دستاورد‌های سفر وزیر ارشاد به کشور تونس

هنردستان: سیدرضا صالحی امیری در سفر به تونس ضمن دیدار با مقامات این کشور بر اشتراکات فرهنگی و هنری میان ایران و تونس تاکید کرد و گفت: به توسعه و گسترش روابط با تونس علاقه مندیم.

 

به گزارش هنردستان، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به تونس ضمن دیدار با رئیس جمهور این کشور با اشاره به جایگاه برجسته سینمای ایران در جهان، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر فعالیت های سینمایی متولی فعالیت های بسیار دیگری در زمینه های اوقاف، حج و زیارت، ارتباطات اسلامی، امور دینی، فرهنگی، هنری و … است.

 

وی افزود: رییس جمهور ایران معتقد است که در الجزایر عقلا حاکم هستند و به اجرایی شدن توافقات فی مابین الجزایر و ایران تاکید دارند.

 

صالحی امیری ادامه داد: زمینه های جهش در روابط بین دو کشور فراهم است و انتظار داریم برای گشایش روابط بانکی بین دو کشور اقدامات لازم انجام شود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: معتقدیم روابط فرهنگی زیر ساخت روابط سیاسی و اقتصادی است و ایران و الجزایر به عنوان دو کشور با پیشینه فرهنگی و تمدنی غنی می توانند روابط گسترده تری در زمینه های سینمایی، موسیقایی، فرهنگی و هنری داشته باشند.

 

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: برقراری ارتباط میان نخبگان دو کشور نقش به سزایی در گسترش روابط با یکدیگر دارد.

 

وی افزود: همه ما موحد و پیرو رسول اکرم (ص) هستیم و اگر ایران در محاسبات منطقه ورود نمی کرد امروز با وضع وخیم تری در منطقه مواجه بودیم.

 

صالحی امیری ادامه داد: برای تحکیم مناسبات و روابط اقتصادی دو کشور نیز تشکیل کمیته پیگیری ضروری است.

 

در ادامه این دیدار عبدالقادر سلال نخست وزیر الجزایر گفت: سیاست الجزایر نسبت به ایران سیاستی با ثبات است و از ترامپ و دیگران هیچ هراسی نداریم.

 

وی افزود: در الجزایر نسبت به مباحث اقتصادی و اجتماعی با حکمت برخورد می کنیم و اولویت ما مسائل امنیتی است.

 

وی ادامه داد: یکی از دلایل اقتدار ما، عدم بدهی خارجی است و بر گسترش روابط اقتصادی در جامعه جهانی تاکید داریم.

 

نخست وزیر الجزایر گفت: ما از گسترش روابط فرهنگی به ویژه با جمهوری اسلامی ایران استقبال می کنیم.

 

وی افزود: سینمای الجزایر در حال حاضر افول کرده و امیدواریم با همکاری های مشترک با ایران در این زمینه تقویت شود.

 

نخست وزیر الجزایر بر آشنایی این کشور نسبت به عمق فرهنگ و هنر ایران تاکید کرد و گفت: ما هیچ محدودیتی در گسترش روابط فرهنگی با ایران نداریم. و از این طریق می توانیم بر کشورهای منطقه نیز تاثیر بگذاریم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان  همچنین در دیار با احمد عظوم وزیر امور دینی تونس ضمن تشریح قدرت جمهوری اسلامی ایران و فعالیت های بخش های مختلف امور دینی در ایران درباره انتقال تجربیات کشورمان به طرف تونسی اعلام آمادگی کرد.

 

وی همچنین برای مشارکت بخش های دینی تونس درفعالیت های فرهنگی بین المللی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در مسابقات قرآن کریم اعلام آمادگی کرد. 

 

احمد عظوم نیز ضمن خوش آمدگویی به اعضای هیئت ایرانی، با اشاره به اهمیت امور دینی در جمهوری اسلامی ایران وتاکید بر نقش و جایگاه فرهنگ دینی درکشورمان، بر ضرورت استفاده از تجربه طرف ایرانی در حج و زیارت، امور مساجد وحوزه هنر دینی وهمچنین سینمای دینی ودیگر همکاری های مشترک تاکید کرد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به دعوت وزیران فرهنگ الجزایر وتونس عازم این کشورها شده بود تا تفاهمنامه همکاری‌های فرهنگی و هنری در حوزه های مختلف از جمله حوزه سینمایی را امضا کند، در این سفرها با برخی مقامات دو کشور با هدف گسترش همکاری های فرهنگی، دیدار و گفت و گو کرد. 

