آن‌چه در اختتامیه‌ی یازدهمین جشنوره مد و لباس فجر گذشت

آغاز به کار «ایران ویژند 1401»

بخش رقابتی یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر در حالی به کار خود پایان داد که بخش غیررقابتی آن از دوم تا پنجم مردادماه برگزار می‌شود.

به گزارش سایت هنردستان، آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، عصر روز ۲۴ تیرماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ)، مجید زین‌العابدین (مشاور وزیر فرهنگ و مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی)، مجید امامی (رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور)، جمعی از مسئولان بخش‌های مختلف کارگروه، دبیر و هیات داوران این دوره و جمعی از فعالان عرصه مد و لباس در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

این در حالی‌ست که نمایشگاه «ایران ویژند ۱۴۰۱» از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ذیل وزارت فرهنگ و با همکاری برخی دیگر از دستگاه‌ها برپا می‌شود و این رویداد با تکیه بر توان‌مندی طراحان، تولیدکنندگان و برندها از بخش غیررقابتی یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، میزبان علاقه‌مندان و فعالان صنایع نساجی و پوشاک در رشته‌های گوناگون خواهد بود.

بنا بر موارد مندرج در فراخوان این نمایشگاه، قرار است جمعی از فعالان حوزه مد و لباس شامل تولیدکنندگان، مدیران موسسات تک‌منظوره و چندمنظوره و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های طراحی پارچه و لباس، محصولات عفاف و حجاب،کیف و کفش، زیورآلات و بسته‌بندی در این رویداد گرد هم آمده و جدیدترین دستاوردهای خود را در معرض دید عموم قرار بدهند.

نخستین نمایشگاه تخصصی «ایران ویژند ۱۴۰۱» دوم تا پنجم مردادماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا می‌شود.

وزیر فرهنگ در مراسم اختتامیه جشنواره بر لزوم محترم‌شمردن تنوع‌ اجتماعی در حوزه مد و لباس تاکید و تصریح کرد:«نگاه ما در موضوع مد و لباس به عنوان یکی از سرفصل‌های مهم کاری در حوزه فرهنگ عمومی است و در این راستا به تمام تنوع‌های اجتماعی احترام می‌گذاریم، به دنبال تحمیل نوع خاصی از لباس و پوشش نیستیم و تمام تفاوت‌ها را به رسمیت می‌شناسیم».

اسماعیلی در ادامه افزود: عرصه مد و لباس، یکی از سرفصل‌های مهم کاری در حوزه فرهنگ عمومی‌ بوده، آن هم در حالی که  تاریخ فرهنگ و هنر ایران در این حوزه بسیار تابناک است و ویژگی‌های تمدنی ایران حکایت از تنوع در پوشش مردمان این سرزمین دارد که اکنون به یک هویت بزرگ و واحد در قامت تمدن باشکوه ایرانی اسلامی با شاخصه همراهی پوشش و هنر همراه شده است.

او با تاکید بر این‌که پوشش همواره جزو هویت تاریخی مردم سرزمین ما است، اذعان داشت: در تمام آثار تاریخی ایران که در موزه‌ها و ابنیه‌های تاریخی قابل مشاهده است، قبل از ورود اسلام به ایران نیز،گوهر عفاف و پوشش می‌درخشد و در این بین پوشش بخشی از هویت تاریخی ماست که همواره به آن افتخار می‌کنیم.

وزیر فرهنگ همچنین به جریان هجمه فرهنگی به جهان اسلام اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین سرفصل‌ها، تلاش برای هویت‌زدایی از این نقطه تاریخی و ایران اسلامی است، آن‌ها به دنبال هویت‌زدایی هستند که این هویت‌زدایی با مقاومت فرهنگی در این منطقه و کشورمان روبه‌رو می‌شود.

او بیان کرد: برخی در تلاشند نشان بدهند تقابلی میان عفاف، پوشش، موفقیت و فعالیت در جامعه برای زنان وجود دارد. آن‌ها در تلاشند تا با دوگانه‌سازی برای زنان و دختران ایرانی نشان بدهند که اگر پوشش دارند، به معنی حضورنداشتن آن‌ها در مناسبات اجتماعی و دینی است، حال آن‌که زنان ایرانی در تمام عرصه‌ها درخشیدند و ما این مسیر را با قدرت ادامه خواهیم داد.

اسماعیلی به تلاش‌های به انجام‌رسیده در سایر ادوار برگزاری جشنواره مد و لباس فجر اشاره کرد و گفت: در این دوره تلاش می‌شود با کمک صندوق کارآفرینی امید و تسهیلات و وام‌های ارزان‌قیمت چهاردرصدی، ایده‌ها در دسترس عموم قرار گیرد.

