باززنده سازی یک باغ ایرانی در دامنه‌های البرز

هنردستان: پروژه بازسازی باغ دماوند با توجه به ویژگی‌های باغ‌سازی ایرانی و بر اساس ایدۀ بازآفرینی باغ ایرانی انجام شده است.

 

به گزارش هنردستان، باغ دماوند  در روستای احمدآباد از توابع شهرستان دماوند در شرق تهران واقع‌شده و باغ-ویلایی شخصی به مساحت تقریبی 8 هزار متر مربع است و عملیات بازسازی این باغ در سال 95 به اتمام رسیده است.

 

کار بازسازی این باغ در پاییز 1389 به دفتر فیروز فیروز و همکاران سپرده‌شد. باغ دماوند در منطقه‌ای زیبا و خوش آب‌و‌هوا و نسبتاً سرد، در دامنۀ کوه‌های البرز قرار‌دارد. این باغ در گذشته وسعت بیشتری داشته ولی بعدها بخشی از آن جدا شده و به دیگری واگذار شده‌‍ است.

 

رویکرد اصلی در مداخلاتی که در این باغ صورت‌گرفته، بازسازی آن با حداقل ممکن تغییرات در وضع موجود بوده است. ساختمان‌ها و تأسیسات موجود در باغ، که با توجه به شکل و وضع زمین در گذشته سامان گرفته‌اند، حفظ شده‌اند و با توجه به طرح بازسازی بعضاً کاربری‌های جدیدی به خود پذیرفته‌اند. این‌ها، به عنوان کالبدی که دربردارندۀ خاطرات است، برای مالک باغ دارای ارزش ذهنی و معنایی‌اند. درعین‌حال طراحی باغ با توجه به ویژگی‌های باغ‌سازی ایرانی و بر اساس ایدۀ بازآفرینی باغ ایرانی انجام شده است.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید