قطعه خط تزئینی در موزه خط و کتابت میرعماد سعدآباد به نمایش درآمد

هنردستان: قطعه خط تزئینی به خط نستعلیق جلی شش دانگ با موضوع تبریک نوروز، متعلق به حسن زرین قلم تاج الشعراء از خوشنویسان نیمه دوم قرن ۱۳ ه.ق و اوایل قرن ۱۴ ه.ق در موزه خط و کتابت میرعماد سعدآباد به نمایش درآمد.

 

به گزارش هنردستان، حسن زرین قلم تاج الشعراء از کاتبان ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه بود که شعر می‌گفت و از شش دانگ تا غبار را خوش و متوسط می‌نوشت.

 

 تزئین این قطعه اثر هنری، نقاشی خط با زمینه‌بندی متن و الوان، و درون آن خط نقاشی تصویری و تزئینات حواشی  بندی و قابقابی به خط نستعلیق بوده و مکتب آن قاجار و ابعاد آن ۳۹* ۴۷ سانتی‌متر  است.

 

متن اصلی اثر مذکور شعری در رابطه با عید نوروز، بدین شرح است: “عید سعید نوروز بدوست مهربان مبارک باد” و در حواشی آن متنی بدین شرح تقریر شده است : “چون شرافت و لیاقت و امتیاز و عزت و افتخار و اعتبار صوری و معنوی حضرت انسان که عالم اکبر است و هستی موجود است، افسانه نمود انسان است چنانچه حضرت استاد فرموده ابرو باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا تو نانی بکف آری و بغفلت نخوری، چه خوش است با این رتبه و مقام ای والا مقام؛ در تبریک عید مسعود نوروز فیروز سلطانی از برای یادگاری و معمولی دوست مهربان والا شان میرزا سیاوش پارسی زید محبته تحریر شد”.

 

علاقمندان می‌توانند از این اثر نفیس و فاخر در طبقه اول موزه میرعماد همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ بازدید نمایند.

 

منبع: ایلنا

امتیاز دهید
فیلم کوتاه

«تونل» در ایتالیا

فیلم کوتاه «تونل» به نویسندگی و کارگردانی کیارش حقگو در اولین حضور جهانی خود به جشنواره بین المللی تور ایتالیا راه پیدا کرد. به گزارش

ادامه مطلب »