«مجازات جایگزین» در مرحله تحقیق است/ کارمان سخت پیش می‌رود

هنردستان : کارگردان مستند «مجازات جایگزین» از سوژه این فیلم و اهمیت آن و سختی‌هایی که پیش‌روی تحقیقات چنین موضوعی است، سخن گفت.

سیروس حسن پور کارگردان سینما با اشاره به ادامه تحقیقات درباره مستند «مجازات جایگزین» گفت:  در ابتدا ایده ای درباره مجازات های جایگزین داشتم و می خواستم این ایده را تبدیل به یک اثر سینمایی کنم، اما بعد از تحقیقاتی که انجام دادم به نظرم رسید تا برای تحقیق و پژوهش های خودم هم که شده است یک مستند از این سوژه تولید کنم.

وی ادامه داد: در واقع مجازات های جایگزین ابعاد گسترده ای دارد و نیازمند پژوهش های بسیاری است. در همین زمینه تحقیقات بسیاری را آغاز کردم و در نهایت پیشنهاد ساخت این پروژه به صورت مستند را به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارائه کردم که با موافقت این نهاد مواجه شدم.

این کارگردان سینما بیان کرد: «مجازات جایگزین» در حال حاضر در مرحله تحقیق و پژوهش است و در تلاش هستم با قوه قضائیه در این زمینه همکاری داشته باشم. البته همکاری با قوه قضائیه سختی های بسیاری دارد، اما من تمام تلاش خود را کرده ام تا در این زمینه تحقیقات درستی داشته باشم. ما به عنوان فیلمساز، با روند دریافت مجوزهای مختلف در قوه قضائیه آگاه نیستیم و همین مساله سبب می شود تا با مشکلاتی در این زمینه مواجه شویم.

حسن پور گفت: متاسفانه انجام تحقیقات در این زمینه بسیار سخت است و باید هفت خوان رستم را بگذرانیم تا بتوانیم کار خود را انجام دهیم. متاسفانه افراد کارشناس و آشنا به حوزه سینما حضور ندارند و فرق بین تحقیقات و فیلمسازی را نمی دانند و مشکلات بسیاری حتی در حوزه تحقیقات ایجاد می شود. در این میان حتی یک مشاور در مرحله تحقیق برای ما انتخاب نکرده اند.

کارگردان فیلم سینمایی «مروارید» بیان کرد: طرح «مجازات های جایگزین» برای افراد زیر ۱۸ سال گذاشته شده است و براساس آن اگر نوجوانی دچار قانون شکنی می شود، مجازات های معمول را که شامل زندان رفتن است برای او در نظر نمی‌گیرند و با ایجاد شرایط جدید تربیتی زمینه ای فراهم می شود که نوجوان در همان زمینه ای که خلافی را برای اولین بار انجام داده است، از طریق آموزش متنبه شود.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال یک دختر نوجوان برای اولین بار به دلیل مشکلات موجود در خانواده از خانه خود فرار کرده است، در این شرایط قانون او را ملزم کرده است که ۶ ماه در یک بهزیستی یا خانه سالمندان کار کند.

حسن پور در پایان گفت: تاکید می کنم که فرآیند تحقیق و پژوهش در نهادهای مربوطه بسیار سخت است ولی من در تلاش هستم تا از این تحقیقاتی که انجام می دهم هم یک اثر مستند و هم یک اثر سینمایی جلوی دوربین ببرم. امیدوارم این تحقیقات تا خرداد ۹۶ به پایان رسد تا بعد از آن مستند مورد نظر جلوی دوربین می رود.

منبع : حبرگزاری مهر 

امتیاز دهید