غریب‌پور: توهین‌ها و نقدها را به جان خریدم/ ناظری: دچار فقر فرهنگی هستیم

هنردستان : بهروز غریب‌پور گفت: به من گفتند که غریب‌پور امپراطوری راه‌ انهداخته؛ تا به امروز توهین‌ها و نقدها را به جان خریده‌ام تا شاهد ساخت یک تالار نمایشی ویژه تئاتر عروسکی با نام تالار فردوسی باشیم.

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، تعدادی از هنرمندان همراه با معاون هنری وزیر ارشاد و مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی، دفتر موسیقی، اداره کل هنرهای نمایشی و دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد از پردیس عروسکی آران دیدن کردند.

بهروز غریب پور سرپرست گروه تئاتر «آران» و مجری طرح پردیس نمایش عروسکی «آران» دوشنبه 21 فروردین ماه در جریان بازدید مدیران وزارت ارشاد از این مجموعه با اشاره به تاسیس موزه عروسکی اپراهای گروه «آران» بیان کرد: این موزه تئاتر عروسکی شامل مجموعه ای از عروسک های گروه «آران» در 14 سال گذشته است که پیش از این در مکانی نامناسب آرشیو می شد، اما خوشبختانه با توجهی که از سوی علی مرادخانی، علی اکبر صفی پور، مهدی شفیعی و حسین مهرجردی صورت گرفت ما هفتم فروردین ماه امسال توانستیم موزه عروسک های این اپراها را تاسیس کنیم. طی سه سال گذشته نامه نگاری های زیادی برای تاسیس این موزه انجام می گرفت اما درنهایت با مساعدت های مدیران معاونت هنری وزارت ارشاد بالاخره توانستیم این موزه را افتتاح کنیم.

وی ادامه داد: تمام عروسک هایی که در این موزه مشاهده می کنید دارایی های کامل گروه تئاتر آران نیست و ما 600 عروسک از مجموع اپراهای هشتگانه خود داریم که توسط همکارانم ساخته و در معرض اجرای عمومی گذاشته شده اند. تا امروز همه تلاش نیروی انسانی مغفول مانده بود به همین جهت بسیار خوشحالیم که با تاسیس این موزه شرایطی فراهم شده تا مخاطبان با تعداد زیادی از عروسک ها از مرحله طراحی و قالب گیری تا ارائه آن به مخاطب آشنا می شوند و می توانند در جریان گوشه ای از فعالیت های یک گروه حرفه ای قرار گیرند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: زمانی که تصمیم گرفتیم تا اپرای «رستم و سهراب» را روی صحنه ببریم آقای مرادخانی مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و این شهامت آقای مرادخانی را نشان می داد که پس از مواجه شدن با نام فراموش شده اپرا قرارداد گروه ما را امضا کرد و یکی از بانیان اجرای این اثر نمایشی موسیقایی در تالار فردوسی شد. تالاری که شما عزیزان امروز در آن حضور دارید از سرنوشتی برخوردار است که اهالی تئاتر بیشتر از جریان سرنوشت آن آگاه هستند. این مکان تا چندین سال پیش یک باشگاه ورزشی بود که شما محل نشستن هیات داوران را هنوز مشاهده می کنید اما وقتی تبدیل به بنیاد فرهنگی هنری رودکی شد روندی را پیش گرفت که در ابتدا به عنوان کارگاه دکور و در این چند ساله تبدیل به تالار فردوسی و محلی برای اجرای اپراهای عروسکی شده است.

غریب پور با اشاره به روند بازسازی تالار فردوسی تصریح کرد: من تا به امروز توهین ها و نقدها را به جان خریده ام تا شاهد ساخت یک تالار نمایشی ویژه تئاتر عروسکی با نام تالار فردوسی باشیم. لازم است که باز هم از علی مرادخانی و مدیر محترم بنیاد فرهنگی هنری ودکی که در راه اندازی این موزه نهایت همکاری را داشتند تشکر کنم. آنچه که می بینید بضاعت ما بود و امیدوارم طی ماه‌های آینده فضا به گونه ای طراحی شود که شاهد راه اندازی موزه تئاتر نیز باشیم. به هر صورت اکنون فضای صمیمانه ای میان ما و آقای مرادخانی به عنوان معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد و ما ایشان را «علی جان» خطاب می کنیم و او را به عنوان یک رفیق و همدل قبول داریم. اگرچه وقتی وارد اتاقشان می شویم پولی نمی آید اما لطف او همراه ما بوده است. البته شاید در دوره بعدی علی مرادخانی معاون وزیر نباشد اما همین که ما را دور هم جمع کرده و کمک هایی را انجام می دهد موضوع قابل تقدیری است.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تشکر از اقدامات و تلاش های بهروز غریب پور در راه اندازی تالار فردوسی، موزه تئاتر عروسکی گروه آران و موزه تئاتر گفت: یکی از نکات قابل توجه بهروز غریب پور این است که وقتی با او حرف می زنیم قطعا یک چیزی یاد می گیریم. به اعتقاد من علاقه مندی او به سازندگی جالب توجه است. من از زمانی که در دفتر موسیقی وزارت ارشاد فعالیت می کردم خاطرات بسیار خوبی با آقای غریب پور دارم و خوشحالم از اینکه شرایط به گونه ای فراهم شده تا بار دیگر شاهد فعالیت های مستمر او در عرصه تئاتر عروسکی هستیم.

