نشست خبری جشنواره شعر مقاومت کرمان برگزارشد

شعر مقاومت، یکی از مهم‌ترین سلاح‌های ملت‌ها علیه ظالمان است

نشست خبری نخستین جشنوارۀ جهانی شعر «مقاومت کرمان» در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

بنا بر گزارش سایت هنردستان، نشست خبری نخستین جشنوارۀ جهانی شعر «مقاومت کرمان» هم‌زمان با روز ادبیات آیینی با حضور سعید شعرباف، شهردار کرمان و رئیس جشنواره، عبدالرضا شیخ‌شعاعی، معاون فرهنگی شهردار کرمان و جانشین رییس جشنواره، مجتبی احمدی دبیر جشنواره، مرتضی حیدری آل‌کثیر، عضو شورای تخصصی جشنواره و سید عبدالله حسینی، عضو شورای تخصصی جشنواره و با شرح هدف و شیوه برگزاری این جشنواره در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد.

سید عبدالله حسینی، مرتضی حیدری آل‌کثیر، سید علی میرافضلی، صادق رحمانی و سید ابوطالب مظفری (شاعر افغان) اعضای شورای تخصصی این رویداد هستند و البته هیات داوران را افرادی دیگر تشکیل می‌دهند.

دکتر سعید شعرباف (شهردار کرمان و رئیس جشنواره) در ابتدای این نشست با تسلیت ماه محرم گفت: مفهوم مقاومت جزیی از فرهنگ همه کشورهای دنیاست. ویژه ایران یا حتا جهان اسلام هم نیست.کم‌تر کشوری را می‌توان سراغ داشت که در تاریخ خود مجاهدان و تلاشگران و انقلابیانی را که علیه ظلم قیام کردند، تشویق نکند و این میراث‌های تاریخی خود را گرامی ندارد. این مفهوم برای همه ملت‌های دنیا زیباست و جزو مشترکاتی است که هر انسان سلیم‌النفسی حتماً سر تعظیم برابر آن فرود خواهد آورد.گرچه این مفهوم می‌تواند خرده‌تعاریف و مصادیق مختلفی را در کشورهای مختلف با اعتقادات و تفکرات متفاوت داشته باشد اما عشق به مفهوم مقاومت و مقابله با ظلم و بی‌عدالتی در سرشت همه‌ی انسان‌ها نهفته است.

شهردار کرمان سپس گفت: ایران اسلامی در تاریخ خود و تاریخ پس از انقلاب اسلامی، نشانه‌های وسیعی را از انقلابیون مقاوم و کسانی که مقابل ظلم دفاع کردند، هم می‌شناسد و هم بر تاریک این سرزمین رخ‌نمایی می‌کند، ولی شاید به اذعان همه‌ی کسانی که این سال‌ها تاریخ جبهه مقاومت و تاریخ اسلام و جهان را بررسی می‌کنند، این نکته را تایید می‌کنند که نام حاج قاسم سلیمانی سردار بزرگ جبهه‌ی مقاومت در کنار مفهوم مقاومت برای همه مردم عالم و کسانی که دل در گرو این مفهوم دارند، عجین شده است. از کسانی که حتا شاید مسلمان نباشند اما علاقه‌مندند به مبارزه با ظلمی که سال‌هاست رژیم جعلی صهیونیستی علیه فلسطین روا می‌دارد، بپرسید قهرمان عرصه مبارزه با ظلم در این منطقه کیست، حتماً نام حاج قاسم سلیمانی را از آن‌ها خواهید شنید.

