بازهای کودکانه ایرانی در آلبوم”ماچِلُس” منتشر شد

هنردستان:آلبوم”ماچِلُس” که شامل موسیقی بازی‌های ایرانی باصدای خوانندگان کرمانی است توسط مسعود نکویی منتشر شد.

 

مسعود نکویی (گردآورنده و تنظیم‌کننده آلبوم”ماچِلُس” به خبرنگار ایلنا گفت: آلبوم موسیقی آوازی”ماچلُس” به همراه کتاب پارتیتور”آشُق” دو مجموعه‌ای هستند که درباره بازهای محلی ایرانی و کرمانی تالیف و پس از نوروز 96 منتشر کرده‌ام.

 

این موزیسین کرمانی در ادامه افزود: این دو مجموعه شامل شانزده بازی محلی ایرانی و کرمانی با گویش معیار فارسی و همچنین گویش کرمانی به صورت آکاپلای چندصدایی با اجرای کودکان است. این مجموعه به آموزش بازی‌های کهن در سه بخش آوازجمعی، ارکسترال و تکنوازی اختصاص دارد.

 

وی همچنین عنوان کرد: این مجموعه‌ها که توسط موسسه نسل مهر و انتشارات موسیقی چنگ منتشر شده شامل قطعات”ماچلُس”، “تُشله” ، “آشُق” ، “خشتک بالشتک” ، “آب اومد” ، “زم زم” ، “هفت سنگ” ، “کفتر” ، “یه غُل دو غُل” ، “الک دُلک” ، “آسیا بچرخ” ، “گردوبازی” ، “منقلی بدو” ،” دکی کتو” ، “عموزنجیرباف” و “لاشه به کرمون می‌برم” است.

 

نکویی افزود: آثار آلبوم موسیقی”ماچِلُس” یادگار بازی‌های ایرانی از دوران پارینه سنگی تا امروز است که پیشینه برخی از این بازی‌ها حدود به چند هزار سال گذشته بازمی‌گردد و در سرزمین کهن ایران که اقوام بیشماری در آن ساکن بودند رواج داشت.

 

این موزیسین عنوان کرد: این بازی‌ها تا دو دهه پیش به صورت جدی در محله‌ها و منازل و محافل محور سرگرمی مردم بود تا اینکه به دورانی رسیدیم که با هجوم بازی‌های مجازی و رایانه‌ای و تلفن همراه بازی‌های کهن ایرانی نفس‌های آخر خود را می‌شمرند و در حال فراموشی هستند.

 

منبع: ایلنا

امتیاز دهید
فیلم کوتاه

«تونل» در ایتالیا

فیلم کوتاه «تونل» به نویسندگی و کارگردانی کیارش حقگو در اولین حضور جهانی خود به جشنواره بین المللی تور ایتالیا راه پیدا کرد. به گزارش

ادامه مطلب »