ابراهیم قنبری‌مهر: من و استاد صبا رابطه پدر و فرزندی داشتیم

هنردستان : معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سلسله دیدارهای نوروزی خود به منزل استاد هنرمند ابراهیم قنبری مهر سر زد.

 

علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد در روز چهارشنبه 16فروردین با ابراهیم قنبری‌مهر سازندۀ پیشکسوت سازهای موسیقی دیدار کرد. 

مرادخانی در خصوص دیدار با استاد قنبری‌مهر در منزل ایشان توضیح داد: من هر سال به خدمت استاد قنبری‌مهر می‌رسم، چرا که دیدار با ایشان وظیفه من است. من خارج از هر گونه مباحث اداری و اجرایی، شخصاً جزو ارادتمندان و علاقه‌مندان به استاد قنبری‌مهر هستم.

وی در ادامه افزود: آقای قنبری‌مهر به لحاظ رفتار، شخصیت و کارآمدی یک آدم فوق‌العاده و یکی از افتخارات کشور ما هستند، به طوری‌که افتخار همه نوازندگان و فعالان حوزه موسیقی این است که یک ساز از ایشان داشته باشند. وجود آقای قنبری‌مهر برای ما مهم است و ما امیدواریم که خداوند به‌مان توفیق این را بدهد که چنین اعیادی را به‌شان تبریک بگوییم و از حضورشان در هنر موسیقی استفاده ببریم.  

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این دیدار گفت: استاد قنبری‌مهر یادگاری‌های فوق‌العاده‌ای دارند که بخشی از آن در اختیار نوازندگان محترم کشور هست و بخش دیگرش در موزه موسیقی نگهداری می‌شود و بخشی از سرمایه و ثروت مجموعه ملی ماست. البته آثار ایشان در خارج از کشور هم در اختیار خیلی از نوازندگان سرشناس قرار دارد که این اتفاق هم برای کشور ما یک افتخار است.

دیدار علی مرادخانی از ابراهیم قنبری‌مهر سازندهٔ پیشکسوت ساز

علی مرادخانی در پایان به لزوم قدردانی از اساتیدی چون استاد قنبری‌مهر اشاره کرد و اظهار داشت: افرادی نظیر آقای قنبری‌مهر برای هنر کشور ارزشمند هستند و ما باید قدر ایشان را بدانیم. بابت چنین اساتیدی باید خدا را شکر کنیم و آن‌طور که درخور و شایسته این عزیزان است از آن‌ها قدردانی نماییم. 

همچنین در این دیدار نوروزی استاد قنبری‌مهر درباره ورودش به عرصه ساخت سازهای موسیقی توضیح داد: زنده‌یاد ابوالحسن صبا مرا به سمت ساخت ساز هدایت کردند. من برای آموزش ساز به خدمت ایشان رسیدم که ایشان وقتی متوجه شدند که من یک صنعت‌کار هستم، گفتند که تو ساز را هم بنواز و هم بساز. من هم چون ارادت فوق‌العاده زیادی به ایشان داشتم، پیشنهاد‌شان را قبول کردم و شروع کردم به ساز سازی. 

ابراهیم قنبری‌مهر در ادامه توضیح داد: من یک مدت آنقدر غرق در کارم شدم که خیلی از دارایی‌هایم را فروختم و خرج ساختن ساز کردم. استاد صبا مرا راهنمایی می‌کردند که در کار فقط مراقب باش که زندگی‌ات را از دست ندهی، اما من همه چیز را خرج کارم کردم. به همین خاطر یک مدتی برای کارم نیاز به پول داشتم که استاد صبا بزرگواری کردند و 400 تومان برای این کار به من قرض دادند. 

دیدار علی مرادخانی از ابراهیم قنبری‌مهر سازندهٔ پیشکسوت ساز

وی افزود: متأسفانه مدتی بعد استاد صبا فوت کردند و من دیگر نتوانستم مبلغ مذکور را به خودشان پس بدهم. مرگ استاد صبا برای من خیلی گران تمام شد چون بین ما یک رابطه پدر و فرزندی وجود داشت.

استاد قنبری‌مهر در ادامه این دیدار گفت: سال‌ها بعد که همسر و دختران مرحوم صبا به تهران آمدند و در تهران زندگی کردند، من یک روز به خدمت ایشان رسیدم تا قرض استاد صبا را پس بدهم. یک چک که معادل 100 هزار تومان بود را به همسر استاد صبا دادم که به یک باره ایشان و دخترشان غزال شروع کردند به گریه کردن. از دست من خیلی ناراحت شدند و یک حال عجیبی خانه را فرا گرفت. من به همسر استاد صبا گفتم که آن زمان‌ که استاد صبا آن مبلغ را به من قرض دادند، دست و بال من بسته بود اما الآن خدا را شکر دستم باز است و باید این مبلغ را از من بگیرید. بعد از آن غزال (دختر استاد صبا) واسطه شد و به مادرش گفت که این پول را بردار چون آقای قنبری‌مهر ناراحت می‌شود. 

سازنده پیشکسوت سازهای موسیقی در خصوص ارتباط خانوادگی با خانواده استاد صبا و همچنین دوره دیدن در کشور فرانسه اظهار داشت: همسر و دختران استاد صبا تا مدت‌ها با خانواده من ارتباط داشتند و به خانه من می‌آمدند. الآن خیلی وقت است که از آن‌ها بی‌ خبرم. ژاله (دختر استاد صبا) در موزه لوور پاریس کار می‌کرد. مرا هم یک مدت از طرف اداره به کشور فرانسه فرستادند و بعد از آن‌که در آن‌جا دوره دیدم، اصرار می‌کردند که در آن‌جا بمانم اما من دلم می‌خواست که به ایران برگردم و به همین خاطر زیاد در فرانسه نماندم.

ابراهیم قنبری‌مهر در پایان اشاره کرد که همه کارهای مربوط به ساخت ساز را خودش به تنهایی انجام می‌داده است.

این استاد پیشکسوت در این‌باره توضیح داد: من تمام کارهایم را خودم انجام می‌دادم و همه ابداع‌ها و نوآوری‌ها توسط خود من انجام می‌شد. به جز اوقاتی که همسرم مرا کمک می‌کرد، کس دیگری به کارگاه من نمی‌آمد و هر کاری که بود را خودم انجام می‌دادم. ساز تخصصی من ویولن است اما همه سازها را می‌ساختم. خیلی‌ها ساز مرا می‌خریدند و یک مدت آنقدر کارم سنگین شده بود که مدام کار می‌کردم و به کارهای دیگر نمی‌رسیدم. 

دیدار علی مرادخانی از ابراهیم قنبری‌مهر سازندهٔ پیشکسوت ساز

ابراهیم‌ قنبری‌مهر زاده سال 1307 در تهران است و از کودکی نجاری می‌کرد. او نوازندگی ساز ویولن را نزد ابوالحسن صبا آموخت و به پیشنهاد استاد صبا به ساخت سازهای موسیقی روی آورد. استاد قنبری‌مهر به خاطر نوآوری‌هایی که در سازهایی چون سه‌تار، تار، گیتار، سنتور، بربط قانون و کمانچه داشته، شهرت جهانی دارد و جدا از نوازندگان داخلی، نوازندگان بین‌المللی نیز از وی سازهای بسیاری را خریداری کرده‌اند.

منبع : هنرآنلاین 

امتیاز دهید