خلق تصاویری که در تاریکی دیدنی هستند

هنردستان: سعید خاورنژاد این روزها نمایشگاهی در گالری ایرانشهر برپا کرده که آثار آن در تاریکی نیز

 

به گزارش هنردستان، سعید خاورنژاد که نمایشگاه نقاشی‌هایش با عنوان “امر گشوده” این روزها در گالری ایرانشهر برپاست به هنرآنلاین گفت: تکنیک من در آثار این نمایشگاه اتفاق عجیب و خاصی نیست و من به دنبال تجربه‌ای نو در حیطه تکنیک و ارائه اثر نبودم.

 

 

وی ادامه داد: در خلق اثرم همواره به سمت نقطه‌ای حرکت می‌کنم که در دل خود یک ناموجودیت را از سوژه‌ها تعریف می‌کند. برای درک و دریافت این ناموجودیت شما در یک مسیر موازی به سمت آبستراکسیون حرکت می‌کنید.

 

این هنرمند نقاش گفت: من در حیطه تکنیک مسیر تجربیات گذشته خود را دنبال کردم و در همان مسیر موازی که عکس همیشه بود حرکت کردم  تا بتوانم تجربه‌های جدیدی به دست بیاورم.

 

خاورنژاد گفت: در این آثار از رنگ اکریلیک استفاده کردم و برای کشیدن نقش آن صورت‌ها و اشیائی که در تاریکی رخ می‌نمایانند از رنگ فلورسنت استفاده کرده‌ام. رنگ‌هایی که به سادگی در بازار هم پیدا می‌شوند.

 

 

این هنرمند نقاش گفت: همیشه نقاشی در ساحت نور و وابسته به تابش آن است که دیدنی می‌شود. من به این نکته فکر می‌کردم که چگونه می‌توان این ساحت را تعمیم داد به گونه‌ای که مخاطب هم در نور و هم در تاریکی اثری را مشاهده کند.

 

خاورنژاد گفت: همیشه بخش تاریکی برای من جذاب‌تر است. در واقع فریم از کار پاک می‌شود و مخاطب به فضا وارد خواهد شد. در این نقطه است که ابعاد فلسفی اثر حاکم است و از حیطه تکنیک بیرون می‌آید و وصل ایده به تکنیک است که در اینجا اهمیت پیدا می کند.

 

وی اظهارداشت: در کلیت ارائه اثر فرقی بین رنگ سفید روی بوم با رنگ دیوار وجود ندارد و این مفهوم است که اثر را بدیع می‌کند و به نظرم نوع تکنیک دیگر به تنهایی جایگاهی ندارد.

 

این هنرمند نقاش گفت: متریال در طول زمان به سمت نابودی می‌رود و اگر به دنبال هستی و حیات اثر می‌گردیم باید آن را در موجودیت اثر ارائه کنیم نه در شیوه ارائه کار. معتقدم اثر باید در سیطره زمان باقی بماند و مخاطب بیشتری آن را مشاهده کند.

 

خاورنژاد گفت: این اولین مجموعه این دوره کاری من نیست و قبل از این هم آبستره‌های سفید خود را در ابعاد بزرگ‌تر در فرانسه به نمایش در آورده بودم.

 

وی ادامه داد: برایم سوال بود که اثر هنری در بهترین حال در محدوده اینستالیشن یک تک فریم است وتجسد یکپارچه‌ای در برابر شماست. می‌اندیشیدم که چگونه می‌توان از دل این تجسد یکپارچه بعد دیگری را ایجاد کنیم که در آن حالت انتظار وجود داشته باشد و مخاطب دائم از خود بپرسد که حالا قرار است چه اتفاقی رخ بدهد؟ انتظار باعث می‌شود مخاطب را به دام بیاندازید تا با دقت بیشتری به اثر نگاه کند.

 

خاورنژاد گفت: اساسا آرتیست فیگوراتیو هستم اما مدتی کارهای آبستره انجام دادم. همیشه سعی کردم با فهم و دانستن تاریخ هنر آن را کنار بگذارم. چرا که اثر علمی به سمت تجربیاتی سنتی و تعریف شده حرکت می‌کند.

 

نمایشگاه “امر گشوده” نقاشی‌های سعید خاورنژاد تا 20 بهمن در محل گالری ایرانشهر واقع در خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلا)، خیابان سپند، پلاک 69 میزبان علاقمندان است.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید
سینما

10 فیلم کوتاه اکران آنلاین میشود

انجمن سینمای جوانان ایران با همکاری فیلیمو 10 فیلم کوتاه «صراحی»، «جونده»، «مونولوگ»، «عروسی مسلم»، «تکلیف»، «استخوان»، «دریازدگی»، «هستی»، «سکوت» و «دوچرخه‌ها، پدرها، سیگارها» را

ادامه مطلب »
سینما

یاداشتی بر «تی تی»

«تی تی» سومین فیلم سینمایی آیدا پناهنده است فیلمساز با همسرش(ارسلان امیری در جشنواره هم فیلم در مقام کارگردان دارد و هم چندتایی از فیلمنامه

ادامه مطلب »