گپ‌وگفتی با «سالار طهرانی»،کارگردان فیلم «شاهین»: «شاهین» فیلمی ترسناک و روان‌شناسانه است

کارگردان فیلم «شاهین» گفت: این فیلم اثری اجتماعی  در ژانر ترسناک روانشناسانه است.

سالار طهرانی،کارگردان فیلم «شاهین»،که توانسته با اکران این در جشنواره‌های خارجی جوایز زیادی را به خود اختصاص بدهد، در گپ‌وگفتی با سایت هنردستان درباره‌ی عدم دریافت مجوز برای اکران داخلی گفت:«تیم تولیدکننده فیلم «شاهین» پس از پخش در جشنواره‌های خارجی و دریافت جوایز متعدد، به خاطر بازخورد مخاطب و عکس‌ها و تیزرهای منتشرشده، تصمیم گرفت این اثر را برای تماشاگر ایرانی هم به نمایش درآورد. «شاهین» در زمان تعطیلی سالن‌های سینما و اکران آنلاین با استقبال خوبی از سوی مخاطب روبه‌رو شده بود. بنابراین قراردادی با دو پلتفرم منعقد و قرار شد برای نوروز 1400 فیلم به اکران آنلاین درآید اما چند ساعت پیش از پخش آنلاین، با ما تماسی مبنی بر توقف اکران به خاطر موضوع حساس فیلم برقرار شد.

او ادامه داد: در این‌باره با نهاد مربوطه که باعث توقف اکران شده بود ارتباط‌‌های لازم برقرار شده و امیدواریم به زودی با رفع مشکل، شاهد نمایش فیلم در ایران باشیم.

طهرانی درباره‌ی دستاوردهای برون‌مرزی فیلم یادآور شد: در جشنواره‌های زیادی از جمله دو جشنواره در انگلستان، ایالات متحده، آمریکای جنوبی، برزیل، هندوستان، آفریقا، سوریه، ترکیه و دیگر کشورها به نمایش درآمد که در هند تندیس بهترین فیلم و فیلم‌نامه، در برزیل جایزه‌ی بهترین طراحی صحنه و در ترکیه نیز به عنوان اثر برگزیده شناخته شد.

این کارگردان درباره‌ی ویژگی‌های منحصر به‌فرد «شاهین» تشریح کرد: از ویژگی‌های این اثر که من را به دیده‌شدن فیلم امیدوار می‌کند، ارجینال‌بودن آن است که در شکل روایت داستان و اجرا و جنس بازی شبیه به هیچ اثری نیست و جهان خود را دارد که همین امر توانسته آن را از دیگر آثار متمایز بکند. فضای صحنه‌پردازی و نوع نگاه حجت اشتری (طراح صحنه) بسیار خاص است. همچنین طراحی لباس با این‌که نزدیک به زندگی واقعی صورت گرفته، با رعایت یکسری اصول است. در مورد جنس بازیگری می‌توان گفت علیرضا کمالی،گلاره عباسی، مهران رنجبر و فرزین محدث با بازی‌های متفاوتی در نقش‌های خاص خود ظاهر شده‌اند و دیگر بازیگران با بازی درخشان‌شان مطابق با ژانر فیلم فضای متفاوتی به وجود آورده‌اند.

او درباره‌ی بازخورد مخاطبان فیلم گفت: بازخوردها در کامنت‌ها و پیگیری‌ها در فضای مجازی و رسانه‌هایی که تیزرها و اخبار فیلم را منتشر کردند، باعث شد ما به علاقه‌مندی مخاطب برای دیدن این اثر پی ببریم. غیر از این امر، در اسفند 1399 که فیلم افتتاحیه‌ای در سینما آزادی داشت، با بازخوردهایی روبه‌رو شدیم که نشان از مورد توجه  قرارگرفتن «شاهین» از سوی تماشاگران بود.

طهرانی درباره مراحل نگارش فیلم‌نامه «شاهین» و ژانر آن تشریح کرد: نسخه اولیه فیلم‌نامه‌ای که نوشته بودم، «پسر صالح» نام داشت که با فضای سینمای اجتماعی و واقع‌گرای ایرانی فاصله داشت و به پیشنهاد یکی از دوستان تصمیم گرفتم آن را از فضای هالیوودی دور و به فضای سینمای واقع‌گرا نزدیک بکنم و از آن‌جا که قلم مهران رنجبر را دوست داشتم، از او خواستم فیلم‌نامه‌ی اثر را بنویسد. با نگارش فیلم‌نامه‌ی «شاهین» به‌رغم این‌که سعی کردیم فضای اجتماعی و زندگی واقع‌گرای ایرانی را در روایت و اجرا رعایت بکنیم، تلاش کردیم قواعد ژانر وحشت را،که ریشه در متن اولیه داشت در نظر بگیریم. در زمان نگارش از مشاوره روان‌شناسان و روان‌پزشکان زیادی استفاده کردیم تا «شاهین» فضای سایکولوژیکال روان‌شناسانه هم داشته باشد. در حقیقت «شاهین» فیلمی اجتماعی در ژانر ترسناک روان‌شناسانه است.

او در پایان گفت: از سولماز اعتماد که توانست در جشنواره‌های خارجی «شاهین» را به خوبی عرضه بکند، تهیه‌کنندگان فیلم و موسسه سینمایی داریوش که مجری طرح کار بود، تشکر می‌کنم و امیدوارم با اکران هرچه زودتر این فیلم برای مخاطبان ایرانی، تمام تلاش‌ها و حمایت‌ها دیده بشود.

4.1/5 - (18 امتیاز)