گپ‌وگفتی با «آیناز زارعی»،کیوریتور نمایشگاه هنرهای تجسمی در گالری زرنا/ هنرمندان پلی میان افراد جامعه و هنر هستند

احمدرضا حجارزاده:

این روزها اگر به گالری «زرنا» با مدیریت «زهرا رسول‌زاده» سر بزنید، می‌توانید از نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی شامل عکس و نقاشی و حجم و تصویرسازی بازدید داشته باشید.کیوریتور یا گردآورنده‌ی آثار این نمایشگاه را «آیناز زارعی» بر عهده داشته که خودش فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از دانشگاه علم و فرهنگ تهران و ارشد معماری از دانشگاه آزاد اسلامی بابل است. او از کودکی به هنر نقاشی مشغول بوده و طی سال‌ها فعالیت هنری در نمایشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی حضور شرکت کرده است که از آن جمله می‌توان به نمایشگاه‌هایی در آمریکا، فرانسه،کانادا، اکراین، بلغارستان، ارمنستان، یونان و ترکیه اشاره کرد. به بهانه‌ی برگزاری این نمایشگاه، با آیناز زارعی به گفت‌وگو نشستیم.

آیناز زارعی

معمولاً برای گردآوری آثار هنری در یک نمایشگاه، چه نکات و ویژگی‌هایی را مد نظر قرار می‌دهید؟ سابقه‌ی فرد هنرمند بیش‌تر مورد توجه است یا کیفیت اثر هنری؟!

برای گردآوری آثار هنری هر دو نکته مورد توجه قرار می‌گیرد، ولی به این معنی نیست که اگر هنرمندی اثر حرفه‌ای و قابل قبول داشته باشد اما سابقه شرکت در نمایشگاه را نداشته، این فرصت از او گرفته بشود و نتواند در نمایشگاه حضور پیدا بکند. از طرفی سابقه و اعتبار کاری هنرمند از ارزش خاصی برخوردار است و معمولاً با هنرمندانی که سابقه هنری دارند می‌توان راحت‌تر همکاری داشت. هدف اصلی من به عنوان برگزارکننده، راهنمایی و مدیریت یک مجموعه هنری است.

برای برگزاری این نمایشگاه، هنرمندان و آثارشان چگونه انتخاب شدند و چرا عموم هنرهای تجسمی را در نظر گرفتید؟ بهتر نبود مثلاً فقط اقدام به برپایی نمایشگاه نقاشی یا عکاسی می‌کردید؟!

کلیت آثار بر اساس کیفیت و تکنیک انتخاب شدند و سعی بر این بوده که مجموعه‌ای از آثار بدون محدودیت موضوعی، تکنیکی و ابعادی گردآوری بشود. اگر محدودیتی برای موارد یادشده قائل می‌شدم، طبیعتاً تعدادی از هنرمندان نمی‌تواستند امکان شرکت در نمایشگاه را داشته باشند و این فرصت از آن‌ها گرفته می‌شد.

چرا برای برگزاری نمایشگاه،گالری زرنا را انتخاب کردید؟ به نظرتان این گالری چه ویژگی و مزیت‌هایی نسبت به سایر گالری‌های تهران دارد؟! از برگزاری نمایشگاه در این گالری راضی هستید؟!

با توجه به این‌که قبلاً تجربه خوبی در گالری زرنا داشتم، علاقه‌مند شدم که نمایشگاه تازه‌ام را در این فضا برگزار کنم و از این تصمیم بی‌نهایت رضایت دارم. علت اصلی همکاری من با گالری زرنا، رفتار و حضور حرفه‌ای مدیر گالری بوده و از این همکاری بسیار خرسندم. علاوه بر آن، وجود فضای گرم و هنری روند کار را سریع‌تر و بهتر می‌کند.

به عنوان یک برگزارکننده‌ی نمایشگاه آثار هنری، فکر می‌کنید چگونه می‌توان علاوه بر علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی، عموم مردم را با هنر آشتی داد و به تماشای نمایشگاه‌هایی از این‌دست دعوت کرد؟!

به نظرم مطبوعات، روزنامه‌ها، سایت‌های خبری، نشریات و تبلیغات مجازی (اینستاگرام) می‌توانند نقش قابل‌توجه‌ای در این زمینه داشته باشند. فکر می‌کنم هنرمندان پلی هستند بین افراد جامعه و هنر. این مسئولیتی است که بر عهده ماست تا بتوانیم در جهت پیشرفت هنر، فعالیت درست و اصولی داشته باشیم.

نکته‌ی ناگفته‌یی اگر مانده بفرمایید.

در پایان باید بگویم افرادی در جامعه هستند که هرگز از نمایشگاه‌ها و فضاهای هنری بازدید نکرده‌اند و تجربه‌ای در این زمینه ندارند اما زمانی‌که اطلاع‌رسانی درست انجام بشود و به عنوان هنرمند آثار هنری به این‌گونه افراد معرفی بشود، علاقه در بازدیدکنندگان بیش‌تر می‌شود و در نتیجه ترغیب به حضور و بازدید در فضاهای هنری بیشتر و باعث درک بهتری از هنر می‌شود.

5/5 - (17 امتیاز)