کنسرت‌تئاتر «رومئو و ژولیت»؛ خندیدن به درد عاشقی

احمدرضا حجارزاده:

«شهروز دل‌افکار» که سال‌هاست به عنوان یکی از بهترین بازیگران سینما و تئاتر کشور فعالیت دارد، در سال 99 تجربه‌ی نمایشی مفرح و دل‌نشینی را با عنوان «اتول‌سورون» در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برد که هنوز خاطره‌ی خوش آن در دل و ذهن علاقه‌مندان جدی تئاتر باقی مانده. حالا او در همکاری دوباره با «باقر سروش» (نویسنده‌ی آثارش)، یکی از تراژیک‌ترین نمایش‌نامه‌های ویلیام شکسپیر انگلیسی را دستمایه قرار داده تا با گروهی از بازیگران تازه‌نفس، اثری دیدنی، شنیدنی و به‌یادماندنی را این‌بار در مجموعه‌ی تئاتر محراب تکرار بکند. البته دل‌افکار در این تجربه‌ی جدید، نمایش‌نامه‌ی «رومئو و ژولیت» را از فضای تراژدی کاملاً دور کرده و حکایت دلدادگی دو عاشق جوان را با قلم شیوای باقر سروش در بستر طنز و کمدی روایت کرده و با افزودن چاشنی‌های ترانه و موسیقی به نمایش نیز نتیجه‌ی بسیار دیدنی و جذابی را روی صحنه رقم زده است.

داستان نمایش کمدی‌موزیکال «رومئو و ژولیت» تقریباً همان است که بارها شنیده و دیده‌ایم؛ دو خانواده‌ی بزرگ در شهر «ورونا» با یکدیگر دشمنی و اختلاف دیرینه دارند. رومئو از خاندان مونتاگوها به امید ملاقات با رزالین (دختر مورد علاقه‌اش)، به ضیافت لرد کاپولت می‌رود و آنجا ژولیت (دختر لرد) را ملاقات و رزالین را فراموش می‌کند! رومئو و ژولیت،که حالا عاشق یکدیگر شده‌اند، در تلاش برای وصال یکدیگر به بن‌بست می‌رسند.

با این‌حال نویسنده‌ی متن، ادامه‌ی ماجرا را بر اساس تخیل فانتزی خود رقم زده و با تغییراتی در شخصیت رومئو و روند داستان، مسیر قصه را به یک طنز قهقهه کشانده تا تماشاگر بیش از آن‌که در غم این عشق نافرجام شریک بشود، بر روزگار و احوال دو عاشق بخندد! نمایش راوی بانمکی دارد که هر از گاهی وارد داستان می‌شود و روند اتفاقات را به صورت اجرای رپ‌خوانی بازگو می‌کند. بازی‌های خوب نمایش و ریتم تند و پرهیجان نمایش از نقاط قوت این کارند تا مخاطب زمان هشتاد دقیقه‌ای نمایش را حس نکند و با علاقه کار را دنبال بکند.

اگر به تماشای این کنسرت‌تئاتر بنشینید، علاوه بر مواجهه با یک خوانش متفاوت از نمایش‌نامه‌ی شکسپیر، از آوازها و موسیقی‌های زیبا و دل‌نشین اثر هم به وجد می‌آیید. بهرنگ عباس‌پور آهنگساز و تنظیم‌کننده‌ی قطعات موزیک، مجید قادری طراح حرکت و رقص‌ها و امیرحسین قلی‌پور ترانه‌سرای کار است. در این نمایش از سازهای پیانو،کاسه تبتی، ترومپت،کاخن، دیجریدو، شیکر، ویولن، ملودیکا، هنگ‌درام، ویولنسل و گیتار الکتریک استفاده شده است.کنسرت‌تئاتر «رومئو و ژولیت» هر شب (غیر از شنبه‌ها) ساعت 19:30 در مجموعه‌ی تئاتر محراب اجرا می‌شود.

5/5 - (3 امتیاز)