گذری بر فراخوان یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر/ کم‌تر از دو هفته تا پایان مهلت ارسال آثار

این گزارش مروری دارد بر جزییات فراخوان بخش رقابتی یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، در حالی که علاقه‌مندان تا 26 خردادماه برای ارسال اثر و شرکت در هر کدام از بخش‌ها فرصت دارند.

سایت هنردستان: یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، سال گذشته برگزار نشد. این در حالی بود که به‌رغم نوپابودن این رویداد در قیاس با دیگر جشنواره‌های فجر، یک دهه تلاش هنرمندان، صنعتگران و مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی در قالب این جشنواره به منصه ظهور رسید و فعالان عرصه مد و لباس کشور نیز در کنار دیگر هنرمندان از عرصه‌های سیما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی و ادبیات این فرصت را یافتند که خود را در این صحنه بزرگ و فراگیر محک بزنند.

بی‌شک مهم‌ترین عامل برگزارنشدن یازدهمین دوره جشنواره مد و لباس فجر، تغییر دولت و در ادامه تغییر ساختارهای دولتی و مدیریتی در حوزه مد و لباس بود که سبب شد سیاست‌گذاری‌ها به منظور برگزاری جشنواره فجر در زمان مقتضی به انجام نرسد و در نهایت تیرماه 1401، جایگزین بهمن‌ماه مرسوم برگزاری جشنواره‌های فجر برای برگزاری مد و لباس فجر شد.

به هر تقدیر، فراخوان بخش رقابتی یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، 28 اردیبهشت‌ماه امسال انتشار یافت و کمی بعد، جزییات هر کدام از بخش‌ها به واسطه توضیح بیش‌تر درباره موضوع مسابقه، رویکردمحوری،گرایش‌های تاکید و مکمل، قالب ارزیابی آثار و معیارهای ارزیابی منتشر شد.

رویکردمحوری تمامی بخش‌ها،«ایران سرزمین تعامل» است و معیارهای انتخاب آثار از این قرارند:

نوآوری، خلاقیت، زیبایی، تناسب و کارایی، گویایی و استاندارد بودن طرح، عوامل زیست‌محیطی و سلامت محصول، شاخصه‌های فرهنگی و اجتماعی، معیارهای تخصصی، معیارهای اقتصادی.

در ادامه این مطلب، به تفکیک هر کدام از بخش‌های رقابتی جشنواره، جزییات مرتبط با هر بخش منتشر می‌شود؛ نکته حائز اهمیت آن‌که علاقه‌مندان تا 26 خردادماه فرصت دارند برای ثبت‌نام در بخش رقابتی یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس با مراجعه به سایت جشنواره به نشانی www.fajrmode.com اقدام بکنند.

بخش نوجوان:

موضوع مسابقه:

در بخش رقابتی رویداد مهارت جویی؛ ایده‌پردازی در قالب تصویرگری اثر (دستی/ نرم‌افزاری)

طراحی و تصویرگری پوشاک نوجوان (رسمی/کاربردی اجتماعی) دخترانه/ پسرانه

رده سنی 15 تا 18 سال

در بخش رقابتی رویداد مهارتی؛ در قالب تصویرگری اثر یا تصویر اثر تولید و اجراشده توسط شرکت‌کنندگان

طراحی و تولید پوشاک نوجوان (رسمی/کاربردی اجتماعی) دخترانه/ پسرانه

رده سنی 15 تا 18 سال

گرایش‌های تأکیدی و مکمل:

نمادشناسی در هنر ایرانی اسلامی

طرح‌های مرکب اقتباس‌شده از فُرم و نقوش لباس‌های محلی اقوام مختلف ایران

توجه به رنگ سبز ایرانی یا سبز پرشین

قالب ارزیابی آثار:

آثار کاربردی (با قابلیت تولید انبوه)

هنری سفارشی و تولید محدود

اهمیت موضوع:

دوره نوجوانی یکی از مراحل مهم در رشد شخصیت انسان است. طراحی لباس نوجوان باید به گونه‌ای باشد که ساختار ذهنی و جهان‌بینی نوجوان را تحت تاثیر قرار بدهد. فرهنگ‌سازی در جامعه با ارائه نمونه‌های زیبا و کاربردی در حوزه لباس نوجوان مطابق با مُد روز و منطبق با موازین ایرانی ـ اسلامی برای همه نوجوانان می‌تواند به جذب آن‌ها برای انتخاب پوشش مناسب در جامعه منجر بشود. بر این اساس، تاکید این قسمت از جشنواره بر طراحی لباس نوجوان خواهد بود. علاوه بر این، اهمیت‌دادن به طراحی لباس نوجوانان در کشور، نزدیک‌شدن طراحی الگوی لباس نوجوان به استاندارهای بین‌المللی، توجه به شاخصه‌های زیبایی‌شناسی با استفاده از نمادهای ایرانی اسلامی به شیوه صحیح و متناسب با گروه سنی مورد نظر و مطابق با فرهنگ و شئون اسامی، بررسی عوامل تاثیرگذار بر تولید و عرضه پوشاک نوجوانان توسط برندهای بزرگ تولیدکننده و فراهم‌کردن زمینه‌های ارتباط و تعامل بین طراحان و تولیدکنندگان این عرصه و ارتباط مستقیم بین طراحان و تولیدکنندگان لباس کودک و نوجوان مد نظر است.

بخش مردانه:

موضوع مسابقه:

در بخش رقابتی رویداد مهارت جویی؛ ایده پردازی در قالب تصویرگری اثر (دستی/ نرم‌افزاری)

طراحی و تصویرگری پوشاک اجتماع آقایان (رسمی/ غیررسمی)

در بخش رقابتی رویداد مهارتی؛ در قالب تصویرگری اثر یا تصویر اثر تولید و اجراشده توسط شرکت‌کنندگان

طراحی و تولید پوشاک اجتماع آقایان (رسمی/ غیررسمی)

گرایش‌های تاکیدی و مکمل:

نمادشناسی در هنر ایرانی اسلامی

طرح‌های مرکب اقتباس شده از فُرم و نقوش لباس‌های محلی اقوام مختلف ایران

توجه به رنگ سبز ایرانی یا سبز پرشین

قالب ارزیابی آثار:

آثار کاربردی (با قابلیت تولید انبوه)

هنری سفارشی و تولید محدود

اهمیت موضوع:

فرهنگ پوشش و نوع پوشاک افراد، ارزش‌ها و نگرش‌ها و فرهنگ جامعه را نمایان می‌کند. در واقع در هر جامعه‌ای نوع و کیفیت لباس افراد به نوعی بیانگر شرایط اجتماعی، اقلیمی و ارزش‌های حاکم بر فرهنگ جامعه است. در سال‌های اخیر به هنر صنعت مد و پوشاک مردانه بیشتر توجه شده. به همین دلیل طراحی لباس مردانه نیز بیش از پیش اهمیت یافته. اهمیت این موضوع در حفظ و تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی در ترکیب با خلاقیت و ذوق هنری با توجه به نیازهای جامعه به طراحی و تولید پوشاک با اصالت، فاخر، زیبا و کاربردی و دارای هویت و مطابق با سلیقه و فرهنگ جامعه است.

بخش طراحی کیف و کفش:

موضوع مسابقه:

در بخش رقابتی رویداد مهارت‌جویی؛ ایده‌پردازی و تصویرگری اثر به صورت دستی/ نرم‌افزاری

طراحی و تصویرگری کیف و کفش رسمی و غیررسمی (زنانه، مردانه، کودک و نوجوان)

در بخش رقابتی رویداد مهارتی؛ در قالب تصویرگری اثر یا تصویر اثر تولید و اجراشده توسط شرکت‌کنندگان طراحی و تولید کیف و کفش رسمی و غیررسمی (زنانه، مردانه، کودک و نوجوان)

گرایش‌های تاکیدی و مکمل:

نمادشناسی در هنر ایرانی اسلامی

طرح‌های مرکب اقتباس‌شده از فُرم و نقوش لباس‌های محلی اقوام مختلف ایران

توجه به رنگ سبز ایرانی یا سبز پرشین

قالب ارزیابی آثار:

آثار کاربردی (با قابلیت تولید انبوه)

هنری (سفارشی و تولید محدود)

اهمیت موضوع:

کفش ضروری‌ترین پوشاک محافظت‌کننده از اصلی‌ترین اندام بدن است که در گذر زمان و از فرهنگ به فرهنگ تفاوت بسیاری داشته و ظاهر آن نیز به کارکرد آن بستگی داشته است.کفش‌های امروزی در شیوه، پیچیدگی و هزینه تفاوت گسترده‌ای دارد. امروزه در طراحی کفش‌ها عوامل دیگری همچون راحتی، ارتباط آن با فرهنگ و سلیقه مخاطب، متناسب‌بودن با محیط و شرایط استفاده و جنبه‌های آراستگی آن نیز در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این طراحی کفش سومین شغل پردرآمد دنیاست.کیف هم که از ملزومات تزیینی جذاب و پرکاربرد در صنعت مد است، یکی از اجزای تکمیل‌کننده پوشش هر فرد شناخته می‌شود.

طراحی کیف و کفش به عنوان حوزه‌ای جذاب برای مد شناخته شده. با توجه به پیشرفت و تکامل صنعت مد، ایجاد فضای رقابتی بین طراحان کیف و کفش در راستای پرکردن خلأهای کمی و کیفی این صنعت مد نظر بوده است.

بخش زیورآلات:

موضوع مسابقه:

در بخش رقابتی رویداد مهارت جویی؛ ایده‌پردازی در قالب تصویرگری اثر

در رویداد مهارت‌جویی این گرایش، فقط آثاری که در قالب طراحی زیورآلات و تزیینات به صورت دستی یا نرم‌افزاری ارائه شده‌اند ارزیابی خواهند شد و باید قابلیت مدل‌سازی با روش‌های متداول را داشته باشند.

در بخش رقابتی رویداد مهارتی؛ در قالب تصویرگری اثر یا تصویر اثر تولید و اجراشده توسط شرکت‌کنندگان

در رویداد مهارتی این گرایش انواع زیورآلات و تزیینات که توسط شرکت‌کنندگان طراحی، تولید یا اجرا شده‌اند، مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

گرایش‌های تاکیدی و مکمل:

نمادشناسی در هنر ایرانی اسلامی

طرح‌های مرکب اقتباس‌شده از فُرم و نقوش لباس‌های محلی اقوام مختلف ایران

توجه به رنگ سبز ایرانی یا سبز پرشین

قالب ارزیابی آثار:

آثار کاربردی (با قابلیت تولید انبوه)

هنری (سفارشی و تولید محدود)

اهمیت موضوع:

در فرهنگ و هنر ایران از گذشته تاکنون جواهرات و زیورآلات مظهر زیبایی‌شناختی، اصالت و جذابیت و گنجینه ارزشمند نقش‌مایه‌های تزبینی و دستمایه آفرینش‌های هنری هستند. پشت هر طراحی مفاهیم و نمادهای زیادی پنهان‌شده که نمایانگر ذوق و سلیقه و ابتکار هنرمندان است. ترغیب و افزایش سطح آگاهی طراحان و هنرمندان در استفاده از نشانه‌ها و نمادهای غنی هنر ایرانی ـ اسلامی در بستر خلاقیت می‌تواند چیزی فراتر از زیبایی آفریده و هویت یک اثر هنری اصیل ایرانی را به نمایش بگذارد.

بخش چادر و روسری:

موضوع مسابقه:

در بخش رقابتی رویداد مهارت‌جویی؛ ایده‌پردازی در قالب تصویرگری اثر

طراحی و تصویرگری انواع شال و روسری

یادآوری: در رویداد مهارت‌جویی این گرایش، فقط آثاری که در قالب طراحی انواع شال و روسری به صورت دستی یا نرم‌افزاری ارائه شده‌اند ارزیابی خواهند شد و باید قابلیت استفاده در روش‌های رایج چاپ را داشته باشند.

در بخش رقابتی رویداد مهارتی؛ در قالب تصویرگری اثر یا تصویر اثر تولید و اجراشده توسط شرکت‌کنندگان

طراحی و تولید انواع چادر/کاربردی اجتماع و مناسبتی.

یادآوری: در رویداد مهارتی این گرایش انواع چادر که توسط شرکت‌کنندگان طراحی، تولید یا اجرا شده‌اند در قالب کاربردی اجتماع و مناسبتی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

گرایش‌های تأکیدی و مکمل:

نمادشناسی در هنر ایرانی اسلامی

طرح‌های مرکب اقتباس‌شده از فُرم و نقوش لباس‌های محلی اقوام مختلف ایران

توجه به رنگ سبز ایرانی یا سبز پرشین

قالب ارزیابی آثار:

آثار کاربردی (با قابلیت تولید انبوه)

هنری (سفارشی و تولید محدود)

اهمیت موضوع:

پوشش و حجاب در طول تاریخ و از گذشته تا حال از ضروريات زندگي بشر بوده و نمودي از هويت فرهنگي و شأن انسانی به شمار می‌رود که در دوران معاصر، علاوه بر کارکردهای سنتی، کارکرد رسانه‌ای و ارتباطی نیز پیدا کرده و هنرمندان طراح لباس از آن به مثابه اثر هنری در بیان مفاهیم مورد نظر خود بهره می‌جویند. فرهنگ‌سازی در جامعه با طراحی و ارائه پوشش عفیفانه اصیل، شکیل، زیبا و کاربردی و منطبق با موازین ایرانی ـ اسلامی برای همه بانوان بخصوص برای جوانان می‌تواند به جذب آن‌ها برای انتخاب پوشش مناسب و درخور در جامعه منجر بشود. از این رو ایجاد تغییرات صحیح و نوآوری در طراحی چادر و پوشش سر با توجه به عرف جامعه، آموزه‌های اسلامی، شرایط زیستی و رویکرد جوان پسندانه و سلامت‌محور مورد توجه است.

بخش پارچه:

موضوع مسابقه:

در بخش رقابتی رویداد مهارت‌جویی؛ ایده‌پردازی در قالب تصویرگری اثر

طراحی پارچه پوشاک اجتماع (زنانه، مردانه، کودک و نوجوان)

در بخش رقابتی رویداد مهارتی؛ در قالب تصویرگری اثر یا تصویر اثر تولید و اجراشده توسط شرکت‌کنندگان

طراحی و تولید پارچه پوشاک اجتماع (زنانه، مردانه، کودک و نوجوان)

یادآوری: طرح‌های ارائه‌شده باید قابلیت استفاده

در روش‌های رایج چاپ در کارخانه‌ها را داشته باشند.

گرایش‌های تاکیدی و مکمل:

نمادشناسی در هنر ایرانی اسلامی

طرح‌های مرکب اقتباس‌شده از فُرم و نقوش لباس‌های محلی اقوام مختلف ایران

توجه به رنگ سبز ایرانی یا سبز پرشین

قالب ارزیابی آثار:

آثار کاربردی (با قابلیت تولید انبوه)

هنری  (سفارشی و تولید محدود)

اهمیت موضوع:

در پیشینه تاریخی کشور ایران هنر ـ صنعت پارچه‌بافی و چاپ پارچه همواره پیشتاز و نامی بوده است. پارچه‌های سنتی ایران حاوی طرح‌های برگرفته از فرهنگ و سنن بومی هستند که متاسفانه اغلب منسوخ‌شده یا مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند. شناسایی و بازنمایی نمادها و نقش‌مایه‌های اصیل ایرانی ـ اسامی و کاربردشان در طراحی و همگامی طراحان و تولیدکنندگان، سبب ارائه طرح‌های فاخر، اصیل و خلاق در پارچه‌های ایرانی و معرفی ظرفیت‌های بی‌بدیل این حوزه خواهد بود.

بخش بسته‌بندی:

موضوع مسابقه:

در بخش رقابتی رویداد مهارت جویی؛ ایده پردازی در قالب تصویرگری اثر

طراحی بسته‌بندی برای یک نوع پوشاک خاص و انتخابی )ترجیحاً نمونه‌های فاخر ایرانی)

در بخش رقابتی رویداد مهارتی؛ در قالب تصویرگری اثر یا تصویر اثر تولید و اجراشده توسط شرکت‌کنندگان

طراحی و تولید بسته‌بندی برای پوشاک خاص

یادآوری: انتخاب نوع پوشاک با فرد شرکت‌کننده است و طرح ارائه‌شده باید بر مبنای معیارهای ارزیابی یک بسته برای یک محصول بوده و با نوع پوشاک انتخاب‌شده انطباق داشته باشد.

گرایش‌های تاکیدی و مکمل:

نمادشناسی در هنر ایرانی اسلامی

طرح‌های مرکب اقتباس‌شده از فُرم و نقوش لباس‌های محلی اقوام مختلف ایران

توجه به رنگ سبز ایرانی یا سبز پرشین

قالب ارزیابی آثار:

آثار کاربردی (با قابلیت تولید انبوه)

هنری (سفارشی و تولید محدود)

اهمیت موضوع:

بسته‌بندی خوشایند و هدفمند یک محصول، پیام‌ها و ناگفته‌های بسیاری را به ضمیر ناخودآگاه مخاطب و مشتری مخابره می‌کند. این پیام‌ها گاه چنان قدرتمندند که بیننده را تشویق و ترغیب به خرید یا تحسین می‌کند. به‌رغم اهداف کاربردی و ملاحظات کسب‌وکار، ملاحظات فرهنگی نیز قابلیت توسعه و گسترش دارند و این هنوز آغاز مزایای این موضوع به شمار می‌رود.

5/5 - (23 امتیاز)