او افزود: پارسال در شرایط کرونا،گلزار شهدای کرمان که مدفن حاج قاسم سلیمانی بیش از 53 کشور را در میان زائران حاج‌قاسم سلیمانی تجربه کرده. تنوع زائرانی که در همین سال‌ها به مزار حاج‌قاسم سلیمانی مراجعه کردند، از بسیاری عتبات و اماکن مذهبی ما فراتر بوده. خیلی از کسانی که مراجعه می‌کنند، مسلمان نیستند و شاید اعتقادات مذهبی مشابه ما نداشته باشد. این نشان می‌دهد مفهوم مقاومت چه‌قدر عمیق است. لذا حضور حاج‌قاسم سلیمانی به عنوان نماد بین‌المللی مبارزه با تروریزم و نماد مقاومت در جهان اسلام در شهر کرمان، مفهوم مقاومت به عنوان یک مفهوم شناخته‌شده در بین همه‌ی انسان‌های صاحب فطرت پاک و در کنار آن در قالب هنر و به ویژه شعر که می‌تواند به بهترین شکل و با بهترین ادبیات این مفاهیم پیچیده و عمیق را در میان ملت‌ها جاری بکند ترکیب این سه مفهوم، به نظرم یک اتفاق بدیع است و شاید مزیت رقابتی است که این جشنواره‌ی شعر مقاومت را از سایر همایش‌ها و کنفرانس‌هایی که به هر نحوی در این حوزه برقرار کرده‌اند، متمایز می‌کند و اگر بتوانیم به کمک متخصصین امر این فرایند را در سال اول با یک فرم و شکل عالمانه و قابل‌دفاع و با شمولیت بالا اجرا بکنیم، مطمئنیم این ترکیب سه‌گانه مفهوم شهر و مقاومت و در معیت مفهوم حاج‌قاسم سلیمانی می‌تواند ترکیب پایداری را ایجاد بکند و جشنواره‌ی جهانی شعر مقاومت را ایران اسلامی و مرکزیت کرمان پایدار بکند.

او همچنین به لزوم باکیفیت برگزارشدن جشنوارۀ جهانی شعر «مقاومت» اشاره کرد و گفت: امیدواریم هم در برنامه‌ریزی علمی که دوستان برنامه‌ریزی کردند و هم در سفارش آثار و هم در نحوه‌ی برگزاری و هم در نحوه‌ی ادامه‌ی این همایش در سال‌های بعد آن چیزی را که شایسته مفهوم مقاومت و مقام حاج‌قاسم سلیمانی است اجرا بکنیم. حاج‌قاسم سلیمانی یک شخصیت کم‌نظیر است، لذا نمی‌شود مراسم و جشنواره‌یی را که به بهانه او آغاز شده و با مفهوم مقاومت عجین شده، یک جشنواره‌ی معمولی تصور کرد. شاید خیلی از کارها، کارهای خوبی باشد و بتوان مفهوم شعر مقاومت را بر آن‌ها بار کرد اما از فیلتر و مسیر این جشنواره نتوانند عبور بکنند، چون این جشنواره بنا دارد کیفیت را در بالاترین سطح خود تثبیت بکند و خروجی‌های قابل‌دفاعی داشته باشد.

مجتبی احمدی، دبیر جشنواره

مجتبی احمدی (شاعر و دبیر جشنواره شعر مقاومت کرمان) نیز در این نشست خبری گفت: از اواخر سال گذشته برای برگزاری این جشنواره برنامه‌ریزی صورت گرفت و فراخوان آن در سوم خردادماه، هم‌زمان با سال‌روز آزادسازی خرمشهر، هم در سطح ملی و هم بین‌المللی منتشر شد و تا ۲۰ مردادماه جاری مهلت ارسال آثار وجود دارد. البته، با توجه به گسترۀ جشنواره، تمدید آن پیش‌بینی شده و امیدواریم این رویداد با استقبال بی‌سابقه ای روبه‌رو بشود.

دبیر جشنوارۀ جهانی شعر «مقاومت کرمان» همچنین به بیان محورهای برگزاری این رویداد که پیش از این در فراخوان آن اعلام شده، پرداخت گفت: مفهوم مقاومت مفهمومی عمیق، فراگیر و فرامرزی است. از این رو در این جشنواره میزبان شاعران کشورهای پارسی‌سرا، عرب‌زبان و انگلیسی‌زبان هستیم و امیدواریم در دوره‌های آتی میزبان شاعران ملت‌های اسپانیایی‌زبان و فرانسه‌زبان نیز باشیم.