 

شرکت در نمایشگاه بین المللی کتاب٬ آیین گشایش هفته فیلم ایران در تونس، دیدار با مقامات فرهنگی از جمله برنامه های سفر صالحی امیری به تونس بود. 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در دیدار با همتای تونسی خود  بر توجه و اهمیت ایران به صنعت سینما تاکید کرد و گفت: دو کشور می توانند زمینه های همکاری را طوری تعریف کنند که شاهد جهش در روابط باشیم.

 

وی افزود: وجه اشتراکات بسیاری بین جوامع ایران و تونس وجود دارد و نخبگان دو کشور می توانند گفت و گوهای سازنده ای با یکدیگر داشته باشند.

 

صالحی امیری ادامه داد: گفت و گوی فرهنگی نقش به سزایی در شناخت دو ملت از یکدیگر دارد و ایجاد جبهه واحد در مقابله با تروریسم و خشونت ضروری است.

 

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهاد حاکمیتی فرهنگ و هنر ایران می تواند با تولید آثار مشترک در حوزه فیلم، سینما، ارکستر و موسیقی، برگزاری دوره های آموزشی هنری و … بر گسترش روابط فرهنگی و هنری دو کشور بیفزاید.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: موزه هنرهای معاصر تهران از موزه های معتبر و مطرح در حوزه هنرهای تجسمی است که آثار موجود در این موزه بیش از دو و نیم میلیارد دلار ارزش گذاری می شود.

 

صالحی امیری با اشاره به در پیش بودن نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ادامه داد: بیش از ١٢ هزار ناشر در ایران داریم و نمایشگاه کتاب تهران بیش از ٣ میلیون بازدید کننده دارد.

 

وی ضمن دعوت از همتای تونسی خود برای حضور در آیین گشایش سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، افزود:گستردگی حوزه فرهنگ و هنر آنقدر زیاد است که نمی توان فقط به هفته فرهنگی اکتفا کرد و باید رفت و آمدهای اصحاب فرهنگ و هنر دو کشور با هدف شناخت فرهنگ و تمدن یکدیگر را افزایش دهیم.

 

صالحی امیری اظهار کرد: در زمینه نسخ خطی و آرشیو ملی  و رسانه ای نیز می توان همکاری های مشترک داشت.

 

وی گفت: تقویت تونس را تقویت مردم سالاری می دانیم و کشورهای عربی و آفریقایی باید از این کشور الگوبرداری کنند.

 

صالحی امیری افزود: صلح و آرامش موجود در تونس باعث خوشحالی است و ما آمادگی هرگونه انتقال تجارب به این کشور را داریم.

 

در ادامه این دیدار محمد زین العابدین وزیر فرهنگ تونس با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو کشور، گفت: مناسبات ایران و جهان عرب در زمینه های گوناگون علمی و فرهنگی در هر دو جانب تاثیر گذاشته است که منتهی به تمدن غنی اسلامی شد و اسلامی را مطرح کرد که ناظر بر عقلانیت و معنویت است. 

 

وی افزود: از سال ٢٠١١ مراودات دو کشور فعال تر شد و طی ٥ سال گذشته شاهد برگزاری هفته های فرهنگی، رویدادهای سینمایی و … میان دو کشور بوده ایم که آثار مثبتی را به همراه داشته است .

 

زین العابدین گفت: امروز هم شاهد برخی فعالیت های دو جانبه از جمله هفته فیلم فرهنگی در تونس هستیم و به زودی نیز هیاتی را برای حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر به تهران اعزام می کنیم.

 

وی افزود: انسان منبع فرهنگ و هنر است و تلاش ما این است تا روح تازه ای در فضای جدید حاکم بر فرهنگ بدمیم.

 

در بخش دیگری از این دیدار محمدمهدی حیدریان معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی، سمعی و بصری گفت: حدود ١٠ سال پیش ایران و تونس یک فیلم مشترک ساختند و به زودی نیز میزبان فیلم سازان جوان تونسی در جشنواره بین المللی فیلم فجر هستیم.

 

وی افزود: سالانه حدود ٢٠٠ فیلم بلند و ٤٠٠ فیلم کوتاه در ایران ساخته می شود و فیلم های ایرانی به طور سالانه بیش از ٣٠٠ جایزه بین المللی را کسب می کنند.

 

حیدریان ضمن تاکید بر گسترش همکاری های سینمایی بین دو کشور، ادامه داد: روابط نباید محدود به برگزاری هفته های فرهنگی باشد و آثار فرهنگی و هنری باید به بازار محصولات فرهنگی دو کشور راه یابد.

 

در ادامه علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه موزه هنرهای معاصر آمادگی همکاری مشترک با کشور تونس را داریم.

 

وی افزود: در حوزه های موسیقی مقامی و برپایی ارکسترهای بزرگ موسیقی آمادگی مذاکره و گفت و گو برای همکاری مشترک با تونس را نیز داریم.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید