معرفی کشورهای حاضر در بخش سینمای بالتیک جشنواره جهانی فیلم فجر

هنردستان: سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر با هفت فیلم، سینمای بالتیک را معرفی می کند.

 

به گزارش هنردستان ، امسال در بخش سینمای بالتیک در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۷ فیلم از سه کشور لیتوانی، لتونی و استونی به نمایش درخواهد آمد و کامیار محسنین از مشاوران انتخاب فیلم جشنواره جهانی فجر درباره این بخش گفت: در جشنواره جهانی فجر سال گذشته فیلم هایی از حوزه بالتیک حضور داشتند و یک فیلم از لتونی هم جایزه گرفت.

 

وی ادامه داد: این فیلم از شکل گیری سینمایی نوپا و خوش تکنیک خبر می داد که توجه کارشناسان جشنواره را به خود جلب کرد. همچنین با نظر دبیر جشنواره جهانی چند سالی است فیلم های این حوزه را با حضور در جشنواره «شب های سیاه تالین» زیر نظر داریم و فیلم های خوب و البته متفاوتی دیدیم و احساس کردیم، می‌شود سینمای این‌ منطقه را که کمتر هم شناخته شده، در جشنواره خودمان معرفی کنیم. زبان سینمایی متفاوت و نگاه تازه آنان به تاریخ، از جمله ویژگی‌های این فیلم‌ها بود که نظر ما را جلب کرد و یکی از بخش های جنبی جشنواره به مرور سینمای بالتیک اختصاص یافت.

 

محسنین عنوان کرد: جالب اینکه پس از تصمیم ما حداقل سه جشنواره معتبر دنیا از جمله لوکارنو هم در تصمیمی مشابه بخش مرور سینمای بالتیک خواهند داشت. همچنین ما در همان جشنواره تالین مذاکرات را انجام دادیم و تفاهمنامه امضا کردیم و نتایج مثبتی هم گرفتیم.

 

وی درباره فیلم های انتخاب شده گفت: سعی کردیم فیلم‌ها را با دو گرایش انتخاب کنیم، نخست فیلم هایی که نگاه متفاوتی به تاریخ دارند و دوم فیلم‌هایی که جامعه معاصرشان را تصویر کرده‌اند. ما در این بخش ۳۸ فیلم دیدیم و از میان آنها ۷ فیلم انتخاب کردیم. سه فیلم از لتونی، یک فیلم از لیتوانی، دو فیلم از استونی و یک فیلم محصول مشترک لتونی و لیتوانی هفت فیلمی هستند که در جشنواره به نمایش در می آیند و یکی از این فیلم‌ها در بخش مسابقه بین الملل نیز حضور دارد. همچنین هیاتی از سینماگران و منتقدان این سه کشور در جشنواره حضور خواهند داشت.

 

سی و پنجمین جشنواره  جهانی فیلم فجر، یکم تا هشتم اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۸ تا ۲۱ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.

 

منبع: مهر

امتیاز دهید