مجتبی احمدی از برگزاری مراسم پایانی جشنوارۀ جهانی شعر «مقاومت» در هفتۀ آخر آبان‌ماه سال جاری خبر داد و گفت: فاصلۀ بین پایان مهلت ارسال آثار تا برگزاری مراسم به دلیل تدارک حضور مهمانان خارجی است.

به گفته او، در این رویداد،که سه شب در کرمان برگزار خواهد شد، میزبان شاعران و مردم خواهیم بود و هم‌زمان با برگزاری جشنواره سه کتاب شعر منتخب جشنواره به زبان انگلیسی، فارسی و عربی منتشر خواهد شد.

عبدالله حسینی، عضو شورای تخصصی جشنواره،گفت: شعر مقاومت یکی از سلاح‌های اصلی همۀ ملت‌ها علیه ظلم و ستم است. در زمان جنگ عراق نیز شعر نقش مهمی داشت و در بسیج عمومی نقش مهمی ایفا کرد.

حسینی همچنین به توضیحاتی در خصوص سورۀ شعرا در قرآن پرداخت و اظهار کرد: امروز در جهان، مبارزه با اسرائیل، نماد روشن‌فکری، انسان‌گرایی، طرفداری از حقوق بشر و افکار و اندیشه‌های مثبت است، ولی در بین برخی شاعران ما ننگ حساب می‌شود. اینست که لزوم طراحی جشنوارۀ شعر «مقاومت» از سوی شهرداری کرمان احساس شد.

او با انتقاد مبلغ در نظر گرفته‌شده برای جایزۀ این رویداد گفت: عنوان ما، عنوانی جهانی است اما جایزۀ آن با جهانی‌بودن جور درنمی‌آید. وقتی میلیاردها دلار برای دفاع از کشور هزینه می‌کنیم تا از جریان مقاومت حمایت بکنیم، باید در مورد جایزۀ این جشنواره هم همین‌طور باشد تا برای یک شرکت‌کنندۀ خارجی دندان‌گیر باشد. سعی بکنیم این مبلغ طوری باشد که شاعر خارجی را به شرکت‌کردن ترغیب بکند.

مرتضی حیدری آل‌کثیر، دیگر عضو شورا، با بیان این‌که مشارکت مردم در این کنگره با متولی‌بودن شهرداری در آن متجلی است،گفت: از عناصر لاینفک شعر، خیال است و خیال حرکت از ماده است به روح و این نوعی مقاومت در برابر ماده است. شاعر با این کار مخاطب خود را از روزمرگی به جهانی دیگر دعوت می‌کند. برای همین، عمیق‌ترین هنری که می‌تواند برای مقاومت اثر تولید کند شعر است.

حیدری آل‌کثیر همچنین بیان کرد: در طول جشنواره متوجه شدم این شهر، به عنوان محل برگزاری این جشنواره برای کشورهای عربی اهمیت داشته و دوست دارند به بهانۀ این جشنواره هم که شده به مزار سردار شهید سلیمانی بیایند.

به گفته آل کثیر نیز ۱۵ داور نخستین دورۀ این رویداد را داوری خواهند کرد.

در این جشنواره، همه شاعران فارسی‌زبان، عرب‌زبان و انگلیسی‌زبان تا ۲۰ مردادماه جاری فرصت دارند آثار خود را با موضوعات «ظلم‌ستیزی»،«عدالت‌طلبی»،«آزادی‌خواهی»،«استکبارستیزی» و «چهره‌های مقاومت در جهان» از طریق سایت جشنواره بفرستند.

بنا بر متن فراخوان، این جشنواره در پنج بخش «شعر فارسی سنّتی»،«شعر فارسی نو»،«شعر عربی سنّتی»،«شعر عربی نو» و «شعر انگلیسی» برگزار می‌شود.

شاعران برای خواندن متن کامل فراخوان و فرستادن آثار خود می‌توانند به سایت جشنواره به نشانی kermanresistancepoem.com  مراجعه بکنند.

گفتنی است جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان به اهتمام شهرداری کرمان برگزار می‌شود.

5/5 - (20 امتیاز)