استقبال هنرمندان از مدیرعامل جدید «خانه هنرمندان ایران»؛ محمدمهدی عسگرپور: آن‌چه باقی می‌ماند «خانه هنرمندان» است

آیین معارفه محمدمهدی عسگرپور (مدیرعامل جدید خانه هنرمندان ایران) با حضور جمع کثیری از هنرمندان و چهره‌های برجسته فرهنگی کشور در محل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

بنا بر گزارش سایت هنردستان به نقل از روابط‌عمومی خانه‌ هنرمندان ایران، مراسم معارفه محمدمهدی عسگرپور (مدیرعامل جدید خانه هنرمندان ایران) عصر دیروز، یکشنبه ۱۲ تیرماه در سالن استاد شهناز این مجموعه فرهنگی و هنری برگزار شد.

«خانه» باید محل تعامل هنرمندان باشد

در آغاز این مراسم،که کیوان کثیریان (مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل خانه هنرمندان ایران) اجرای آن را بر عهده داشت، ایرج راد (رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران) روی صحنه آمد و گفت: امروز به این فکر می‌کردم که خانه هنرمندان حدود ۲۲ سال قبل چه شکلی داشت و چه کسی توانست خانه هنرمندان ایران را به این صورت شکل بدهد. بله، او بهروز غریب‌پور بود. حتی زمانی که این‌جا در حال ساخت بود، هیات موسس جلسات خود را در همین خانه برگزار می‌کرد تا پس از پایان تعمیرات، خانه هنرمندان ایران هرچه زودتر افتتاح بشود؛ مکانی که در زمان خود بسیار اهمیت داشت و به دلیل فعالیت‌های گوناگونی که داشت و دارد، هم‌چنان ویژه است. من مراسم افتتاحیه این خانه را به یاد دارم، چون در آن زمان مجری این مراسم بودم.

او افزود:کارهای زیادی در این خانه انجام گرفته، مردم برای بازدید آثار هنری همواره آمدند و رفتند، تاثیرات خاصی که این خانه توانست بر جامعه هنری بگذارد، ارزشمند بود.گرچه این خانه دچار مشکلات عدیده‌ای بوده و است اما آن‌چه اهمیت دارد، جایگاه این خانه است. تمام تلاش ما این است که این مکان به عنوان یک فرهنگستان و محلی برای تعامل هنرمندان رشته‌های مختلف هنری باشد، تا آن‌ها بتوانند مسائل فرهنگی را گسترش بدهند.

راد مطرح کرد: انتخاب آقای عسگرپور بر اساس نیازها، اهداف اساسنامه و جایگاه ویژه‌ این خانه بود. ما به دنبال این بودیم که شخصی توانمند در عرصه فرهنگ و هنر یاری‌گر شورای عالی در رسیدن این خانه به اهدافش باشد تا بتوانیم به نرسیده‌ها برسیم. در این انتخاب، اسم شخص مطرح نبود، چون افراد مختلفی برای این امر نامزد شده بودند که هر کدام دارای جایگاه خاصی هستند و خدمات شایسته‌ای انجام داده‌اند.کنارگذاشتن آن‌ها به دلیل ناتوانی و کم‌تجربگی آن‌ها نبود. آقای عسگرپور با آن‌چه که شورای عالی برای رسیدن به اهداف خود در نظر گرفته بود، هم‌سویی داشتند و به همین دلیل امید داریم در این زمینه با همکاری شورا و آقای عسگرپور به آن‌چه اهداف خانه است، دست بیابیم.

او در ادامه اسامی هیات موسس را قرائت و بیان کرد: خدمات شایسته بهروز غریب‌پور بر کسی پوشیده نیست؛کسی که یک کشتارگاه را به یک مکان فرهنگی تبدیل کرد، شخصاً از ایشان تشکر می‌کنم. امید داریم خانه هنرمندان ایران بتواند به جایگاه بالا و والایی که از ابتدا برایش در نظر گرفته شده بود، برسد و همچنان در زمینه مسائل فرهنگی ـ هنری پیشگام باشد. امیدوارم این همکاری و همراهی شورای عالی خانه هنرمندان ایران با آقای عسگرپور بتواند دوران باشکوهی را برای این خانه رقم بزند.

