سعید امکانی با «چکمه‌های زمستان در حوالی فروردین» در گالری ثالث

دومین نمایشگاه انفرادی سعید امکانی با عنوان «چکمه‌های زمستان در حوالی فروردین» از 30 اردیبهشت‌ماه تا 10 خردادماه در گالری ثالث برپا می‌شود.

بنا بر گزارش سایت هنردستان به نقل از روابط‌عمومی این رویداد، سعید امکانی گفت: مجموعه «چکمه‌های زمستان در حوالی فروردین» دربرگیرنده 12 نقاشی با تکنیک اکرولیک، رنگ روغن و مداد است و عنوان نمایشگاه از سطری از شعر شمس لنگرودی وام گرفته شده. این مجموعه را در فاصله سال 1399 تا 1400 متاثر از وقایع اجتماعی و آثار ادبی خلق کرده‌ام و آثار این مجموعه برای نخستین‌بار به نمایش درمی‌آیند.

او افزود: در تمام این سال‌ها مشغول نقاشی بوده‌ام و ایده‌های متعددی را اجرا کرده‌ام، اگر هر کسی نقاشی‌هایم را ببیند متوجه می‌شود که هر یک از مجموعه‌های من حال‌وهوای خاص خود را دارند. مثلاً برخی از آثارم سوررئال‌اند و برخی واقع‌گرایانه. از این‌رو کسانی که مثلاً من را با مجموعه سران می‌شناسند، در این نمایشگاه با مجموعه بسیار متفاوتی روبه‌رو خواهند شد.

امکانی در بخشی از استیتمنت نمایشگاهش نوشته:«دیگران چیزی را می‌بینند که از کناررفتن پوشش پنهان‌کننده میسر می‌شود. آنی که نور خورده و اندک التهابی را که باید، می‌بینند. تلاش نمی‌کنم برای آشکاری آن‌چه در من است و در خود می‌مانم. این همان اشتیاق پنهان‌کردن و هم‌آغوشی با خویش است. ادراک نقاشانه و آن‌چه می‌پوشانم چیزی است که دیگران ولعِ دیدنش را دارند. نقاشی برای من گاهی فاش‌کردن و هویداساختن است و گاه پوشاندن آن‌چه که نباید. مرهم و نامحرم دو عنصری است که خود آن را می‌یابم و کادرهایم بستری است برای نمایش هر دو. پوشاندن الزاماً عملی زنانه نیست. پوشیدن و پوشاندن عملی غیرجنسیتی است،که گاه خود برهنگی است و پوشیدگی گاهی برهنه‌ساختن وجود خود درد است».

همچنین در این نمایشگاه یک ویدئوآرت به کارگردانی وحید امکانی و آهنگ‌سازی علی انیسی و آواز ژیوار شیخ‌الاسلامی به نمایش درمی‌آید.

سعید امکانی متولد 1355 تهران و دانش‌آموخته رشته نقاشی است. او تاکنون در بیش از 50 نمایشگاه گروهی نقاشی‌هایش را به نمایش گذاشته و پیش‌تر یک مجموعه شعر و کتاب کاریکاتورهایش را با عنوان باشلار (سرها) منتشر کرده است. برخی از طراحی‌ها و کاریکاتورهای او در مطبوعات چاپ شده‌اند. نخستین نمایشگاه طراحی انفرادی او با عنوان سران در گالری گلستان برگزار و با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد.

سعید امکانی جزو ۲۵ هنرمند انتخاب‌شده برای نمایش گروهی یک‌ماهه در موزه هنر چیانچیانو ایتالیا است. او تحسین‌شده هیات داوران بی‌ینال لندن است. آثار او در گالری هنری توسکانی، ترمه ایتالیا و چین به نمایشگاه درآمده است.

«چکمه‌های زمستان در حوالی فروردین» از 30 اردیبهشت‌ماه تا 10 خردادماه در گالری ثالث میزبان علاقه‌مندان است. این نمایشگاه در ایام برگزاری همه‌روزه از ساعت 10 تا 21 برپا خواهد بود.

گالری ثالث در خیابان کریم‌خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ١٤٨ واقع شده است.

5/5 - (11 امتیاز)