دومین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر خیابانی عراق برگزار شد

حضور «فاطمه خدابنده‌لو» با دو اجرای خیابانی و یک سمینار در عراق

به گزارش هنردستان، دومین دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر خیابانی دانشگاه کلیت‌المستقبل (دانشگاه آینده)، از تاریخ 10 تا 15 ماه مارس سال 2022 (۱۹ تا 24 اسفندماه ۱۴۰۰) در شهر «بابل» عراق برگزار شد و «فاطمه خدابنده‌لو» به عنوان نماینده‌ی ایران در این جشنواره حضور یافت.

به گزارش روابط‌عمومی این رویداد،«فاطمه خدابنده‌لو»، بازیگر مطرح تئاتر، در دومین دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر خیابانی عراق،که در بابل برگزار شد، با اجرای دو نمایش خیابانی میدانی و صحنه‌ای برای کودکان در این جشنواره شرکت کرد. او همچنین پس از اجرای تئاتر، با حضور در سمیناری درباره‌ی تئاتر کودک در ایران صحبت کرد.

خدابنده‌لو در این رابطه می‌گوید:«در این سمینار از تجربه‌ی کار هنری در ایران گفتم که تئاتر کودک و خیابانی به چه صورت انجام می‌شود و تاکید کردم تئاتر خیابانی فقط متعلق به بزرگسالان نیست، بلکه می‌تواند موضوعات مرتبط با کودکان را هم شامل بشود. علاوه بر این، در بخش دیگری از سمینار، به معرفی جشنواره‌های تئاتر ایران پرداختم و به حضور نمایش‌های عروسکی در خیابان‌ها اشاره کردم و گفتم ما گروه‌های بزرگ خیابانی داریم که در ایران نمایش‌هایی را برای مردم اجرا می‌کنند. در پایان هم تاریخچه‌ای از تئاتر کودک و تئاتر خیابانی ارائه کردم».

این بازیگر در مورد اجراهای خود در عراق افزود:«نمایش صحنه‌ای من درباره‌ی چرخه‌ی باران و به صورت کاملاً مشارکتی بود که بچه‌ها ارتباط خوبی با آن برقرار کردند. اجرای دوم با نام «جیب‌های جادویی» در محیط باز و به شکل میدانی بود که در آن اجرا از توی جیب‌های لباسم،کارت‌های مختلفی بیرون می‌آوردم و بچه‌ها با شکل‌های روی کارت‌ها قصه می‌ساختند».

خدابنده‌لو می‌افزاید:«با آن‌که زبان گفتاری ما متفاوت بود و من فارسی حرف می‌زدم، ولی بچه‌ها به خوبی با نمایش ارتباط برقرار کردند، طوری که مدیر مهدکودک‌های آن‌جا ضمن تشکر از اجراهای من، دعوت کردند به مهدکودک‌های‌شان بروم و ایونتی هم در مهدکودک‌ها برگزار کردم. خود جشنواره هم با استقبال خوبی روبه‌رو شد. تمام گروه‌های جوان در آن شرکت کرده بودند».

بازیگر نمایش «شب دوست‌داشتنی»، هدف از برگزاری این جشنواره را گسترش و پرورش جشنواره‌ی تئاتر خیابانی در بابل و عراق عنوان کرد و گفت:«دکتر بشار عليوي ـ دبیر جشنواره ـ خیلی خوب روی این قضیه فعالیت می‌کنند و به نظرم جشنواره‌ی تئاتر خیابانی عراق پتانسیل آن را دارد تا تمام کشورها در آن حضور پیدا بکنند و اتفاقات خوبی را در حوزه‌ی تئاتر برای عراق رقم بزنند».

گفتنی است دومین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر خیابانی (babyl on international for um for street arts) با اجراهای هنرهای خیابانی و حضور برخی کشورهای جهان عرب، در شهر بابل عراق برگزار شد.

دکتر «بشار علیوی» دبير اجرايي جشنواره و دکتر «عامر صباح المرزوك» دبير و ریيس كل دانشگاه هنر بابل، مسوولیت برگزاری این جشنواره را بر عهده داشتند.

کویت، تونس، مصر، عراق، فلسطین و ایران،کشورهای شرکت‌کننده در این جشنواره بودند.

5/5 - (25 امتیاز)