با یاد کهن‌سازنده تنبور و ابداع‌گر ساز تنبور دوطرفه؛ نماهنگ «دیار» به نوازندگی فرنود الهامی و با دکلمه افسانه بایگان منتشر شد

نماهنگ «دیار» (بر اساس مقام بابا سرهنگی) با یاد زنده‌یاد استاد خداوردی سازگر قدیمی ساز تنبور، با نوازندگی فرنود الهامی، با متن محمد ابراهیمیان و با دکلمه افسانه بایگان منتشر شد.

به گزارش سایت هنردستان، نماهنگ «دیار» (بر اساس مقام بابا سرهنگی) نخستین نماهنگ با یاد و بزرگداشت زنده‌یاد استاد خداورد و مورد استفاده و تقدیر در جوامع جهانی، با نوازندگی تنبور توسط فرنود الهامی، نویسندگی متن توسط محمد ابراهیمیان، دکلمه افسانه بایگان و کارگردانی پوریا شاه‌ابراهیمی منتشر شد و در اختیار علاقمندان به موسیقی و ساز اصیل و باستانی تنبور در سراسر کشور قرار گرفت.

«دیار» اولین نماهنگ به یاد استاد خداوردی به شمار می‌رود که حاصل تلاش تیمی عاشق است و دغدغه موسیقی مقامی و عرفانی را دارند. این اثر تصویری ـ موسیقایی با سرمایه شخصی انجام شده است.

استاد خداوردی از اساتید سازگر قرن یازده و دوازده خورشیدی است که می‌توان ایشان را قدیمی‌ترین سازنده تنبور به شمار آورد که آثار متعدد، تاریخی، ارزشمند و ماندگاری از ایشان بر جای مانده و موجود است. از نمونه آثار این سازنده ساز تنبور، می‌توان به اولین نمونه تنبور پاشنه‌ای یا گَلویی، تنبور دوطرفه (ابداعی) و سازهای کاسه‌ای که قالبی منحصر به فرد دارند، اشاره کرد.

تنبور دوطرفه، از ابداعات استاد خداوردی سال 1394 توسط استاد سید سعید ذوالنوری احیا و به اسم «تنبور دوطرفه استاد خداوردی» معرفی شد و نشان ملی گرفت.

نماهنگ «دیار» بدون حمایت مالی هیچ ارگانی تهیه و تولید شده و بنا به یادبود و بزرگداشت استاد خداوردی منتشر شده است. این استاد برجسته، در حدود سال ۱۳۰۰ شمسی فوت شده و اولین نمونه ساز پاشنه‌ای یا گَلویی از آثار این هنرمند ارزشمند و بی‌بدیل به شمار می‌رود.

خداوردی استاد گران‌قدری که حق عظیمی در ساحتِ صنعت ساخت تنبور امروز دارند. در این نماهنگ، فرنود الهامی به تنبوری زخمه می‌زند که آفریده دستان هنرمند استاد خداوردی است.

استاد خداوردی از هنرمندان پیشرو در صنعتِ ساخت تنبور،که ابداعات‌شان پس از گذشت حدود صد سال از وفات‌شان، همچنان مورد استفاده و تقدیر در جوامع جهانی موسیقی قرار می‌گیرد، ولی با کمال تاسف، مدیران میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت فرهنگ و همچنین ادارات ذی‌ربط، نه تنها برای معرفی این استاد بزرگ، ارزشمند و ماندگار حوزه موسیقی مقامی و عرفانی تلاشی انجام نداده و در این راستا گامی برنداشته‌اند، بلکه شناخت دقیقی هم در زمینه هنرِ اصیل، ماندگار، درجه یک و جاودانه ایشان ندارند.

عوامل کلیپ «دیار» عبارتند از:

طرح و اجرا و نوازندگی تنبور: فرنود الهامی، نويسنده: محمد ابراهیمیان،گوینده: افسانه بایگان،کارگردان: پوریا شاه‌ابراهیمی، صدابردار: علیرضا عنایتی، پالایش صدا و میکس و مستر: مصباح قمصری، مشاور رسانه‌ای: منصور جهانی، عکاس پوستر: فردین رضایی، طراح پوستر: محمد کاظمی، تصویر و تدوین: پوریا شاه‌ابراهیمی، با تشکر از: فرید الهامی،گلنوش الهامی، سید وصال شاه‌ابراهیمی، سید سالار شاه‌ابراهیمی، مرتضی شیخ، زهراسادات شاه‌ابراهیمی، زمرد شاه‌ابراهیمی، نیما محمدی، حامد قاسمیان و حسین عبدالهی، تولید: سال 1401.

برای اطلاع بیشتر: http://www.instagram.com/farnood_elhami

لینک دانلود نماهنگ «دیار»:https://we.tl/t-ZLc4bOlLjP

4.1/5 - (14 امتیاز)
فیلم کوتاه

فیلم کوتاه «تگرگ» کلید خورد

یک قصه دراماتیک درباره تردید‌ و تحیر فیلمبرداری فیلم کوتاه داستانی «تگرگ» به تهیه‌کنندگی حمیدرضا منتظری و کارگردانی مریم صالح‌پور در قم آغاز شد. به گزارش

ادامه مطلب »
هنرهای تجسمی

فراخوان طراحی پوستر TPAM 2024 

فراخوان طراحی پوستر TPAM 2024 منتشر شد . به گزارش هنردستان ، این رقابت توسط دوسالانه ی بین المللی Theatrical Posters Armenia 2024 برگزار می شود و به عنوان یک پلت فرم معتبر جهانی از

ادامه مطلب »