در آیین تکریم و تودیع مدیرعامل سابق خانه هنرمندان چه گذشت؟

بدرقه هنرمندانه مجید رجبی‌معمار از خانه هنرمندان ایران

مراسم تودیع مجید رجبی‌معمار (مدیرعامل سابق خانه هنرمندان ایران) برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی خانه‌ هنرمندان ایران، مراسم تودیع مجید رجبی‌معمار (مدیرعامل سابق خانه هنرمندان ایران) در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این مراسم که اجرای آن بر عهده کیوان کثیریان بود، ایرج راد رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران، محمدمهدی عسگرپور، احمد مسجدجامعی، محمدجواد حق‌شناس، حمیدرضا نوربخش و مجید رجبی‌معمار سخنرانی کردند.

در ابتدای این مراسم ایرج راد رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران گفت: چه‌قدر زمان زود می‌گذرد، شش سال و اندی پیش از زمان تودیع مجید سرسنگی و معارفه مجید رجبی‌معمار تا به امروز، به سرعت گذشت، در حالی که در این مدت مسائل و مصائب بسیاری بر ما گذشت، به ویژه در ایام کرونا که فشارهای روحی، روانی و کاری بسیاری بر هنرمندان وارد شد.

اهداف بزرگ، تلاش‌های مدام و حکایت یک خستگی

او افزود: مجید رجبی‌معمار از زمانی که تصدی مدیریت خانه هنرمندان را بر عهده گرفت، تلاش کرد تا به سمت آن‌چه در اساس‌نامه پیش‌بینی شده بود، حرکت کند و به سوی اجرایی‌شدن تمام اهداف آن برود. به همین ترتیب در این زمینه کارهای فراوانی انجام گرفت. وقوع کرونا و مسائل بعدی آن، در ابتدا توقف عجیب و غریبی به وجود آورد اما خانه هنرمندان ایران تنها مکانی بود که از نظر استفاده از فضای مجازی برای اجرای برنامه‌ها فعال بود و در این زمینه حرکت‌های فراوانی شد که قابل تحسین است.

وی با اشاره به مشکلات مالی که این مجموعه با آن مواجه بود، توضیح داد: در ابتدا با روی کارآمدن آقای رجبی‌معمار، در تماشاخانه ایرانشهر برنامه‌هایی اجرا شد؛ برخلاف تماشاخانه‌های دیگر که بیست درصد از فروش گروه‌های تئاتری را برمی‌داشتند در این‌جا از آن‌ها پولی کسر نمی‌شد. به همین خاطر گروه‌های تئاتری علاقه به اجرای برنامه داشتند اما متاسفانه بعد از مدتی به دلیل قطع‌شدن بودجه تماشاخانه ایرانشهر، ما مجبور شدیم ده درصد از فروش بلیت‌ها را از گروه‌ها بگیریم، حتی بعد از مدتی کار به جایی کشید که ناچار شدیم ما هم همان بیست درصد را مجدداً بگیریم. با این‌حال سعی شد در زمینه‌های مختلف به گروه‌ها کمک کنیم. مثلاً قرار بر این شد شهرداری بلیت بخرد و از پول این بلیت‌ها به هنرمندان کمک بشود که البته این امر هم به مشکلاتی خورد و در نهایت انجام نشد.

راد عنوان کرد: خانه هنرمندان ایران بعد از کرونا با مشکلات زیادی روبه‌رو بود، چون کافی‌شاپ، فروشگاه و رستورانی که متعلق به این خانه است، تعطیل شد و این موضوع فشارهای فراوانی را به خانه هنرمندان وارد کرد، در این بین آقای رجبی‌معمار به دنبال این بود که حداقل بتواند حقوق کارکنان را بپردازد. با همه این‌ها توانست این مجموعه را بچرخاند، او از هیچ‌چیزی پا پس نکشید و در ادامه امکاناتی فراهم شد تا برنامه‌هایی به صورت مجازی اجرا شود. جا دارد از زحمات و خدمات ایشان و بابت مشکلاتی که به دوش کشید تشکر بکنم. امروز در این مراسم از زحمات چندساله ایشان قدردانی می‌کنیم، به این امید که هر جا هستند خدمات ارزنده‌ای را در فضای فرهنگی هنری ارائه بدهند.

به جای مقابله، مدیریت شهری به الگوی ترویج «خانه» کمک کند

در ادامه محمدجواد حق‌شناس (عضو سابق شورای شهر تهران و فعال فرهنگی) گفت: امروز این‌جا جمع شدیم تا از یک خادم حوزه فرهنگ قدردانی بکنیم.گرچه عنوان این برنامه «مراسم تودیع» است اما اگر کمی دقیق‌تر نگاه کنیم، متوجه می‌شویم این مراسمی برای بزرگداشت و احترام به جایگاهی ارزشمند است.

او با اشاره به الگوی ساختاری خانه هنرمندان ایران توضیح داد: به عنوان کسی که بیش از دو دهه به طور مستقیم در خدمت فرهنگ و هنر بودم، می‌خواهم اعتراف کنم الگوی ساختاری خانه هنرمندان ایران می‌تواند به عنوان یک الگوی پیشتاز و یک نمونه عالی در همه مسئولیت‌ها و مراکزی که دل در گرو فرهنگ و هنر دارند، مورد توجه قرار بگیرد. پس جا دارد از کسانی که در بدو امر اندیشیدند و چنین مرکزی را ایجاد کردند، تشکر کنم.

حق‌شناس گفت: در برهه‌ای قبل از حضورم در شورای شهر، دیداری با وزیر وقت ارشاد داشتم. ایشان موقعیتی را که در وزارت فرهنگ وجود دارد، با آن‌چه در شهرداری هست، مقایسه کرد. آن زمان کل بودجه وزارت فرهنگ هزار میلیارد تومان بود اما بودجه فرهنگی و هنری شهر تهران، هزار و هفتصد میلیارد تومن بود، یعنی این حوزه تقریباً دو برابر وزارت ارشاد بودجه داشت اما می‌خواهم شهادت بدهم وقتی فعالیت برخی مراکز و نهادها را با خانه هنرمندان ایران مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم این مجموعه چه‌قدر درخشان عمل کرده است.

فشاری که عارضه قلبی را برای مجید رجبی‌معمار به همراه آورد

در ادامه مراسم حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی عنوان کرد: چه خوب شد که این جلسه برگزار شد، چون نگران بودیم نکند مشمول مرور زمان بشود. با توجه به سفری که مجید رجبی‌معمار داشت، نگران بودیم که این فاصله زمانی باعث فراموشی این آیین شود اما حالا این جلسه یک رخداد خجسته است. ما نباید این سنت حسنه را فراموش کنیم. حافظه تاریخی ما گرچه ضعیف است اما نباید بگذاریم زحمات دوستان فراموش شود باید کارهای کسانی را که آمدند، خدمت کردند و تاثیرگذار بودند، همواره به یاد داشته باشیم. باید بگوییم حاصل زحمات شما در ذهن و ضمیر ما می‌ماند اما به قول آقای راد چقدر زود می‌گذرد.

او با اشاره به این‌که مجید رجبی‌معمار چهل سال سابقه کار فرهنگی دارد، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های او ارتباط با بدنه صنوف بود، چون بسیار آدم بااخلاقی است، ضمن این‌که سعه صدر باورنکردنی دارد که این ویژگی‌ را در کم‌تر کسی دیده‌ام. آقای رجبی‌معمار همواره آرام و منعطف‌ بود و سعی می‌کرد تعامل و مساله را با بردباری حل بکند.

نوربخش گفت: این خانه مواقع بسیاری در بحران بود؛ خانه‌ای که نگین فرهنگ و هنر کشور است اما با بی‌توجه‌ای‌ها و کم‌لطفی‌ها همراه شد. در این چند سال، همه بلایا نازل شد و خانه هنرمندان ایران سخت‌ترین دوران را تجربه کرد، مجموع این فشارها باعث شد مجید رجبی‌معمار حتی عارضه قلبی پیدا بکند تا این‌که او دیگر مجالی برای ادامه مسیر ندید با این حال شورای عالی اصرار داشت آقای رجبی‌معمار در سمتش بماند اما این امر از تحمل ایشان خارج بود.

مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به مدیریت محمدمهدی عسگرپور مطرح کرد: آقای عسگرپور مدیری ارجمند، توانا، با تدبیر، سرد و گرم چشیده و تمشیت امور را به دست گرفته اما یک دغدغه همراه ماست و آن تماشاخانه ایرانشهر است. در واقع برخی سعی دارند با بی‌مهری و کم‌لطفی تماشاخانه ایرانشهر را بعد از سال‌ها از خانه هنرمندان ایران جدا بکنند که امیدواریم با تدبیر مسئولان شهری این مجموعه در کنار خانه هنرمندان بماند و بخشی از پیکره آن باشد؛ چون یکی از مجموعه‌هایی است که با آبرو، محترم و ارزشمند در حوزه تئاتر‌ فعال است و مدیریتش به صورت سنتی در اختیار خانه هنرمندان بوده. امیدواریم دوباره این مسئولیت به خانه هنرمندان ایران سپرده بشود».

«موج مرده»،«مارمولک» و چند داستان دیگر

سپس احمد مسجدجامعی (وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی) پشت تریبون قرار گرفت و توضیح داد: مجید رجبی‌معمار فردی بااخلاق است، به این معنا که دغدغه دارد و دوست دارد گرفتاری‌ها را حل بکند.

مسجدجامعی با ذکر خاطره‌ای از مجید رجبی‌معمار گفت: درباره فیلم «مارمولک»، ایشان از سر دل‌سوزی و از سر اخلاق با همراهی آقایان کاسه‌ساز و شفق نزد من آمدند و پرسیدند نظر شما درباره این فیلم چیست؟ من گفتم به لحاظ آیین‌نامه این فیلم مجوز دریافت کرده و هیچ مشکلی ندارد. خودشان نظرشان این بود باید احتیاط کنیم. حتی درباره اسم فیلم پرسیدند،گفتم نیازی نیست اسم را هم تغییر بدهید. در آن مقطع نه ارشاد،که شخص تهیه‌کننده جلو اکران فیلم را گرفت، وگرنه فیلم نه توقیف شده بود و نه ارشاد مجوز آن را لغو کرد.

مسجدجامعی گفت: یک ویژگی خانه هنرمندان ایران این است که عمر دوره مدیریتش به نسبت جاهای دیگر طولانی است، از این منظر فرصت خوبی برای محمدمهدی عسگرپور است. آقای عسگرپور را هم خود شورای عالی خانه انتخاب کردند. پس شورای عالی باید از موجودیت این خانه و مدیرعامل آن دفاع کنند.

او با بیان این‌که محمدمهدی عسگرپور مدیر خوبی است،گفت: او مسائل مختلفی را پشت سر گذاشته، قطعاً حالا هم شرایط عالی نداریم، پس در این شرایط بحرانی باید دست به دست بدهیم و مسائل را حل کنیم.

مسجدجامعی با اشاره به جداسازی تماشاخانه ایرانشهر از خانه هنرمندان ایران گفت: درست روزی که حکم‌‌ انتصاب عسگرپور آمد به یک‌باره تماشاخانه ایرانشهر از خانه هنرمندان ایران جدت شد، این در حالی‌ست که هر شهرداری که روی کار آمده چیزی به این خانه افزوده است. پس باید تلاش بکنیم تا این موضوع هم رفع بشود. آبروی محمدمهدی عسگرپور آبروی این خانه است، آبروی خانه هنرمندان ایران آبروی فرهنگ و هنر و آبروی فرهنگ و هنر آبروی کشور است. پس همه تلاش کنیم آبروی کشور حفظ شود.

محمدمهدی عسگرپور

انگار بدقدم هستم

سپس محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان ایران روی صحنه آمد و گفت: این نوع جلسات، جلسه تودیع محسوب نمی‌شود، چون قرار نیست وداعی صورت بگیرد. آقای رجبی‌معمار بیش از ۶ سال مسئولیت این مرکز مهم را بر عهده داشتند و با چند شهردار کار کردند. در حوزه فرهنگ کارکردن دشوار و توضیح چرایی آن سخت است. هرچند ما وقتی دور هم جمع می‌شویم، موضوعات برایمان روشن است اما اگر بخواهیم این را به دیگری توضیح بدهیم سخت می‌شود،کار وقتی دشوارتر می‌شود که بخواهید آن را به یک خارجی توضیح بدهید چون گاهی در کشور به مقوله فرهنگ و مدیریتش نگاه فصلی می‌شود. به همین ترتیب فاصله ما با بقیه کشورها به چشم می‌آید.

او گفت: چند وقت پیش بود که داشتم قوانین ارشاد را می‌خواندم که به اندازه هزار صفحه بود. این در حالی است که پیش از این فکر می‌کردم ما قوانین چندانی نداریم اما وقتی همین قوانین را خواندم، چیزی دستگیرم نشد، مثلاً مشخص نیست زمانی که یک مرکز و نهاد بسته می‌شود چه باید کرد. این در حالی است که ما پیش از این چنین بحرانی را پشت سر گذاشته‌ایم! بنابراین توضیح این‌که یک مدیر فرهنگی چه کارهایی را باید چگونه انجام بدهد، بسیار سخت است‌.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت: من افتخار آشنایی با آقای رجبی‌معمار را از قدیم دارم، درباره اخلاق و منش او می‌خواهم به زبان دیگر صحبت بکنم. زیست‌بوم نهادهای فرهنگی به دلیل روشن‌نشدن ابعاد آن با اشکال همراه است. یکی از مشکلات بزرگ ما اینست که گاهی مدیری این زیست‌بوم را متوجه نمی‌شود و در اولین برخورد می‌گوید باید ریل را تغییر بدهیم، به گونه‌ای که انگار هر آن‌چه از قبل بوده اشتباه است، پس این فرق مدیر بافهم با مدیر برعکسش در مواجهه با این زیست‌بوم است.

عسگرپور مطرح کرد: امیدوارم این سوءتفاهم درباره تماشاخانه ایرانشهر حل شود، وقتی اتفاقات دوران قبل را مرور می‌کردم به حال سه مجید (مدیران پیشین خانه هنرمندان ایران) غبطه خوردم، انگار در آن دوره‌ها این زیست‌بودم فهم می‌شده اما قدم من با موضوع تماشاخانه ایرانشهر همراه شد؛ انگار بد قدم هستم. به خانه سینما هم درست زمانی وارد شدم که گفتند باید بودجه خانه سینما قطع شود و آن اتفاقات رخ داد.

او گفت: امیدوارم همه همکاران و عزیزان دست به دست هم دهند و با انرژی مثبت آن‌ها شاهد اتفاقات خوب باشیم. این مراسم، مراسم تودیع نیست، بلکه یک قدردانی است و همچنان از حضور آقای رجبی‌معمار استفاده می‌کنیم.

سپس مجید رجبی‌معمار مدیرعامل سابق خانه هنرمندان ایران روی صحنه آمد و گفت: باید از شورای عالی به دلیل انتخاب آقای عسگرپور تشکر کنم، او در شرایط حاضر بهترین انتخاب بود. در این تقسیم‌بندی و در این جامعه‌ای که شعبه شعبه شده، او خودی است.

رجبی‌معمار گفت: هیچکس در خانه هنرمندان ایران به دنبال آلاف و علوف نبوده، این‌که گاهی کسی در یکی از  برنامه‌هایی که در خانه برگزار می‌شد، صحبتی می‌کند، دلیل نمی‌شود کل کار یک مجموعه زیر سوال برود‌. همان روزی که استعفای من پذیرفته شد، برادر کوچک متوهمی در توییتی گفت خوب شد اصلاح‌طلبان از این خانه رفتند، این در حالی است که من همیشه از جریان‌های سیاسی گریزان بودم، می‌دانم که مدیران دیگر این خانه هم اینچنین بودند. خطاب به آن‌ها می‌گویم پس چرا می‌خواهید به زور افراد را در این قالب‌ها قرار بدهید؟ بله، من سال‌ها مسئول فرهنگی کل سپاه و در دوره‌ای مسئول فرهنگی بسیج بودم اما بعد از مدتی از آن‌جا خارج شدم. حرفم اینست که بگذارید این یک جا باقی بماند، برخی فکر می‌کردند قرار است پرچم جبهه فرهنگی انقلاب را در اینجا به اهتزاز دربیاوریم اما این‌جا را برای کارهای فرهنگی هنری باقی بگذارید و با سیاست با آن برخورد نکنید.

رجبی‌معمار مطرح کرد: در هفت هشت ماه آخر دوران مدیریتم ما در بایکوت کامل قرار گرفتیم، آن‌چه قلبم را فشار می‌داد این همه بی‌احترامی و بی‌اعتنایی بود؛ به طوری که جواب یک نامه من را هم نمی‌دانند. این در حالی است که ما از جنس فرهنگ‌وهنر هستیم، نه از جنس بارکشان سیاسی که هیچ چیزی به آن‌ها برنمی‌خورد. ضمن این‌که ما صدق گفتار و رفتار را رعایت کردیم و از خیلی از تندروهای هر دو جناح خط قرمزها و مسائل را بهتر می‌دانیم. می‌خواهم به چنین افرادی بگویم اگر با آقای عسگرپور هم نمی‌توانید کار کنید، پس با چه کسی می‌خواهید کار بکنید؟ حتماً باید انجمن و هیات اسلامی تشکیل بدهید؟ در اواخر مدیریتم بی‌اعتنایی و بی‌محبتی بسیاری دیدم به گونه‌ای رفتار می‌شد که انگار ما را نمی‌شناسند، تداوم این وضعیت برای من مقدور نبود و گفتم دیگر حضورم به صلاح نیست اما سفارش و خواهش من اینست که قدر آقای عسگرپور را بدانید، چون ایشان فرد مناسبی برای این سمت است، او مصالح را می‌داند.

منوچهر شاهسواری، حسین مسافرآستانه، محمود رضوی، حبیب والی‌نژاد،کاظم هژیرآزاد، روانبخش صادقی، ابراهیم حقیقی، سیف‌الله صمدیان، منصور حاجی، مجید جوزانی، علیرضا مزینانی، علی براتی، عباس سجادی، مقصود نعیمی‌ذاکر، محمد اردلانی، ناصر شفق، محمدرضا فیروزه‌ای، محمدرضا آهنج، امیر راد از حاضران در این مراسم بودند.

در پایان مراسم هدایایی از سوی خانه هنرمندان ایران، محمدباقر قالیباف، سیدمحمدهادی ایازی، انجمن خوشنویسان، حمیدرضا نوربخش، آقایان مزاری و یلوه از مدیران فرهنگی، انجمن هنرمندان خودآموخته، اداره امور اتباع خارجی و … به مجید رجبی‌معمار اهدا شد.

5/5 - (1 امتیاز)