نگاهی به برنامه‌های یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر؛ تقویت پوشاک ایرانی

این‌روزها شاهد برگزاری یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در برج میلاد تهران هستیم؛ جایی که همچون دیگر دوره‌ها، فرصتی را به منظور هم‌افزایی فعالان عرصه مد و لباس کشور در بخش‌های مختلف فراهم آورده و از 18 تا 24 تیرماه، میزبان علاقه‌مندان است. قرار است آیین اختتامیه این رویداد با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف روز جمعه از ساعت 16 در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شود.

به گزارش سایت هنردستان، بخش‌های رقابتی این دوره از جشنواره شامل طراحی لباس اجتماع بانوان (ایده‌پردازی و تصویرگری اثر به صورت نرم‌افزاری و دستی)، طراحی لباس اجتماع آقایان، طراحی لباس کودک و نوجوان، طراحی چادر و پوشش سر، طراحی پارچه، طراحی کیف و کفش، طراحی زیورآلات و تزیینات لباس و طراحی بسته‌بندی بوده است.

آیین افتتاحیه جشنواره با بازدید وزیر فرهنگ و هیات همراه از بخش‌های مختلف جشنواره همراه شده و رونمایی از سامانه شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس ایران) از جمله بخش‌های روز نخست جشنواره بوده است.

همچنین همایش پژوهش‌های راهبردی پوشاک ایرانی و سبک پوشش ایرانی اسلامی در قالب بخش علمی یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در چهار محور ابعاد فرهنگی اجتماعی سبک پوشش ایرانی، مطالعات انسان‌شناختی جامعه‌شناختی سبک پوشش ایرانی، مطالعات تاریخی تطورات سبک پوشش ایرانی و چالش‌های رشد صنعت ملی پوشاک در ایران، 21 تیرماه برگزار می‌شود.

از اواخر خردادماه امسال، برپایی نشست‌های تخصصی مرتبط با همایش علمی «پژوهش‌های راهبردی پوشاک ایرانی» یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ کلید خورده و موضوعاتی همچون مطالعه تاثیرات اقلیمی بر سبک پوشش سنتی زنان و مردان کُرد ایرانی، حقوق فرهنگی و فرایند تصویب طرح ساماندهی مد و لباس، راهبرد مُد پایدار در صنعت ملی پوشاک ایران، خاستگاه نمادین نقش و تزیین در پوشاک و زیورآلات زنان سنگسر، مدیریت دانش و نوآوری فرهنگی اجتماعی مد و پوشاک ایرانی، شبکه‌های اجتماعی و سبک پوشش زنان ایران و بررسی کتاب «پوشش بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت (ع)» توسط کارشناسان به بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

نشست «مطالعه تاثیرات اقلیمی بر سبک پوشش سنتی زنان و مردان کُرد ایرانی» در حالی برپا شده که در این نشست آتوسا رسولی (دانش‌آموخته دکتری پژوهش هنر دانشگاه الزهرا) و مریم پریایی (کارشناس ارشد طراحی لباس) به سخنرانی پرداختند و موضوعاتی را درباره اهمیت توجه به پوشاک ملی در جوامع بین‌المللی در راستای حفظ و احیای هویت قومی و تمدنی و تاثیرات عوامل تاریخی و جغرافیایی بر لباس اقوام از جمله پوشش مردمان کرد مطرح کردند.

نشستی دیگر با عنوان «حقوق فرهنگی و فرایند تصویب طرح ساماندهی مد و لباس» با گفت‌وگوی راضیه یاسینی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، عماد افروغ، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس و نماینده دوره هفتم مجلس و رییس وقت کمیسیون فرهنگی مجلس برپا شد که طی آن ضمن مرور سیاست‌های فرهنگی معطوف به سبک پوشش ایرانیان پس از انقلاب، موضوع حقوق فرهنگی و شهروندی در قانون ساماندهی مد و لباس به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

در نشست نقد و بررسی کتاب «پوشش بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع)»، عیسی عیسی‌زاده (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مولف این کتاب) و علی الهی‌خراسانی (استادیار دانشگاه فردوسی مشهد) به ارزیابی و مطالعه شاخصه‌های مربوط به سبک پوشش در آموزه‌های قرآن و اهل بیت پرداختند و سخنرانان ضمن اشاره به سفارش‌هایی که در آموزه‌های قرآن و سخنان و سیره اهل بیت درباره پوشش در این کتاب نقل شده، شاخصه‌های مربوط به سبک پوشش در آموزه‌های قرآن و اهل بیت را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

در نشست «شبکه‌های اجتماعی و سبک پوشش زنان ایران»، زینب شجاعیان (دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه تهران) و شیما محمدزاده دل‌جوی مبرهن (پژوهش‌گر و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته طراحی پارچه و لباس از دانشگاه علم و فرهنگ تهران) سخنرانی کردند.

در این نشست، شجاعیان با محوریت «پوشش خرده‌سلبریتی‌ها، زندگی برای نمایش» ضمن اشاره به خرید و مصرف نمایشی، چالش‌های مالی پوشش تظاهری و پوشش در رویدادهای ساختگی را مورد بحث قرار داد و در ادامه نشست، محمدزاده دل‌جوی مبرهن با محوریت «شبکه‌های اجتماعی و بازاندیشی زنان در سبک پوشش» ضمن اشاره به تاثیرات متقابل صفحات مجازی مُد و مخاطبان آن‌ها در بازآفرینی سبک پوشش زنان به بررسی عوامل موثر بر تغییرات سبک پوشش زنان در دهه‌های اخیر پرداخت.

نشست دیگری با عنوان «مدیریت دانش و نوآوری فرهنگی اجتماعی مد و پوشاک ایرانی» برگزار شد که طی آن بهنام زنگی، رییس انجمن علمی پژوهش‌های هنری ایران و بدرالدین احمدی، پژوهش‌گر و مربی آموزشی دانشگاه تربیت مدرس سخنرانی کردند.

سخنرانان در این نشست ضمن اشاره به زمینه‌های فرهنگی اجتماعی توسعه و تقویت پوشاک ایرانی، درباره مستندسازی تجربیات موفق ایرانی در حوزه مد و پوشاک موضوعاتی را مطرح کردند.

نشست «صنعت مد و تخریب محیط‌زیست؛ راهبرد مد پایدار در صنعت ملی پوشاک ایران» با حضور عرفان شمس (استادیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی) و مریم خرمی (کارشناس ارشد رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی) برپا شد.

سخنرانان در این نشست ضمن اشاره به آسیب‌های زیست‌محیطی صنعت مد به نقش اصول حقوق محیط‌زیست در مقابله با آسیب‌های زیست‌محیطی صنعت مد پرداختند. نقش دولت‌ها و توصیه‌های سیاستی در صنعت ملی پوشاک ایران برای کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی مد از دیگر محورهای این نشست بود.

نشست «خاستگاه نمادین نقش و تزیین در پوشاک و زیورآلات زنان سنگسر» با حضور بیتا مصباح (استادیار هنر دانشگاه سمنان) و راضیه گلستانی (دانش‌آموخته رشته پژوهش هنر دانشگاه سمنان) برپا شد و سخنرانان در این نشست ضمن تحلیل و بررسی نقوش پوشاک و زیورآلات زنان ایل سنگسر به نمادشناسی تطبیقی نقوش زیورآلات و سوزن‌دوزی‌ها و تحلیل‌شناختی بیان نمادین نقوش در پوشش و زیورآلات زنان ایل سنگسر پرداختند.

مشروح این نشست‌ها به صورت آنلاین در فضای اسکای‌روم به نشانی https://www.skyroom.online/ch/ricac/art و صفحه اینستاگرام پژوهشکده هنر به نشانیricac.art  در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

جزییات برنامه‌های یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر را در جدول زیر ببینید. این رویداد در روزهای نام‌برده، علاوه بر برپایی نمایشگاه، با برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی همراه است.

4.3/5 - (16 امتیاز)