«خانه» ‌یک مفهوم است

سپس ابراهیم حقیقی پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: خانه هنرمندان ایران به همت بزرگوارانی که اینجا را تاسیس کردند،۲۳ ساله شد. لغت «خانه» معنای بزرگی در دل خود دارد، وقتی این کلمه به عنوان پسوند به برخی اسامی الحاق می‌شود اعتبار زیادی به آن‌ها می‌دهد، خانه فقط یک سقف نیست؛ بلکه یک مفهوم است، یک مکان امن برای زندگی است. خانه وقتی رها بشود، مثل خیلی خانه‌های دیگر ویران می‌شود. نباید گذاشت آن چیزی که توسط بزرگان ساخته شده، ویران بشود. خانه پدر می‌خواهد. به شورای عالی برای این انتخاب تبریک می‌گویم. آقای عسگرپور را از زمانی که فارابی تاسیس شد می‌شناسم. هر کاری که به آقای عسگرپور سپرده می‌شود، خیلی بیش از آن‌چه انتظار می‌رود انجام می‌دهد. فراموش نمی‌کنیم که کشتی طوفان‌زده خانه سینما را او بود که به سلامت نگه داشت.

حقیقی بیان کرد: بسیاری عزیزان هنرمند در اینجا هستند. این امر نشان می‌دهد آن‌ها آمده‌اند از کسی حمایت بکنند که این توانمندی را در او سراغ دارند؛ این به خانه هنرمندان ایران دل‌گرمی می‌دهد که این همه هنرمند فرهیخته قرار است این خانه را تنها نگذارند. موضوع مالی در این خانه دخیل است که همیشه به عنوان یک دغدغه و فشار مطرح بوده، ولی موضوع اساسی‌تر پدری‌کردن است که ایشان پدر این خانه خواهند بود.

غریب‌پور: آقای عسگرپور عقب‌نشینی نکنید!

در ادامه بهروز غریب‌پور بنیان‌گذار خانه هنرمندان ایران روی صحنه آمد و توضیح داد: یادم هست احمدی‌نژاد زمانی گفته بود می‌خواهد خانه هنرمندان ایران را تعطیل بکند. او امروز ادای دادستانی از مردم را درمی‌آورد! آن زمان به آقای مشایی گفتم به آقای احمدی‌نژاد بگویید، نمی‌تواند اینجا را تعطیل بکند. الان هم به شهردار تهران می‌گویم با تفکیک خانه هنرمندان ایران و تماشاخانه ایرانشهر، دچار یک اشتباه استراتژیک شدند. من اهل تعاملات این‌چنینی نیستم که عافیت‌طلبی بکنم. به شهردار تهران می‌گویم از سلطان محمود غزنوی درس بگیرد که به جای طلا به فردوسی نقره داد اما نامش را در تاریخ ننگین کرد. مطمئن باشید اگر در مقطعی من نبودم، تماشاخانه ایرانشهر به جمعه‌بازار تبدیل شده بود. آن زمان من شهردار ناحیه سبز بودم و گفتم اگر نماینده‌شان به اینجا بیاید، حکم قتلش را صادر می‌کنم. آن زمان من به همراه آقای غلامحسین امیرخانی و آقای کاظمی یک سال در ثبت شرکت‌ها رفت و آمد و دعوا کردیم.

غریب‌پور توضیح داد: ایران برای ما مقدس بود و است، پس می‌گویم آقای عسگرپور عقب‌نشینی نکنید، هر کسی این خانه را ببندد برای خود نام ننگین خریده است. آقای عسگرپور امروز شما در جای سختی قرار گرفته‌اید. با توجه به این‌که نماینده شورای شهر در اینجاست، می‌گویم به آقای قالیباف یادآوری بکنید ما یادمان نمی‌رود شما در ساخت تماشاخانه ایرانشهر ما را یاری کردید. اعضای شورای عالی یادشان است من تحت چه فشاری استعفا دادم و آن زمان آقای قالیباف حامی من بود. امروز به مواضع سیاسی او کاری ندارم اما آن موقع حامی ما بود.

