آنها اذعان داشته‌اند که به دلایلی کار به جایی رسیده است که ما امروز مصرف‌کننده محصولات دست دوم ترکیه و چین و دیگر کشورها در بحث پوشاک شده‌ایم. 

 

طلایی درباره نحوه تخصیص منابع بانکی به تولیدکنندگان داخلی در حوزه پوشاک اعلام کرده است که ما به جای این که منابع بانکی را در اختیار تولیدکنندگان خرد و  بنگاه‌های کوچک قرار دهیم، در اختیار بنگاه‌های بزرگ قرار دادیم. در حالی که در هیچ جای دنیا چنین کاری مرسوم نیست. یعنی در کشور ما هرچه بنگاه‌ها بزرگ‌تر بودند، استفاده از منابع بانکی برایشان راحت‌تر بود. در نتیجه بنگاه‌های کوچک، در این روند، مدام کوچک و کوچک‌تر شدند.

 

با استناد به سخنان نایب رئیس شورای شهر تهران در روزهای پایانی سال گذشته، عوامل اقتصادی، فرهنگی، مدیریتی و اداری دست به دست هم دادند و ما را در حوزه پوشاک گرفتار مشکلات متعددی کردند. اگر به سراغ هرکدام از تولیدکنندگان پوشاک حاضر در این دوره از نمایشگاه بروید، حتما برایتان خواهند گفت که برندهای خارجی در مراکز بزرگ تجاری مثل سیتی سنترها و مال ها و… حضور چشمگیری دارند ولی تولیدکننده داخلی باید چشم انتظار زمانی باشد که نمایشگاه یا جشنواره‌ای برگزار شود و محصولاتش را عرضه کند تا بلکه بتواند زندگی‌اش را اداره کند.

 

قالیباف نیز بارها و در بازدید از نمایشگاه‌های برگزار شده با رویکرد حوزه پوشاک، چنین رویدادهایی را در واقع جهت‌دهی به تولیداتی دانسته است که سرمایه‌های کوچک را برای نیازهای فرهنگی جامعه و جلوگیری از آسیب های اجتماعی به وجود آورده و در این چند ساله کارهای مطالعاتی بسیاری در این زمینه ایجاد شده است.

 

بااین وجود امید است تا شهرداری و شورای شهر تهران بیش از گذشته با دیگر نهادها و متولیان حوزه فرهنگی، هنری و صنعتی پوشاک همراه شوند و در سال جدید، شاهد دستاوردهای بیشتری از مسیر این همراهی و هم افزایی برای عرصه پوشاک اسلامی و ایرانی باشیم.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید