یادداشت «علیرضا معروفی»، نویسنده و کارگردان نمایش «تلفات»؛ تصمیم‌هایی که انسان می‌گیرد …

نمایش «تلفات» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی این‌روزها در سالن استاد ناظرزاده‌ی‌کرمانی در تماشاخانه‌ی ایرانشهر در حال اجراست؛ نمایشی حرفه‌یی و دیدنی با رویکردی ضدجنگ. این نمایش پیش‌تر در تالار مولوی نیز اجرا و با استقبال خوب تماشاگران روبه‌رو شده بود. در «تلفات»، فرزاد تجلی، دلارام ترکی، محسن حسن‌زاده، نازنین حشم‌دار، امیررضا حشمی‌پور، مهدی رحیمی‌سده، ایمان سلگی، حسین عارف، خاطره فاتح، صالح لواسانی، محمد نیازی و علی هیهاوند به ایفای نقش پرداخته‌اند. علیرضا معروفی در مقام خالق این اثر، یادداشتی در اختیار سایت هنردستان قرار داده است که می‌خوانید.

علیرضا معروفی (نویسنده و کارگردان نمایش تلفات)

یک حرف، یک کلمه، یک جمله، یک صدا، یک صحبت، یک گفت‌وگو، یک تصمیم.

یک تصمیم با حیات یک جامعه سر و کار دارد. یک تصمیم با نفس‌های تک‌تک مردم سر و کار دارد. یک تصمیم با میزان خونِ از دست‌رفته یا نرفته‌ی انسان سر و کار دارد. به راستی که این تصمیم چیست؟ تصمیمی که مدیر یک آموزشگاه می‌گیرد یا تصمیمی که مدیر یک شرکت می‌گیرد یا تصمیمی که ریاست‌جمهوری یک کشور می‌گیرد، اگر درست باشد،که وضعیت هنرجوهای آن آموزشگاه یا کارمندان آن شرکت به‌سامان است، ولی اگر غلط باشد به قیمت از دست‌رفتنِ خونِ آدم‌های آن کشور تموم می‌شود.

در تلفات من به تصمیم می‌پردازم. به تصمیم فردی که ریاست یک کشور را در یک شرایط فوق بحرانی به دست دارد و با تصمیمش موجب تلف‌شدن خون انسان‌هایی می‌شود که اگر اکنون بودند، شاید قصه جور دیگری رقم می‌خورد. آن فرد کیست؟ در چه برهه‌یی ریاست‌جمهوری را بر عهده داشته؟ چه تصمیمی گرفته و با تصمیمش با انسان‌های یک کشور چه کرده؟

تلفات از تصمیم به جان انسان می‌رسد؛ جانی که برای تصمیم‌گیرنده بی‌اهمیت بوده است.

5/5 - (1 امتیاز)