وزیر ارشاد: خانه بزرگان هنر را موزه کنیم

هنردستان: سید رضا صالحی امیری در دیدار نوروزی با حسین محجوبی بر حفظ خانه بزرگان هنر تاکید کرد.

 

به گزارش هنردستان،  سید رضا صالحی امیری وزیر ارشاد به همراه علی مرادخانی معاون هنری، مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی و امین عارف‌نیا مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارت ارشاد برای دیدار نوروزی به منزل حسین محجوبی هنرمند باسابقه عرصه هنرهای تجسمی رفتند.

 

در این دیدار ضمن احوال‌پرسی متداول، حسین محجوبی پیشکسوت هنرهای تجسمی کشور گفت: من 6 سال در شهرسازی کار می‌کردم و بعد از آن 12 سال هم دفتر فنی پارک‌ها را اداره می‌کردم و طراحی پارک ساعی اولین کار من بود.

 

وی ضمن درخواست از وزیر ارشاد برای حفظ خانه‌های اهالی فرهنگ و هنر به عنوان یک میراث ملی گفت: الان 42 سال است که در این خانه سکونت دارم و نمایشگاه آخرم را هم در همین خانه برپا کردم. سرتاسر این خانه پر از تابلوهای من است. یک زمانی این خانه محل رفت و آمد همه اساتید فن و علم از جمله فریدون مشیری، سیمین بهبهانی، احمد شاملو، علی‌محمد حیدریان و… بود. معمولاً چنین خانه‌هایی را باید شهرداری خریداری کند و از آن یک خانه-موزه تاسیس کند.

 

این هنرمند پیشکسوت افزود: خریدن چنین خانه‌هایی توسط شهرداری، هم ارزش فرهنگی دارد و هم ارزش مالی؛ در این قضیه هیچ شکی نباید کرد. چنین فضاهایی را می‌توان توسعه داد و در اطراف‌شان پارک یا تشکیلاتی دیگر درست کرد چراکه به خاطر مقوله فرهنگی، ارزش این اتفاق را دارند. شما نگاه کنید و ببینید که از دوره صفویه به جز ساختمان، معماری، نقاشی و طراحی آن دوره چه مانده است؟

 

محجوبی ادامه داد: شهرداری گاهاً در زمینه خرید خانه‌های هنرمندان تعلل می‌کند. این یک ضایعه بزرگ فرهنگی است. یک زمانی شهرداری می‌توانست خانه استاد علی محمد حیدریان را با 200 میلیون تومان خریداری کند اما این کار را نکرد. جدا از آثار هنری این خانه الان خود زمین آن بنا 20 میلیارد ارزش دارد. یا این اتفاق در مورد خانه آقای ژازه تباتبایی هم افتاد. خانه ایشان را هم با 2 میلیارد تومان نخریدند و حالا آن خانه چندین میلیارد ارزش دارد و دیگر شهرداری قصد خریدش را ندارد. واقعاً حیف است چراکه آقای تباتبایی از بزرگان هنر این سرزمین است.

 

 

وزیر ارشاد نیز ضمن تایید سخنان حسین محجوبی گفت: باید برای خرید اماکن بزرگان فرهنگ و هنر، یک تفاهم‌نامه با شهرداری امضاء شود تا خانه این بزرگان برای استفاده اهالی هنر به یک موزه یا گالری تبدیل شود. شهرداری به جای آن‌که چیز جدیدی را بسازد، باید این اماکن را بخرد و توسعه دهد. در این مورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک جلسه با آقای قالیباف شهردار تهران و آقای چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران می‌گذارد و این موضوع را بررسی می‌کند تا خریدن اماکن بزرگان فرهنگ و هنر باب شود.

 

صالحی امیری تاکید کرد: توسعه دادن اماکن بزرگان فرهنگ و هنر، بهتر از اماکن نوساز و مدرن است، زیرا در این اماکن خاطره‌ها نهفته شده و هر کجای این خانه‌ها با مخاطبان دیالوگ برقرار می‌کنند. از این اماکن می‌توان استفاده‌های به خصوص فرهنگی و اقتصادی کرد. برای مثال می‌شود در این خانه-موزه‌ها حراج برگزار کرد و یا با آثار آنها و چاپ بروشور، توریست‌های خارجی را به دیدن آثار هنری این اماکن آورد.

 

در ادامه این دیدار نوروزی وزیر ارشاد از آثار حسین محجوبی در منزل‌اش دیدن کرد و درباره این آثار با این هنرمند پیشکسوت به گفت‌وگو پرداخت.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید