عکاسان جنایی به شبکه مستند می‌آیند

مستند «عکاسی جنایی» به  تهیه‌کنندگی و کارگردانی جمشید رئوفی تولید جدید شبکه مستند درباره تاریخچه عکاسی جنایی است که سه‌شنبه 21 تیرماه ساعت 21 برای نخستین‌بار پخش شد.

به گزارش روابط‌عمومی شبکه مستند، رئوفی با اشاره به سوژه این مستند گفت: مستند «عکاسی جنایی» درباره تاریخچه عکاسی جنایی است؛ شاخه‌ای از عکاسی که از صحنه جرم انجام می‌شود. در این مستند، ضمن مروری بر تاریخچه این موضوع، فراز و فرودهای آن را از دوره قاجار تا به امروز بررسی کرده‌ایم.

او ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید عکاسی از دوره قاجار وارد ایران می‌شود و چند سال بعد با همه‌گیرترشدنش، عکاسی از زندانیان و بعدها صحنه جرم در اداره تامینات متداول می‌شود. این شیوه از عکاسی، رشته‌های مختلفی هم داشته. جالب است بدانید در آن دوره برای عکاسی از مجرمان و زندانیان آن‌ها را به عکاسی آنتوان در لاله‌زار می‌بردند و امکان عکاسی در زندان فراهم نبود.

این مستندساز درباره انتخاب این سوژه برای فیلم‌سازی توضیح داد: سابقه ساخت این مستند به دهه 1380 برمی‌گردد. در آن زمان طرحی را به ناجی هنر دادم اما پذیرفته نشد. از سال 1390 و 1391 دوباره به این موضوع علاقه‌مند شدم و با طی تحقیقاتی گسترده به اطلاعات جدیدتری دست پیدا کردم. از سویی دیگر، به مستندسازی تاریخی بسیار علاقه‌ و دوست دارم جنبه‌های تاریخی موضوعات که کم‌تر دیده شده را بررسی بکنم.

کارگردان مستند «عکاسی جنایی» درباره فرم تولید فیلم خود گفت: این مستند، تحقیقی است و بیش‌تر روی جنبه‌های تحقیقی آن کار کردیم. البته از تصاویر آرشیوی و منابع تاریخی نیز استفاده شده. در این اثر تعدادی از عکاسان قدیمی شهربانی و اداره بررسی صحنه جرم آگاهی که کارشان عکس‌برداری از صحنه جرم است، دعوت شدند تا برابر دوربین ما نشسته و درباره کار خود سخن بگویند. هم‌چنین سراغ جمعی از عکاسان خبری که برای صفحه حوادث روزنامه‌ها کار می‌کردند، رفتیم و با آن‌ها درباره رابطه عکس جنایی و تاثیرش در جذب خواننده روزنامه‌ها حرف زدیم. در کنار این مصاحبه‌ها، تاریخچه عکاسی از صحنه جرم نیز با استفاده از نریشن معرفی می‌شود.

او درباره روند تحقیق و پژوهش این اثر گفت: تحقیق و پژوهش این مستند بیش از چهار سال طول کشید. علاوه بر این، منابع بسیار کمی در این موضوع وجود دارد.کاش نهادهایی مثل نیروی انتظامی،‌ زندان‌ها و دادگاه‌ها همکاری بهتری می‌کردند تا اثر بهتری تولید می‌شد.

رئوفی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که مصاحبه‌شوندگان را چگونه پیدا کرده،گفت: پیش از تولید فیلم، نسخه‌ای از فیلم‌نامه را به ناجی هنر دادیم. آن‌ها با خواندن فیلم‌نامه بسیار علاقه‌مند شدند در تولید آن مشارکت داشته باشند. جمع زیادی از افرادی که به ما معرفی شدند، از دوستان خوب اداره اجتماعی پلیس آگاهی و ناجی هنر بودند.

او تاکید کرد: فرآیند تولید این مستند بنابر دلایلی طولانی شد. تابستان سال 1398 کار را آغاز کردیم و سال 1400 به اتمام رسید. دلیل اصلی این موضوع همه‌گیری کرونا بود که فرآیند تولید را سخت کرد. هم‌چنین محدودیت‌های اداری، مانع دیگری برای تولید این مستند بود. این مستند در دو نسخه تدوین شد و به نظرم نسخه دوم ریتم بهتری دارد.

5/5 - (19 امتیاز)