تملک و آزادسازی بخشی از عرصه تپه هگمتانه در دستور کار قرار گرفت

هنردستان :  مدیر پایگاه تاریخی هگمتانه می گوید: آزادسازی عرصه هگمتانه از یک یا دو قطعه پلاک مسکونی تجاوز نمی کند و این بناها تا پایان فروردین ماه جاری آزادسازی می شوند.

 

به گزارش هنردستان از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، محوطه باستانی هگمتانه با قدمتی سه هزار ساله یکی از محوطه های ارزشمند تاریخی ایران است که آزادسازی بخش های مهمی از این محوطه از دهه 50 شمسی آغاز شده است. 
بهرام توتونچی گفت: فاز 2 عرصه هگمتانه در قسمت جنوب غربی مشرف به بازار قرار است با اعتباری که در نظر گرفته شده آزادسازی شود. 
وی افزود: با توجه به اینکه پلاک های مسکونی بر اساس اعتبار سالیانه تملک می شود. امسال نیز با اینکه تملک ها وسیع نیست اما تا پایان فروردین دو پلاک مسکونی آزادسازی می شوند.
مدیر پایگاه تاریخی هگمتانه اضافه کرد: اکنون بخشی از محوطه سازی پیرامون کلیسا انجام شده و قسمت باقیمانده نیز قرار است به زودی در دستور کار قرار گیرد؛ همچنین مرمت بدنه های ترانشه های روزباز از دیگر فعالیت هایی است که به صورت مداوم درحال انجام است. 
به گفته وی، تکمیل سالن و فضای سرپوشیده ترانشه مرکزی نیز از جمله اقداماتی است که قرار است به زودی در دستور کار قرار گیرد. 
مدیر پایگاه تاریخی هگمتانه اما حفاظت و مرمت را اولویت فعالیت های پایگاه عنوان کرد و گفت: یکی از سیاست ها و رویکردهای سازمان میراث فرهنگی در محوطه های خشتی تمرکز بر حفاظت و مرمت است. چراکه خشت خام در مقابل بارندگی و سرما دچار فرسایش جدی می شود و مرمت های اصولی می تواند سبب ماندگاری محوطه برای نسل های آتی باشد.
وی افزود: از همین رو، موضوع کاوش در هگمتانه به کندی پیش می رود و اولویت ها بر پژوهش، حفاظت و مرمت گذاشته شده است.

منبع :ایرنا

امتیاز دهید