موزه هنر اسلامی دوحه به روایت تصویر

 

هنردستان :  یک هنرمند عکاس سال‌ها پس از تکمیل ساختمان موزه هنرهای اسلامی آی اِم پــِی در دوحه قطر این مجموعه را عکاسی کرده است.

 

مجموعه عکسی از یوگی جَزی لی، هشت سال پس از تکمیل ساختمان به یاد ماندنی موزه هنرهای اسلامی آی اِم پــِی در دوحه قطر گرفته و منتشر شده است. جزی لی که در نیویورک مستقر است از فضاهای داخلی و خارجی این موزه که توسط آی اِم پــِی، معمار برنده پریتزکر پرایز 99 طراحی و در یک جزیره مصنوعی در مرز آبی دوحه ساخته شده، عکاسی کرده است.

این عکس‌ها که در طول تابستان طاقت فرسای قطر گرفته شده‌اند؛ تغییر سایه‌های روز و شب را بر حجم‌های سنگی موزه و نورپردازی آن به نمایش می‌گذارد.

موزه هنر اسلامی در دوحه (به عربی: متحف الفن الاسلامی فی الدوحه)‏ تأسیس ۲۰۰۸، نام یک موزه هنر از دوران اسلامی است که در پایتخت کشور قطر قرار دارد. این موزه همچنین میزبان آثار تاریخی از سال ۶۰۰ میلادی تا قرن نوزدهم است.این موزه، نماد فرهنگی جدیدی را برای منطقه خلیج فارس، به وجود آورده است. حجم هرمی مانند (زیگوراتی) و پله‌های نمایش‌گر منحنی شکل در هال مرکزی، مجموعه برخی از مهم‌ترین شباهت‌های این موزه با موزه لوور فرانسه هستند.

“یو مینگ پی” مشهور به “آی ام پی” نام اختصاری و مستعار معمار برجسته آمریکایی چینی تبار و برنده جایزه پریتزکر است. آی. ام. پی بیشتر شهرت خود را مدیون طراحی هرم مدرن شیشه‌ای به عنوان ورودی جدید موزه تاریخی لوور پاریس است که در حدود دو دهه پیش ساخته شد.

این معمار برجسته که به ویژه در طراحی فضاهای فرهنگی و نمایشگاهی تخصصی ویژه دارد به تازگی «موزه هنر اسلامی» در دوحه قطر را طراحی نموده است که ۶ سال است از بازگشایی آن می‌گذرد. در این بنا او عناصر معماری سنتی اسلامی را به روشی چشم نواز با معماری مدرن قرن ۲۱ تلفیق کرده است. این مجموعه که در مساحتی بیش از ۴۵۰۰۰ مترمربع ساخته شده است به نظر می‌رسد که سبک معماری و المان‌های مورد علاقه آی. ام. پی را در شباهتی بسیار با طرح موزه لوور او بیان می‌کند.

منبع : هنرآنلاین

 

 

امتیاز دهید