او با تاکید بر این‌که ایده‌ها و کارهای خلاقانه نباید در حد جشنواره باقی بماند، اظهار داشت: این‌ها باید به زندگی اجتماعی سوق پیدا بکند، به تولیدات انبوه تبدیل شده و به مغازه‌ها و بازارها راه بیابند که در این بین این مساله اثبات شده که هرگاه حاکمیت در امر نظارت و تسهیل در امور به نحو شایسته عمل کرده، مردم استقبال کرده‌اند.

اسماعیلی افزود: از این پس قصد داریم در کارگروه ساماندهی مد و لباس و حوزه فعالیت مدیران فرهنگ استان‌ها، با دقت به دنبال نمونه‌سازی آثار برتر حوزه فاخر مد و لباس باشیم که البته نباید در این جریان با تمرکز بر تهران حرکت بکنیم، زیرا ایران با تنوع قومی و زبانی، رنگین‌کمان زیبایی است که همه‌ی فعالانش زیر چتر نظام گرد هم آمده‌اند و ماموریت اصلی مدیران ما ادامه این مسیر و تحقق عدالت فرهنگی است.

در ادامه این مراسم، برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

تنی چند از پیشکسوتان نیز در بخش گنجینه ملی جشنواره تقدیر شدند که از جمله این افراد می‌توان به زهرا رسول‌زاده نمین در بخش هنر تاپستری اشاره کرد.

اسامی برگزیدگان این رویداد در بخش‌های رقابتی به شرح زیر است:

بخش لباس رسمی و غیررسمی بانوان، آقایان و نوجوان (رویداد مهارتی؛ در قالب اثر تولید و اجراشده)

ـ اشرف‌السادات میرباقری در بخش لباس آقایان

ـ زهرا توکلی در بخش لباس بانوان 

ـ دنیز حیدری در بخش لباس بانوان

بخش زیورآلات (رویداد مهارت‌‌جو؛ ایده‌‌پردازی در قالب تصویرگری اثر)

ـ رتبه اول: فاطمه محمدی

ـ رتبه دوم: مریم آدمیان

ـ رتبه سوم: مژده علی نژادفر

بخش زیورآلات (رویداد مهارتی؛ در قالب اثر تولید و اجرا شده)

ـ رتبه اول: مهدیه مهدی زاده

ـ رتبه دوم: مهرنوش سلطانی

ـ رتبه سوم: ابوالفضل رحیمی

بخش کیف و کفش (رویداد مهارت‌‌جو؛ ایده‌‌پردازی در قالب تصویرگری اثر)

ـ رتبه اول: آیدا آزاد

ـ رتبه دوم: صدیقه اشرفی‌مهابادی

ـ رتبه سوم: زهرا کریمی‌زاده

بخش کیف و کفش (رویداد مهارتی؛ در قالب اثر تولید و اجرا شده)

ـ رتبه اول: اعظم مالی

ـ رتبه دوم: مرضیه تجویدی

ـ رتبه سوم: شیوا نوری

بخش لباس رسمی و غیررسمی بانوان (رویداد مهارت‌‌جو؛ ایده‌‌پردازی در قالب تصویرگری اثر)

ـ رتبه اول: الهه صفی‌نژاد

ـ رتبه دوم: نگین طاهری

ـ رتبه سوم: الناز برخورداری

بخش پوشش‌های اسلامی (رویداد مهارتی؛ در قالب اثر تولید و اجراشده)

ـ رتبه اول: مرضیه ایوتین، سارینا جوادیان

ـ رتبه دوم: سحر تلفاتی

بخش پارچه (رویداد مهارت‌‌جو؛ ایده‌‌پردازی در قالب تصویرگری اثر)

ـ رتبه اول: غزاله اخلاقی

ـ رتبه دوم: فائزه عبدالملکی 

ـ رتبه سوم: صدیقه غفوری‌زاده

بخش ویژه لباس مشاغل (رویداد مهارت‌‌جو؛ ایده‌‌پردازی در قالب تصویرگری اثر)

ـ رتبه اول: ملیحه صفارخوزانی

ـ رتبه دوم: زینب کاویانی

بخش چادر (رویداد مهارتی؛ در قالب اثر تولید و اجراشده)

ـ رتبه اول: طاهره شب خیز

ـ رتبه دوم: هانیه آقابرارزاده

بخش رقابتی یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر به همراه مجموعه کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی و همایش علمی ۱۸ تا ۲۴ تیر در برج میلاد برگزار شد.

4/5 - (17 امتیاز)