چشم‌اندازی از نگرش دانشجویی به مجسمه‌سازی

هنردستان : نمایشگاه گروهی مجسمه فارغ‌التحصیلان مجسمه‌سازی دانشکده هنر در گالری ایرانشهر در ظاهر نخست و به واسطه عنوانی که دارد، می‌تواند چشم‌اندازی باشد از آن چه دانشجویان رشته مجسمه‌سازی در حال رقم زدن آن هستند.

 

نمایشگاه منتخب آثار مجسمه فارغ‌التحصیلان مجسمه‌سازی دانشگاه هنر این روزها در گالری ایرانشهر برقرار است. نمایشگاهی با رویکردی دانشجو محور که البته تلاش هنرمندان در آن به گونه‌ای است که با فرا رفتن از آموخته‌های تثبیت شده و سپردن خود به مسیر تجربه‌گرایی به نوعی موجب خلق و نمایش فضاها و زمینه‌های جدیدی شده است.

فضاهایی که می‌توان آن‌ها را متناسب با رویکردهای مجسمه‌سازی معاصر و در مسیر رسیدن به چنین نقطه‌ای خواند. هر چند در ظاهر اولیه این نمایشگاه نمونه‌ای از برخورد کلاسیک با مدیای مجسمه است.

این رویه شاید در رابطه با ماهیت آثار، فضا و نوع چیدمان آن‌ها در تقابل با فضا به دست بیاید و به نوعی این تلقی را به وجود بیاورد که بتوانیم  از مفهوم “موقعیت” در مجسمه‌سازی معاصر صحبت کنیم.

نمایشگاه گروهی مجسمه فارغ التحصیلان مجسمه‌سازی دانشکده هنر در گالری ایرانشهر

بیشتر این آثار به واسطه نوع چیدمان و درگیری که با فضای گالری دارند به نوعی مفهوم خود را بسط و گسترش می‌دهند. در حقیقت این فضا و موقعیت مکانی مجسمه‌ها و پیکره‌تراشی‌هاست که علاوه بر معنای نهفته در درون خود اثر به نوعی رهیافت‌های ذهن مخاطب را به عنوان بخشی از خود اثر گسترش می‌دهد.

 نمونه این اتفاق مجموعه فیگورهای چوبی است که در حقیقت تنه‌های درخت‌هایی هستند که در یک شکل پیکرتراشی شده به بدن انسان مبدل شده‌اند و همگی پیرامون یک فرشته فلزی که بال‌هایی سوخته از اره فلزی دارد گرد آمده‌اند. در نگاه اول حضور این احجام و فیگورها در محیط گالری ما را با تناقضی میان واقعیت آن چه که می‌بینیم و آن چه که با حضور در محیط معنای جدید به خود گرفته است، مواجه می‌کند.

این مسئله که به نوعی یکی از مفاهیم مهم درک اثر هنری در هنر معاصر تلقی می‌شود به نظر می‌رسد در این نمایشگاه خود به عنوان یک اساس و بنیان در شکل‌گیری کلیت نمایشگاه تاثیر داشته است. نوع جای‌گذاری و نمایش آثار به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد اصل این نمایشگاه بر مبنای نوع محیط شکل گرفته است.

از طرفی نگرش بسیاری از هنرمندان در خلق آثار این نمایشگاه بسیار وابسته به اسطوره‌هاست. اسطوره‌هایی که وابسته به مرز و بومی نیستند. این نگرش در شکل نهایی آثار و در برخی از آن‌ها وابسته به متریال است. مانند مجسمه‌هایی که به واسطه نوع جنس متریال‌شان بیشتر به فسیل‌های بر آمده از دوران‌های زمین‌شناسی  شباهت دارند و در مسیر این بازنمایی اسطوره‌ای این بار و در فضای گالری این زمینه نمایش اثر است که وارونه‌سازی معنایی را در پی دارد.

نمایشگاه گروهی مجسمه فارغ التحصیلان مجسمه‌سازی دانشکده هنر در گالری ایرانشهر

البته فضای قالب نمایشگاه آن گونه که به سمت این بازنمایی اسطوره‌ای حرکت کرده است که می‌توان غالب آثار را در زیر این عنوان دسته‌بندی کند و به کلیت نمایشگاه تعمیم داد.

شکل و ساختار آثار هر چند در یک مسیر و شکل مشخص از نظر نوع و جنس متریال نیست و هنرمندان با توجه به ماهیت ذهنی خود دست به متریال‌های ویژه زده‌اند اما این نگاه منجر به آن نمی‌شود که نتوان به دنبال رابطه‌ای میان موضوعیت آثار یافت.

این نمایشگاه در ظاهر نخست و به واسطه عنوانی که دارد به واقع می‌تواند چشم‌اندازی باشد از آن چه دانشجویان رشته مجسمه‌سازی در حال رقم زدن آن هستند.

نمایشگاه گروهی مجسمه فارغ‌التحصیلان مجسمه‌سازی دانشکده هنر که با حمایت کورش گلناری جمع‌آوری شده تا 22 فروردین در گالری ایرانشهر در خیابان کریم‌خان، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک 69 برقرار است.

منبع : هنرآنلاین

امتیاز دهید