او گفت: حتی اگر این خواب شوم دیده بشود که این خانه را از ما بگیرند، عملی نخواهد شد. خانه هنرمندان ایران سقفش ایران است و تمام ایران را نمی‌توانند از ما بگیرند.

«خانه» حالا به پختگی رسیده است

در بخش دیگر از این مراسم صحبت‌های مجید رجبی‌معمار (مدیرعامل پیشین خانه هنرمندان ایران) در قالب یک پیام ویدیویی پخش شد.

او گفت: شورای عالی خانه هنرمندان ایران یک انتخاب شایسته و مناسب داشتند و بابت این موضوع تبریک می‌گویم. خوشحالم که یک فرد شایسته برای این مسئولیت انتخاب شده و امیدوارم در وهله اول مسئولان شهرداری و ارشاد و همه متولیان فرهنگی که با خانه هنرمندان ایران در ارتباط هستند، این فرصت را مغتنم بشمارند و کمک بکنند، چون خانه هنرمندان ایران یک مجموعه کم‌نظیر در کشور است؛ یک نهاد غیردولتی و غیرسیاسی که پس از ۲۲ سال حالا به پختگی رسیده، جایگاه خاصی در کشور دارد و مورد احترام نهادهای بین‌المللی است. امیدوارم با مدیریت آقای عسگرپور و همکاری جدی مسئولان، این خانه موفق باشد و ایشان برخی مشکلات را رفع بکنند و ما شاهد دوره شکوفایی باشیم.

شهرداری تعامل با خانه هنرمندان ایران را حفظ می‌کند

سپس علیرضا نادعلی (سخنگوی شورای شهر تهران) روی صحنه آمد و مطرح کرد: من درباره‌ برخی موارد به ویژه مواردی که آقای غریب‌پور مطرح کرد اطلاعی نداشتم، وظیفه خودم می‌دانستم اینجا خدمت برسم. باید بگویم دوره اخیر شهرداری و مدیریت شهری شرایط متفاوتی نسبت به قبل دارد، چون ما شهر را با بدهی زیادی تحویل گرفتیم اما امثال من که دغدغه فرهنگی و هنری داریم، وظیفه داریم کاری بکنیم که گفت‌وگو صورت بگیرد و غفلت نشود. درباره انتخاب مدیرعامل خانه هنرمندان ایران اختلاف نظرهایی وجود داشت که این موضوع طبیعی است اما شهرداری تهران وظیفه دارد تعامل خود را با خانه هنرمندان ایران حفظ بکند. من هم به عنوان یک عضو وظیفه خود می‌دانم هر کجا لازم بود کمک بکنم. با شناختی که از شهردار تهران دارم معتقدم او هم می‌داند جایگاه هر اصلاحی در سطح شهر چیست، چون علاوه بر کالبد شهر، روح شهر هم برای ما مهم است. ما که نمی‌توانیم از مریخ کسی را بیاوریم تا روی روح شهر کار بکند، همین هنرمندان هستند که می‌توانند این کار را بکنند. پس ضرورت تعامل و همکاری شهرداری و خانه هنرمندان ایران باهم پیش می‌آید.

عسگرپور: حلقه مفقوده ما «گفت‌وگو» است

در ادامه ایرج راد برای اهدای حکم مدیرعاملی محمدمهدی عسگرپور روی صحنه آمد و این حکم را برای مدت دو سال، به مدیرعامل جدید خانه هنرمندان ایران اهدا کرد.

