نگاهی به پوشیدنی‌ها در جشنواره‌ی کن 2022/ وقتی طراحان لباس به نشانی جشنواره‌ها مُد سازند

عطیه پژم:

یکی از نکات مهم در جشنواره کن 2022، کم‌توجه‌ای اغلب بازیگران به خرده‌فرهنگ‌های پوششی بومی مختص کشورهای‌شان بود و از این‌رو، چنین رویدادی را نمی‌توان فرصتی به منظور تلاقی فرهنگ‌ها از مسیر پوشیدنی‌ها به شمار آورد.

به گزارش سایت هنردستان، بد نیست این مطلب را با تعریفی از طراحان لباس آغاز کنیم؛ آنانی که نقش بسیار کلیدی و اثرگذاری در پشت صحنه رویدادهای مهم جهانی از جمله جشنواره‌‍‌های سینمایی ایفا می‌کنند و اثر عملکردشان تا مدت‌ها نقل محافل است.

«دیزاینر کسی است که دنبال مطرح‌کردن و ایجادکردن است. باارزش‌ترین شغل در کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی، دیزاینرها محسوب می‌شوند. دنیای هنر سه گرید دارد که بالاترین گرید آن، آرتیست است و دیزاینرها شماره دو هستند. drawing در خدمت عینیت و ذهنیت است؛ در حقیقت drawing دنبال خدمات‌دادن به دیزاینر و آرتیست هستند. دیزاینر در خدمت ایده‌پردازی و هنرهای کاربردی است. هنرهای کاربردی هم کلاً به دنبال تجارت هستند. تجارت و اقتصاد هنر در هنرهای کاربردی تعریف می‌شوند. بنابراین دیزاینر هم به دنبال اقتصاد است و هنرمندی که در زمینه‌ی دیزاینری فعالیت می‌کند، در زمان حیات خود پول‌دار می‌شود، چون به مثابه‌ی یک شغل به آن نگاه کرده است. بسیاری از طراحان و برندهای مشهور دنیا، افرادی هستند که در زمینه هنرهای کاربردی فعالیت داشته‌اند و در این حرفه میلیونی پول درآورده‌اند».

با این مقدمه به سادگی می‌توان طراحان نامدار لباس را به عنوان یکی از مشهورترین و ثروتمندترین افراد جهان دانست. حال آن‌که خیلی‌ها رویدادهای حوزه سینما، موسیقی و تئاتر را با این هدف دنبال می‌کنند که به محض مشاهده‌ی لباس ستاره‌ها، هم به دنبال سوژه‌ای جذاب محصول هنر هنرمندان طراح لباس برای بحث در فضای مجازی باشند و هم بسیاری از طراحان و برندهای تولید پوشاک در اقصی نقاط جهان، جدیدترین ترندها و مدل‌های روز را ببینند و در ادامه‌ی مسیر از آن‌ها الگوبرداری بکنند.

نکته حائز اهمیت آن‌که بسیاری از فعالان کسب‌وکارهای مرتبط با حوزه‌ی فشن نیز که در زمره‌ی برندهای مطرح جهانی و شناخته‌شده به شمار می‌روند، در آستانه‌ی برگزاری این رویدادها در تکاپو هستند تا به عنوان طراح لباس و اکسسوری‌های پوشیدنی این ستاره‌ها، به عنوان طراح در کنارشان قرار بگیرند و نام‌شان را به عنوان طراح لباس بازیگران، بیش از پیش در سطوح جهانی مطرح بکنند.

در این میان، جشنواره‌های مطرح سینمایی جهان همچون اسکار و کن، جایگاه ویژه‌تری دارند و محل بسیار منحصر به‌فردی برای نمایش هنر طراحان لباس بر قامت سلبریتی‌های دنیای سینما به شمار می‌روند.

به تازگی، جشنواره‌ی کن 2022 برگزار شده و لباس‌های شیک و جسورانه‌ی هنرمندان حاضر در این رویداد همچون ادوار گذشته تا مدت‌ها سوژه بحث در محافل خواهد بود، حال آن‌که استایل بازیگران از حواشی جذاب، مهم و خبرساز این رویداد به شمار می‌رود و بی‌شک آیتم‌های انتخابی پوششی این ستاره‌ها از نظر عکاسان و در ادامه مخاطبان تصاویر دور نخواهد ماند.

تنوع رنگ‌ها و آرایش‌های هماهنگ با نوع پوشش از ویژگی‌های مهم استایل بازیگران زن در جشنواره‌ی کن 2022 بود و از چهره‌های جوان و خوش‌آتیه جهان هنر هفتم گرفته تا چهره‌های قدیمی پرده‌ی نقره‌ای، اغلب از استایل‌های به شدت زنانه و البته نه خیلی راحت پیروی کرده بودند.

فوتوکال‌های جشنواره کن 2022 که محل مناسبی برای تماشای استایل‌های ویژه از سوی بازیگران زن و مرد است نیز محلی برای نمایش طیف‌های مختلف سبک پوشش در میان زنان و مردان حاضر در این رویداد بود که واکنش‌های بسیاری را از سوی کاربران فضای مجازی به دنبال داشت.

البته یکی از نکات مهم در این دوره از جشنواره، کم‌توجه‌ای اغلب بازیگران به خرده‌فرهنگ‌های پوششی بومی مختص کشورهای خود بود و از این‌رو جشنواره‌ی کن 2022 را نمی‌توان فرصتی به منظور تلاقی فرهنگ‌ها دانست. حال آن‌که بسیاری از جشنواره‌های بین‌المللی، محلی برای ایجاد همبستگی هرچه بیش‌تر میان فرهنگ ملل به شمار می‌رود که یکی از مظاهر مهم آن لباس است.

5/5 - (32 امتیاز)