در حوزه بودجه همواره با فقر مزمن روبرو هستیم و مطالبات با بودجه تطبیق نداشته اما در این میان بهروز غریب پور از جمله هنرمندانی است که با صبر و حوصله کار را پیش می بردمعاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: همه می دانیم که در حوزه بودجه همواره با یک فقر مزمن روبرو هستیم و مطالبات هیچ گاه با بودجه تطبیق نداشته اما در این میان بهروز غریب پور از جمله هنرمندانی است که با صبر و حوصله کار را پیش می برد و در کنار این صبر و حوصله، کارها را تمیز و نظیف انجام می دهد. ما این کمال گرایی و این نوع نگاه را کم داریم که امیدوارم با کمک شما دوستان عزیز در حوزه های مختلف تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم. ما جزو سرآمدان تئاتر منطقه هستیم اما جایی به نام موزه تئاتر نداشتیم که بخواهیم هرگاه کار پژوهشی داشتیم به آن مراجعه کنیم اما بنده با توجه به حسن سلیقه ای که از بهروز غریب پور سراغ داشتم پیشنهاد دادم تا او را به عنوان گردآورنده موزه تئاتر انتخاب کنند که مطمئن هستم با وجود او اتفاقات بسیار خوبی در این عرصه خواهد افتاد.

مرادخانی در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به غیبت خود در افتتاحیه موزه تئاتر عروسکی گروه آران گفت: من در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به الجزایر و تونس همراه ایشان بودم و نتوانستم در افتتاحیه این موزه حضور داشته باشم اما امروز بسیار خوشحالم که در کنار شما هنرمندان عزیز از نزدیک در جریان فعالیت های موزه تئاتر عروسکی گروه آران قرار گرفتم و شاهد این بودم که فعالیت های بسیار خوبی در این مکان انجام گرفته است.

شهرام ناظری خواننده پیشکسوت موسیقی کشورمان نیز در این برنامه توضیح داد: من تخصصی در تئاتر عروسکی ندارم اما مانند دیگر هنرمندان وقتی می بینم اتفاق خوبی در بخشی از فرهنگ و هنر این سرزمین می افتد بسیار خوشحال می شوم. ما به دلیل نقشی که صدا و سیما در تنزل فرهنگ و هنر داشته دچار فقر فرهنگی هستیم و جای شکر آن باقی است که بخش فرهنگی و هنری وزارت ارشاد با کمک هنرمندانی چون بهروز غریب پور تلاش هایی را انجام می دهد. به هر حال باید بپذیریم که در کشور ما برنامه ریزی جدی ای در حوزه فرهنگ و هنر انجام نگرفته اما جای خوشبختی است که من امروز می شنوم که 120 اثر نمایشی در نقاط مختلف تهران اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: تئاتر یکی از موارد مهم هنر است که فرهنگی را به مخاطب نشان می دهد که سینما نمی تواند. بنده در سال های قبل که ارادت ویژه به هنرمندانی چون بهرام بیضایی داشتم می دیدم که چه تلاش های خوبی از سوی هنرمندان تئاتر این سرزمین برای ارتقای فرهنگ و هنر کشورمان انجام گرفته است. ما اگر قدر همه بزرگان را می‌شناختیم قطعا امروز جور دیگری بودیم و اتفاقا همین برنامه ها است که نقش با ارزشی می تواند در جریان فعالیت های فرهنگی هنری کشورمان داشته باشد.

او با قدردانی از فعالیت های بهروز غریب پور در عرصه تئاتر و موسیقی بیان کرد: راه رفتن در اقیانوس گسترده فرهنگ و هنر این سرزمین کار بسیار سختی است اما به نظر من هنرمندی چون بهروز غریب پور خدمات ارزنده و ریشه ای را برای فرهنگ و هنر این سرزمین انجام داده است و جا دارد از او به خاطر این زحمات تشکر کنم.

قباد شیوا، طاهر شیخ الحکمایی، محمدرضا درویشی، داوود فتحعلی بیگی، شهرداد روحانی، آتیلا پسیانی، محمود فرهنگ، فرزاد طالبی، حمیدرضا نوربخش، مجید ملانوروزی، حسین پارسایی، پیمان شریعتی، غلامحسین شاه علی، حسین سروی، علی اکبر صفی پور، مریم اقبالی، علی پاکدست و حسین مهرجردی از جمله افرادی بودند که در این برنامه حضور پیدا کردند.

منبع : فارس

امتیاز دهید