عسگرپور پس از دریافت حکم بیان کرد: لازم می‌دانم از شورای عالی خانه هنرمندان ایران تشکر بکنم که من را قابل دانستند. روال این انتخاب به گونه‌ای بود که من روزهای آخر به یک فیلم‌نامه درباره همین روند فکر می‌کردم تا اگر قسمت شد یک روز فیلمش را بسازیم. یادم هست مشابه همین قضیه را بر سر اتفاقات خانه سینما داشتیم و وعده‌ای هم با فرهاد توحیدی داشتیم تا کتابی درباره خانه سینما بنویسم.

او اظهار کرد: از بانیان اصلی ساخت این مکان ارزشمند‌ که کارش در زمان مدیریت آقای کرباسچی شروع شد تشکر می‌کنم، مشخصا از آقای بهروز غریب‌پور سپاسگزارم که نه فقط برای اینجا،که برای بسیاری از فضاهای فرهنگی چه آن‌ها که حاصل کارش دیده می‌شود و چه آن‌ها که دیده نمی‌شود، تلاش کرده است.

عسگرپور همچنین با قدردانی از مدیران قبلی این مجموعه فرهنگی و هنری بیان کرد: حالا برخی روال‌ها تبدیل به بخشی از زیست ما شده و تقریباً همه ما با این فضاها مواجه‌ایم، می‌خواهم به زبان سینمایی حرف بزنم و بگویم اگر کسی از مجموعه جلسات ما فیلم می‌گرفت و در قالب راش آن‌ها را در اختیار تدوین‌گر می‌گذاشت و می‌گفت از اول به آخر تدوین کن و اگر آن تدوین‌گر ایرانی بود متوجه مسائل می‌شد، اما اگر آن راش‌ها را به یک غیرایرانی می‌دادیم فکر می‌کرد مسائل ما از انتها شروع می‌شود، ما انگار داریم به عقب می‌رویم و این یک واقعیت است‌. حداقل دوستانی که در این جلسه هستند و کار صنفی هم کرده‌اند، می‌دانند که یکی از حلقه‌های مفقوده این روزهای ما همان گفت‌وگو است. آن‌چه به عنوان خروجی مطرح می‌شود انگار مثبت نیست.

عسگرپور بیان کرد: می‌توانیم برخی اسامی را بنویسیم و بگوییم در چهل سال گذشته چه کسی کمک کرده تا وضعیت این حوزه بهتر شود و چه کسانی آجرها را از زیر کشیده‌اند؟ این قصه، قصه همیشگی ماست. اسم‌ها در تاریخ می‌مانند و گفته می‌شود که چه کسانی خشت روی خشت گذاشتند و چه کسانی می‌خواستند این خشت را بر هم بریزند که البته اسامی آنها فراموش می‌شود.

در مراسم معارفه محمدمهدی عسگرپور (مدیرعامل جدید خانه هنرمندان ایران) علاوه بر اعضای شورای عالی این مجموعه از جمله ایرج راد، حمیدرضا نوربخش، فاطمه کرکه‌آبادی، بهزاد اژدری، علی بوذری، جمال عرب‌زاده، حمیدرضا ناصرنصیر، عباس مجیدی، روانبخش صادقی، فرزاد هاشمی و فاطمه راکعی که در مراسم حضور داشتند، بهروز غریب‌پور، ابراهیم حقیقی، محسن پیرهادی، علیرضا شجاع نوری، آتیلا پسیانی، قادر آشنا، همایون اسعدیان، امیر اسفندیاری، منوچهر شاهسواری، امین تارخ، دکتر یونس شکرخواه، سیف‌الله صمدیان، منیژه آرمین، علیرضا نادعلی، غلامرضا موسوی، محسن سلیمانی، علیرضا تابش،کامران ملکی، ایرج میرزاعلیخانی، محمود رضوی،کاظم نظری، مصطفی احمدی،کامیار محسنین، محمدعلی نجفی، وحید اسفندیاری، رسول صدرعاملی، فرهاد توحیدی، سیاوش حقیقی، محسن خانجهانی و جمعی دیگر از چهره‌های فرهنگی و هنری کشور، از دیگر مهمانان مراسم بودند.

5/5 - (1 امتیاز)