مصطفی اسداللهی؛ طراح گرافیک: جایزه هنری قلب تهران از تخریب بیشتر منطقه 12 جلوگیری می کند

هنردستان: رویدادهایی مانند جایزه هنری قلب تهران موجب جلب توجه مردم به اهمیت مناطق شهری و جلوگیری از تخریب بیشتر مناطق می شود.

به گزارش هنردستان به نقل از روابط عمومی نخستین جایزه هنری قلب تهران، مصطفی اسداللهی؛ طراح گرافیک و عضو هیات داوری نخستین جایزه هنری قلب تهران با بیان اینکه توجه از سوی مراکز دانشگاهی به بافت‌های قدیمی مانند منطقه 12 تهران می‌تواند نجات این مناطق را به دنبال داشته باشد، افزود: این رویدادها موجب خواهد شد تا از تخریب بیشتر این مناطق جلوگیری شود و ارزش‌گذاری و توجه به این مناطق، شرایطی را ایجاد می‌کند که مردم بتوانند به اهمیت موضوع پی ببرند. این جایزه زمینه‌ای ایجاد می‌کند تا موضوع پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی ارشد قرار گرفته و بیش از گذشته در محافل علمی به آن توجه شود.

 

اسداللهی ادامه داد: ایده برگزاری جشنواره‌های هنری که به یک حوزه جغرافیایی می‌پردازند به دهه 60 میلادی قرن گذشته بازمی‌گردد بر اساس این تفکر هنرمندان هنرهای تجسمی در تمامی گرایش‌ها مانند مجسمه‌سازی، گرافیک و نقاشی در کنار معماران و شهرسازان می‌توانند نقش بسیارمفیدی برای تشکیل نوع جدید شهرها که کم کم به ابرشهرهای بزرگ تبدیل می‌شوند، داشته باشند.

 

اسداللهی افزود: در واقع این تفکر که در اروپا شکل گرفت بر این مبنا بود که همکاری هنرمندان می‌توانند در آماده‌سازی شهرها برای زندگی سخت ماشینی کمک حیاتی باشند، بعدها این نظریه به جشنواره‌های هنری که حالا در شهرهای مختلف دنیا برگزار می‌شود، تبدیل شد. در این جشنواره‌ها محتوا می‌تواند مطرح باشد و به طراحی برای شرایط بهتر زیستن در شهرها به ویژه در مناطقی که سابقه تاریخی دارند و معنویت را در سایر نقاط شهر گسترش می‌دهند، توجه می شود.

 

وی با اشاره به اینکه  هر شهری قلب تپنده‌ای دارد که معمولا نقاط خاصی هستند و شهرها اطراف این نقاط شکل گرفته و توسعه پیدا کرده است، گفت: برگزاری جشنواره‌ها و جایزه‌های هنری شهری اقدام موثری است و اثرات مهمی دارد.

 

عضو هیات علمی دانشکده هنرهای زیبا تصریح کرد: چنین جشنواره‌هایی امکان دیده شدن شهرها را فراهم می‌کنند، امروزه در زندگی روزمره به محیط اطراف خود توجهی نداریم چنین رویدادهای هنری موجب می‌شود مردم کمی از روزمرگی خارج شوند و به منطقه و محل سکونت خود توجه کنند، به ویژه شهر تهران که سابقه بیش از 200 سال به عنوان پایتختی را دارد. این رویدادها می‌توانند ابزاری شوند که توجه شهروندان به آداب و سنن، فرهنگ و شیوه‌های زندگی منطقه را به خود جلب کند.

 

وی در ارتباط با خلق آثار برای شرکت در رویدادهای هنری شهری افزود: هنرمند باید مناطق را ببیند و به معماری و وضعیت بصری منطقه توجه کند، در واقع باید با توجه به شرایط محیطی اثر خود را خلق کند.

 

وی خلق اثر در این زمینه را نیازمند شناختی دانست که خود به فراهم شدن زمینه پژوهشی نیاز دارد گفت: بخش پژوهشی خلق اثر در اینجا بسیار مهم است. ساخت، مرمت و پالایش‌هایی که باید در مناطق انجام و همچنین حفظ و حراست از بافت معماری در این مناطق اهمیت دارد. باید مطالعه میدانی در این منطقه انجام شود، عناصر تجسمی کاملا مربوط به تاریخ گذشته منطقه بررسی و در قالب پژوهش دقیق، مناطق شناسایی شود.

 

اسداللهی توجه به مناطق تاریخی در قالب رویدادهایی هنری را از نظر اینکه به دنبال جلب توجه شهروندان از تخریب بافت‌های تاریخی این مناطق جلوگیری می‌شود، مهم دانست و گفت: در این صورت حتی اگر ساخت و سازهایی در منطقه انجام ‌شود با الگوهای همان منطقه و عناصر متناسب خواهد بود.

 

وی در میان معیارهای هنری اثر، نوآوری را برای شرکت در جایزه هنری قلب تهران بسیار مهم دانست و گفت: انتخاب موضوع اثر باید بر اساس نوآوری و در ضمن هارمونی با شرایط محیطی باشد، ایده و مفهوم در این مورد مهم است و از هنرمندانی که صاحب ایده باشند استقبال خواهد شد.

 

نخستین جایزه هنری قلب تهران در رشته های عکاسی، آگهی دیواری(پوستر)، تصویرگری و کارتون اردیبهشت ماه امسال برگزار خواهد شد  و علاقه مندان و هنرمندان می توانند تا 24 فروردین جاری آثار خود را به سایت جایزه به نشانی www.tehranfestival.com  ارسال کنند.

 

شهرداری منطقه 12 تهران این جایزه را در دو بخش اصلی و ویژه برگزار می کند. بخش اصلی با عنوان قلب تهران و با موضوعات گردشگری، بازار (بافت تاریخی و قطب اقتصادی)،  منطقه 12؛ محور ادیان و سنت های آیینی، منطقه 12 در آیینه تاریخ (به تصویر کشیدن وقایع و روایت‌های تاریخی قلب تهران) برگزار می شود. بخش ویژه با عنوان نام آوران قلب تهران است که در این دوره و در واکنش به رویداد و حادثه‌ی تلخ “ساختمان پلاسکو” و ابراز رشادت جمعی از جانفشانان به موضوع «آتش نشانان» اختصاص دارد.

 

نخستین جایزه هنری قلب تهران به مناسبت دویست و سی امین سال پایتختی تهران به همت شهرداری منطقه 12 تهران اردیبهشت ماه امسال برگزار می شود. هدف از این رویداد فرهنگی، هنری ایجاد انگیزه برای تولید معنا و مفهوم توسط علاقه‌مندان و هنرمندانی است که نسبت به موضوع شهر تاریخی تهران، شهرنشینی و ویژگی های این کلان شهر با تمرکز بر محدوده‌ی منطقه‌ی دوازده شهرداری گرایش دارند. آثار نهایی، حاصل کار هنرمندانی خواهد بود که از منظر رویکرد فردی خویش به ویژگی های منحصر بفرد روابط متقابل انسان و محیط شهری، جاذبه های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی تهران معاصر و آثار عهد ناصری خواهند پرداخت.

دبیر نخستین جایزه هنری قلب تهران مسعود زنده روح کرمانی است و بهرام کلهرنیا (پوستر)، علی هاشمی شهرکی (تصویرگری)، مسعود شجاعی طباطبایی (کارتون) و محمدمهدی رحیمیان  (عکاسی) شورای دبیران این جایزه هستند.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید