یادداشتی برای روز جهانی محیط زیست، فرصتی برای جشن‌گرفتن سیاره زمین؛ ارزیابی تاثیر گردشگری بر حفظ و پایداری محیط‌زیست

ماریا آذری/کارشناس ارشد مديريت جهانگردي ـ بازاريابي جهانگردي:

هر ساله روز جهانی محیط‌زیست، در پنجم ژوئن سراسر جهان جشن گرفته می‌شود تا اهمیت حفظ سیاره زمین، تنها خانه‌ی واقعی ما،گسترش یابد. این روز که ابتکار برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد (UNEP) است و به بزرگ‌ترین پلتفرم جهانی برای گسترش محیط‌زیست تبدیل شده، سال 1972 برای اولین‌بار در جهان با کنفرانسی در مورد محیط‌زیست در استکهلم،که به عنوان «کنفرانس استکهلم» شناخته می‌شود، آغاز و بهانه‌ای برای جشن «روز جهانی محیط‌زیست» شد. سال 2022 پنجاهمین سالگرد کنفرانس استکهلم  به میزبانی کشور سوئد بود، درست همان‌جایی که همه‌چیز از آن‌جا شروع شد. موضوع امسال با عنوان «هشتگ تنها یک زمین»#OnlyOneEarth  با تمرکز بر «زندگی پایدار در هماهنگی با طبیعت» و تاکید بر نقش ما به عنوان شهروندان زمین، محافظت از محیط‌زیست و تشویق زندگی پایدار در همه‌جا و هر ‌روز برگزار شد و UNEP توجه‌ها را به این واقعیت که زمان، برای نجات سیاره زمین در حال اتمام است، جلب کرد و از افراد، مشاغل و دولت‌ها خواست تا آن‌چه را که برای کمک به محیط‌زیست انجام می‌دهند با جهان به اشتراک بگذارند.

در این نوشتار سعی بر آن بوده تا درباره تاثیر صنعت گردشگری بر محیط‌زیست پرداخته بشود و از آن‌جایی که صنعتی کارآفرین است و می‌تواند ثروت یک منطقه را بهبود ببخشد، بسیاری از کشورهای در حال توسعه مشتاق توسعه گردشگری به منظور ثروتمندترشدن و بهبود کیفیت زندگی مردم خود هستند که این امر خود مستلزم بهره‌مندی از استراتژی‌ها و تدوین یکسری قوانین، مقررات و اتخاذ تدابیر مناسب برای حفاظت از محیط‌زیست است.

اهمیت ارزیابی تاثیر گردشگری چیست؟

از آن‌جایی که روح گردشگری، سفر و جابه‌جایی است، زمانی که تعداد زیادی از بازدیدکنندگان به یک مکان می‌روند،(گردشگری انبوه)، هم‌زمان می‌توانند تهدید یا متحدی برای گردشگری یک منطقه‌ باشند. از جمله ساخت هتل‌ها که موجب تخریب و از بین‌رفتن زیستگاه‌های طبیعی بسیاری می‌شوند. فشار بر گونه‌های در معرض انقراض، فرسایش خاک، فرسودگی مسیرهای پیاده‌روی، ریختن زباله، استفاده از پلاستیک و ظروف یک‌بارمصرف (میلیون‌ها نی). محل‌های دفن زباله که تا لبه پر است و دفع نادرست آن می‌تواند یک مشکل اساسی و ویران‌کننده برای محیط طبیعی، رودخانه‌ها، مناطق دیدنی و کنار جاده‌ها باشد. آب و هوا، شاهد تغییرات بی‌سابقه‌ای است و این لیست ادامه دارد. ازدحام بیش از حد و ترافیک، موجب افزایش آلودگی محیط‌زیست شده. این اثرات می‌تواند به تدریج منابع زیست‌محیطی را که خود گردشگری به آن وابسته است، از بین ببرد.

با این‌همه، مدتی‌ست شهروندان و سازمان‌های مرتبط در سراسر جهان با هم کار می‌کنند تا با تاکید بر این امر ضروری که سفر و پایداری محیط‌زیست باید دست به دست هم بدهند تا از آسیب‌رسانی به مناظر زیبا جلوگیری بشود، جهان را به مکانی بهتر برای زندگی تبدیل بکنند.

3.8/5 - (39 امتیاز)