دبیر جشنواره تئاتر خیابانی سردرود: دبیرخانه دائمی جشنواره«سردریم» تأسیس شود

دبیر جشنواره تئاتر خیابانی سردریم خواستار تأسیس دبیرخانه دائمی این جشنواره شد.

به گزارش روابط‌عمومی دومین جشنواره تئاتر خیابانی سردرود، امیر مهروند ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: تجربه‌ی خوب برگزاری دو دوره جشنواره تئاتر خیابانی در شهر سردرود  و استقبال بی‌نظیر گروه‌های تئاتری نشان داد که استان آذربایجان شرقی ظرفیت‌های ویژه‌ای برای اجراهای محیطی دارد.

او افزود: شهرستان‌های استان از نظر امکانات برای تولید آثار و اجرای عمومی تئاتر بسیار محدود است و تمرکز روی مراکز استان‌ها باعث شده هم اهالی تئاتر مشکلات زیادی را متحمل شوند و هم مخاطب شهرستان با تئاتر غریبه باشد اما برگزاری محیطی جشنواره‌های تئاتر، آحاد جامعه را با این هنر آشنا می‌کند و آشتی می‌دهد.

مهروند گفت: اما به‌رغم این‌که در هر دو دوره جشنواره «سردریم» ما از حمایت‌های بی‌دریغ شورای شهر و شهرداری سردرود بهره‌مند شدیم، به نظر می‌رسد که تأسیس دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر خیابانی سردرود بتواند کمک کند تا با تغییرات مدیریتی، سیاست‌های برگزاری جشنواره دچار آسیب نشود و در تداوم ادامه این مسیر خللی ایجاد نگردد.

این کارگردان تئاتر تاکید کرد: استقبال چشمگیر شهروندان سردرود از اجراهای محیطی جشنواره بار دیگر به ما ثابت کرد که جامعه نیازمند رویدادهایی از این دست است و من یقین دارم که استمرار در برگزاری این جشنواره در آینده‌ای نه چندان دور تاثیرات خود در ارتقای مسائل شهروندی و فرهنگ‌سازی اجتماعی، نشان خواهد داد. امیرمهروند در پایان خاطرنشان کرد: از مسئولان ارشد استان انتظار داریم که حمایت‌های خود را از این جشنواره دریغ نکنند و در راستای تداوم راه و تأسیس دبیرخانه دائمی ما را یاری کنند.

داور جشنواره تئاتر خیابانی «سردریم»: مستقل‌شدن تئاتر در شهرستان‌ها اتفاق مبارکی است

داور دومین جشنواره تئاتر خیابانی «سردریم» گفت: برداشته‌شدن تمرکز از مراکز استان‌ها و مستقل‌شدن تئاتر در شهرهای کوچک استان اتفاق مبارکی است.

یعقوب صدیق‌جمالی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: به نظرم هر چقدر شهرها بتوانند از مرکز دورتر شوند و در محیط شهری خود به تولید و اجرای اثر بپردازند، بهتر از اینست که بخواهند تحت شرایط خاص و با مشکلات بسیار، اصرار بر اجرا در مراکز استان خود داشته باشند یا در حاشیه‌ی یک جشنواره دیده بشوند.

او افزود: عقیده دارم هر رویدادی که گسترش تئاتر را سبب شود، قدم خوب و مؤثری است اما ترجیح می‌دهم جشنواره‌هایی از این دست غیررقابتی برگزار شوند و حمایت‌های مالی از گروه‌های تئاتری به شکلی غیر از جایزه انجام شود.

این عضو هیات داوران جشنواره در خصوص برگزاری تئاتر خیابانی نیز گفت: در شرایطی که ما یا سالن نداریم و یا سالن‌هایی که داریم از استاندارد بسیار دورند، بهترین اتفاق اجرای تئاتر محیطی است و به علاوه این نوع از تئاتر تأثیرگذاری بیشتر و بهتری نیز دارد. صدیق‌جمالی تاکید کرد: بد نیست ما گاهی نیز خود را از حصار سالن‌های تئاتر بیرون بکشیم و تئاتر را به متن و بطن جامعه بیاوریم.

رییس شورای شهر سردرود: تاریخ آذربایجان بر صحنه‌ی نمایش تصویر شوند

رییس شورای شهر سردرود گفت: تاریخ آذربایجان هنوز به قدر کافی بر صحنه‌ی تئاتر به تصویر کشیده نشده‌اند.

قویدل در مراسم اختتامیه گفت: تئاتر یکی از هنرهایی است می‌تواند تاریخ و فرهنگ و هنر استان و شهر را به شکل شایسته معرفی کند.

او افزود: در دو‌ دوره‌ای که جشنواره تئاتر خیابانی در شهر سردرود برگزار شد ما شاهد تاثیرگذاری این هنر بودیم و امیدواریم با فعالیت مداوم هنرمندان این حرکت ادامه داشته باشد.

قویدل ضمن تقدیر از بانوان و ایثارگران و هنرمندان شهر سردرود به خاطر شرکت در نمایشگاه‌های هنری هفته فرهنگی سردرود تاکید کرد: سردرود به لطف هنرمندان است که هنرشهر نام گرفته و امیدوارم بتوانیم با برنامه‌هایی از این دست بتوانیم در معرفی این شهر به وظیفه خود عمل کنیم.

4.8/5 - (5 امتیاز)