جشن سالانه نمایشگران عروسکی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد

مرضیه برومند: دنبال بودجه بدوید!

جشن سالانه نمایشگران عروسکی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی خانه‌ هنرمندان ایران، جشن سالانه نمایشگران عروسکی با تقدیر از مرضیه برومند در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

از زمان دانشجویی آشوب‌گر بودم

در ابتدای این مراسم هادی حجازی‌فر روی صحنه آمد و گفت: من از زمان دانشجویی آشوب‌گر بودم. یادم است می‌گفتم چرا درخواست‌های‌مان را این‌چنین ارائه می‌دهیم؟ به جایش برویم جلو مرکز هنرهای نمایشی، خودمان را با زنجیر ببندیدم و بودجه بگیریم؛ می‌خواهم بگویم سیستم من همیشه تهاجمی بوده تا تدافعی.

حجازی‌فر در ادامه با اشاره به بودجه جشنواره نمایش عروسکی اظهار کرد: بودجه کلی تئاتر‌ در سال جاری ۴۰ میلیارد تومان است که از این رقم، ۱۵ میلیارد آن هزینه کارمندان می‌شود، ۲۵ میلیارد آن هم برای برگزاری جشنواره‌ها و حمایت از گروه‌های تئاتر‌ی باقی می‌ماند. با این‌حال ما با بودجه‌ای که مصوب کردیم، ثابت کردیم رشته تئاتر‌ عروسکی متفاوت از بقیه رشته‌هاست. ما ۱۰ میلیارد از این ۲۵ میلیارد را برای جشنواره نمایش عروسکی مصوب کردیم، ولی امیدوارم روز اختتامیه اعلام بکنم خانواده عروسکی، بدون این‌که یک ریال از بودجه دولتی استفاده بکند، این جشنواره را برگزار کرد، در واقع تلاش می‌کنیم این ۱۰ میلیارد تومان را به صندوق دولت برگردانیم.

حجازی‌فر با بیان این‌که در این دوره از جشنواره چند تغییر داریم، توضیح داد: ما چند آسیب را شناسایی کردیم، ضمن این‌که در نظر داریم خانواده عروسکی را ترغیب به کار بکنیم، از سوی دیگر بحث اصلی ما شهرستان‌هاست. از همین‌رو سفرهایی به استان‌ها آغاز کردیم که اولین آن تبریز بود. ما با دوستان میراث فرهنگی این موضوع را قطعی کردیم که تمام اعضای گروه‌های تئاتری شهرستان در همه ایام جشنواره در تهران باشند، چون این مساله مهمی است که آن‌ها بتوانند کارها را ببینند. پس به‌طور میانگین هزار نفر مهمان خواهیم داشت.

حاشیه‌های «مبارک»

بازیگر فیلم «آتابای» با ذکر این نکته که هدف اصلی‌اش بالابردن سطح مطالبات خانواده عروسکی است،گفت: در این چند وقت چیزی که باعث نگرانی شده، بحث حذف مبارک از جشنواره نمایش عروسکی بود. برخی به واسطه سفرم به تبریز و کرمان می‌گفتند قرار است «تکم» یا آن عروسک کرمانی جایگزین مبارک شود اما کدام آدم عاقلی برندی را که ساخته و شناخته شده، حذف می‌کند؟ همه این مسائل به این دلیل است که اطلاعات غلط داده می‌شود اما هر مساله و سوالی برای شما به وجود می‌آید از ما بپرسید‌. این مساله تا اندازه‌ای بود که حتی وقتی برای مذاکره‌ به شهرداری رفته بودم درباره حذف مبارک می‌پرسیدند.

مدالیوم خانه تئاتر به مرضیه برومند رسید

در ادامه مراسم، از مرضیه برومند به پاس سال‌ها فعالیت در عرصه هنر نمایش‌های عروسکی تقدیر به عمل آمد. در این بخش «هما جدی‌کار» مدرس و کارگردان نمایش عروسکی و مقصود نعیمی‌ذاکر مدیرعامل خانه تئاتر مدالیوم خانه تئاتر را به مرضیه برومند تقدیم کردند.

جدی‌کار در این بخش عنوان کرد: همه شما مرضیه و فعالیت‌هایش را می‌شناسید و البته همه از لوتی‌گری او نیز خبر دارید. او هنرمندی عزیز و برجسته است که برای زنده‌نگاه‌داشتن هنر نمایش عروسکی مشکلات و سختی‌های بسیار زیادی را پشت سر گذاشته و در این راه نیز موفق بوده است.

سپس نعیمی‌ذاکر بیان کرد: یکی از افتخارات زندگی من این بوده که در دورانی که در گروه کودک تلویزیون مشغول به فعالیت بودم، خانم برومند شناسنامه گروه کودک بود، هر آن‌چه برای ما نوشته شده برگرفته از رزومه ایشان است، او همیشه در ذهن من شخصیتی است که روح کودکانه دارد. مرضیه برومند بچه‌ها را به خوبی و به دقت درک می‌کند؛ این موضوع هم در آثار و هم در وجود او مشخص است.

فرصت جشنواره را دریابید

مرضیه برومند ضمن اظهار خوشحالی از دبیری هادی حجازی‌فر برای جشنواره نمایش عروسکی گفت: هادی یک فرد عملگرا است. از شما خواهش می‌کنم این فرصت جشنواره را غنیمت بشمارید، چون یک جشنواره وقتی موفق است که آثار خوبی در آن اجرا شود، پس توصیه می‌کنم این فرصت را دریابید.

او افزود: بودجه‌گرفتن کار به مراتب سخت‌تری از مصوب‌کردن آن است؛ بنابراین هنوز کار سخت هادی باقی مانده و باید دنبال پول بدود. یادم است در اولین دوره که دبیر جشنواره نمایش عروسکی بودم از این‌که کارهای تامین بودجه به کندی پیش می‌رفت، ناراحت بودم و حرفی از مهریه‌ی یک خانم بازیگر زدم اما آن حرف فقط از سر ناراحتی برای تئاتر بود.گرچه در آن دوران از کیهان فحش خوردیم اما بیش‌تر به سفارتخانه‌ها می‌رفتیم و مذاکره می‌کردیم تا حداقل بتوانیم پول بلیت مهمانان را تامین بکنیم.

برومند در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره موزه عروسک گفت: نباید کارهای موازی انجام دهیم اما چند وقت است گرفتار سریال عجیب و غریب «شهرک کلیله و دمنه» و تبعات عجیب و غریب‌تر آن شده‌ام اما درباره موزه عروسک باید بگویم زمین آن به مساحت هفتصد متر در خیابان سی تیر آماده است، هم‌چنین مذاکراتی با سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی، ارشاد و میراث فرهنگی کرده‌ام اما من دو ماه دیگر تلاش می‌کنم اگر نتیجه نداد، شما این راه را ادامه بدهید، چون این یک دوِ امدادی است و به نظرم حجازی‌فر خوب می‌تواند از پس این کار بربیاید.

در بخش دیگری از مراسم، هما جدی‌کار، مریم سعادت و عادل بزدوده روی صحنه آمدند و از افراد و گروه‌های فعال در دوران کرونا تقدیر کردند.

5/5 - (10 امتیاز)