بهار رخدادهای نمایشگاهی در حوزه مد و لباس/ از مصلای تهران تا برج میلاد

باید منتظر ماند و دید تا ماحصل آن‌چه امروز در قالب خبر از گوشه و کنار میدان مد و لباس به گوش می‌رسد و بوی رونق نمایش هنر فعالان این حوزه را به مشام می‌رساند تا چه اندازه می‌تواند به رونق این عرصه و جریان‌سازی و اثرگذاری آن در سطوح مختلف جامعه منتج شود.

به گزارش سایت هنردستان، در شرایطی که سال گذشته، هم به موجب تغییر دولت و به تبع آن تغییرات مدیریتی و هم به واسطه تداوم حرکت تند و سریع کرونا بر اثر شیوع سویه جدید اومیکرون، فعالیت‌های حوزه مد و لباس به لحاظ نمایشگاهی تا اندازه قابل توجهی از رونق افتادند که البته رونق بازار شب عید تا حدودی این خلأ را جبران کرد و در حالی که حتی در زمستان 1400، یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر هم برگزار نشد اما با آغاز سال جدید، شاهد از سرگیری رویدادهای نمایشگاهی در کشور هستیم که چراغ آن با نمایشگاه عفاف و حجاب در مصلای تهران روشن شده است.

این رویداد که هم‌زمان با آغاز به کار بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در ماه رمضان برپا شده، همه‌روزه از ساعت 17 تا 11:30 میزبان مردم است تا از نزدیک با جدیدترین محصولات برندهای فعال در زمینه پوشش به ویژه پوشش اجتماع بانوان آشنا بشوند.

به هر روی فرصت‌های نمایشگاهی، محلی برای عرضه ظرفیت‌های ملی و مذهبی در حوزه مد و لباس به شمار می‌رود و چه بسا در فضایی رقابتی میان طراحان و تولیدکنندگان، آغازگر همکاری و تعامل دو سویه میان فعالان این حوزه باشیم. در بخش عفاف و حجاب بیست‌ونهمین نمایشگاه قرآن، بیش از 160 غرفه گرد هم آمده‌اند و محصولات مورد نیاز مخاطبان خود را با 20 درصد تخفیف عرضه خواهند کرد.

اما یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر که سال گذشته به دلایل مذکور، فرصتی برای برگزاری پیدا نکرد، قرار است بر اساس فراخوانی که اردیبهشت ماه اعلام خواهد کرد، تیرماه امسال در بخش‌های مختف رقابتی و غیررقابتی به میزبانی برج میلاد برگزار بشود؛ جشنواره‌ای که رویکرد کلی آن «ایران سرزمین تعامل» و موضوع ویژه این دوره در تمام بخش‌­های رقابتی «نمادشناسی در هنر ایرانی اسلامی» است.

البته که طی روزهای اخیر، یکی از طیف‌های رنگ سبز با عنوان سبز ایرانی از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به‌عنوان رنگ سال انتخاب شده و قرار است مورد توجه برگزارکنندگان جشنواره فجر نیز به طور ویژه قرار گیرد.

در این میان، نخستین نشست رسانه‌ای جشنواره نیز روزهای پایانی سال گذشته برپا شد و به گفته متولیان برگزاری این رویداد، تجلیل از مفاخر، برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی، مستندسازی دانش بومی، تدوین تاریخ شفاهی مد و لباس و توجه به داشته‌های موجود در میان اقوام و بخش بین‌الملل، پیگیری بیمه هنرمندان حوزه مد و لباس در قالب صدور یک دستورالعمل، تقویت بخش بین‌الملل جشنواره، تداوم ممنوعیت مدلینگ و شوی زنده لباس و ایجاد امکان نمایش تصاویر آثار یا محصولات در شرایط غیرمتبرجانه، برنامه‌ریزی به منظور دستیابی به یک مدل مطلوب جهت تبلیغات مرتبط با حوزه مد و لباس، احتمال برگزاری‌نشدن جشنواره‌های لباس کودک و نوجوان و همچنین مد و رسانه در شش ماهه نخست سال آینده به دلیل فشردگی برنامه‌ها از موضوعات مورد توجه نهاد دولتی برگزار کننده این رویداد و به دنبال آن سایر فعالیت‌های حوزه مد و لباس کشور است.

طی روزهای اخیر نیز چهارمین جلسه شورای سیاستگذاری یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر برگزار شده و وزیر فرهنگ و ارشاد از تارنمای دائمی جشنواره مد و لباس فجر، پوستر اصلی یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر و پوستر همایش علمی این جشنواره رونمایی کرده است.

یکی از نکات مهم مطرح در این جلسه آنست که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد، دیگربار بر لزوم اجرایی هرچه سریع‎تر و صحیح آئین نامه مد و لباس اجتماعی تاکید و تصریح کرده: اکنون ساز و کارهای لازم در این زمینه ایجاد شده و نیازمند تلاش برای رسیدن به نتیجه هستیم و به همین منظور اواخر سال گذشته نیز آیین‌نامه مد و لباس اجتماعی که در جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفته بود نیز ابلاغ شد.

به هر حال باید منتظر ماند و دید تا ماحصل آن‌چه امروز در قالب خبر از گوشه و کنار میدان مد و لباس به گوش می‌رسد و بوی رونق نمایش هنر فعالان این حوزه را به مشام می‌رساند تا چه اندازه می‌تواند به رونق این عرصه و جریان‌سازی و اثرگذاری آن در سطوح مختلف جامعه منتج شود.

4.6/5 - (13 امتیاز)